„În contextul în care pragul funest de 1.000 de zile de război în Ucraina tocmai a fost depăşit, este timpul să trecem de la soluţii de urgenţă la măsuri mai durabile, care se înscriu într-o perioadă mai lungă”, au afirmat, într-un studiu, experţi ai Secretariatului grupului consultativ pentru copiii din Ucraina în colaborare cu Serviciul Educaţie din cadrul Consiliul Europei.
Conform datelor Agenţiei ONU pentru Refugiaţi (UNHCR), aproximativ 40% din cei 6,5 milioane de refugiaţi ucraineni sunt copii şi adolescenţi „care trebuie să îşi continue educaţia”, subliniază studiul.
În pofida unei îmbunătăţiri a accesului lor la educaţie de la jumătatea anului 2023, „mai sunt multe de făcut”, notează experţii, care reamintesc în acelaşi timp că învăţământul primar este „obligatoriu şi gratuit pentru toţi”, conform Convenţiei cu privire la drepturile copilului.
„Jumătate dintre copiii din Ucraina care şi-au părăsit ţara din cauza războiului nu au fost încă înscrişi în sistemul de învăţământ al ţărilor gazdă”, în timp ce 60% dintre elevi urmează cursuri online transmise din Ucraina „urmând totodată sistemul şcolar tradiţional”, detaliază studiul.
Experţii încurajează crearea de „cursuri gratuite în limba ţării gazdă” şi creşterea gradului de conştientizare „cu privire la avantajele şcolarizării prin prezenţă fizică”.
Statele membre sunt, de asemenea, încurajate să „coopereze cu Ministerul Educaţiei din Ucraina” pentru a permite o „tranziţie lină între sistemele de educaţie după încheierea războiului”.
Consiliul Europei, care are sediul la Strasbourg, are 46 de state membre şi este responsabil pentru susţinerea valorilor democraţiei şi drepturilor omului pe continent.