Pe 13 ianuarie 2025, proaspătul președinte PNL Ilie Bolojan a fost întrebat de Snoop cine din interiorul PNL a comandat campania de pe TikTok, cea acuzată în documentele CSAT: „Nu vă pot spune asta, vă rog să îi întrebați pe colegii care au gestionat în perioada respectivă această problemă. E ilegal și anormal să deturnezi o campanie”.
„A fost ideea lui Rareș”
Multiple surse din PNL îl indică pe Rareș Bogdan drept liderul din partid care a avut ideea campaniei TikTok, care l-a sprijinit pe Călin Georgescu, potrivit raportului serviciului secret al MAI, document înaintat CSAT în ședința din 28 noiembrie 2024 și desecretizat pe 4 decembrie.
Snoop a dezvăluit în decembrie că această campanie #EchilibrușiVerticalitate, menționată în CSAT, a fost finanțată din banii PNL. Campania a fost „identică cu campania Frate pentru Frate derulată de Federația Rusă în Ucraina”, înainte de invazie, a susținut documentul CSAT.
Această campanie a fost doar unul dintre exemplele furnizate de CSAT publicului în privința intervenției plătite, dar nedeclarate, în favoarea lui Călin Georgescu. Au existat și exemple diferite în rapoartele SRI, care a susținut ideea unei intervenții statale, prin construirea cu mult înainte a unei rețele de sute de alte conturi de Facebook, activate în campania prezidențială din 2024.
„Liderii care s-au ocupat de campania lui Ciucă au fost Dan Motreanu, Rareș Bogdan, Lucian Bode, Ciprian Ciucu. Bode a fost pe organizare, Motreanu a fost plecat foarte mult timp alături de Ciucă prin țară, iar la București a rămas Rareș Bogdan cu comunicarea. El s-a văzut cu cei de la FameUp și cu Kensington”, susține unul dintre liberalii care a discutat cu Snoop, sub condiția anonimatului.
„Nu îl bănuim pe Rareș Bogdan că a făcut ceva deliberat, pur și simplu au abandonat acea campanie, nu le-a păsat de ea pentru că a fost un eșec. Pe ei îi interesa că Ciucă era acaparat pe Facebook de comentarii cu «votăm Călin Georgescu», nu prea le-a păsat de TikTok”, spune o sursă din cadrul PNL.
Rareș Bogdan a negat în câteva rânduri că s-ar fi ocupat de campania de pe TikTok, însă a admis pentru Snoop că s-a văzut cu reprezentanții FameUp și chiar a oferit date legate de campanie.
„Trebuie întrebați Motreanu, Ciucu, care a fost director de campanie pe online, și pe Kensington, firma care au avut mână liberă pe subiectul ăsta. Cei de la FameUP au făcut o campanie pe TikTok, dar cum au reușit cei ai lui Georgescu să se lipească…nu știu. Pot să vă spun însă că PNL nu a avut niciun interes să plătească altceva, că PNL nu a plătit suficient pentru campania lui, nu avea de ce să plătească pentru campania altora. Campania de pe TikTok #echilibrușiseriozitate – ăia au schimbat-o și au deturnat-o”, a spus Rareș Bogdan.
Extras din interviul oferit de Rareș Bogdan:
– Cine a ținut legătura cu FameUp sau cu Kensington?
– Cu Kensington a ținut-o secretarul general (Bode, n.r.), șeful de campanie (Motreanu, n.r.), candidatul (Ciucă, n.r.), toți din conducere am lucrat cu ei, tot staff-ul de campanie. Ei au lucrat ultimii trei ani cu noi.
– Și când s-a văzut că această campanie a PNL pe TikTok a fost deturnată?
– Eu am văzut la voi, când ați publicat pe Snoop.ro, că s-a deturnat, nu a fost treaba mea. Mă poți întreba de zona de televiziuni și de mesajele date la mitinguri. Părerea mea este că nu cineva a lucrat pentru ei, ci pur și simplu ei s-au trolat pe campania PNL, din ce am citit la voi și din ce am vorbit cu Cătălin (n.r. Cătălin Dumitru, fondator) de la Kensington.
– Dar nimeni nu a văzut în timp real că se întâmpla asta?
– În luna martie, eram la Strasbourg și m-a chemat Roberta Metsola la ea. M-a întrebat cum arată viitoarea listă de europarlamentari. Și Roberta îmi zice așa: „Există o îngrijorare, aveți în România 7,4 milioane de conturi de Tik Tok, procentul e cel mai mare din UE raportat la populație, cum a crescut…”. Noi nu conștientizam nimic. Am venit acasă și am întrebat și eu. Acum am ajuns la peste 9 milioane, spre 10 milioane de conturi. Ceva s-a întâmplat pentru că nu poți să duci un mesaj cu zeci de mii de share-uri. Există un val suveranist mare în România.
– De ce mai mulți oameni din PNL și inclusiv cei care au fost chemați la ANAF să dea explicații, toți v-au indicat pe dumneavoastră ca responsabil pe campania partidului pe TikTok?
– Simplu, pentru că eu am fost peste tot. Am fost întrebat de fiecare pentru că m-am implicat foarte tare în campania electorală. Acum, că nu eu am administrat, că a administrat Kensington relația cu ei, dar mie mi s-a părut interesant să lucrez cu companii super profi.
– Așa a sunat și răspunsul lor oficial, că ei au făcut o campanie pentru un singur candidat, nu l-au pronunțat… dar acum se știe pentru cine. Pentru candidatul Nicolae Ciucă.
– Da, că asta cred și eu, o spun sincer. Și acolo nu uita, acolo e UiPath.
– Acționar e Ionuț Pătrășcoiu, care e apropiat al PNL, din câte s-a observat.
– Eee, apropiat PNL… El a venit de șase luni din America, Pătrășcoiu stă în America, în Silicon Valley. Dar compania e tare, are acționari cotați la bursă, din ce-am înțeles eu. Iar băiatul ăsta Pătrășcoiu e un tip smart…
– Se spune că Pătrășcoiu l-a avut ca mentor pe Dineș? Că el i-a dus și în America.
– Păi asta spun și eu, Dineș e și acționar. Mie mi s-a părut profi băiatul ăsta, super profi.
– Când ați văzut prima dată documentele CSAT?
– După ce le-ați publicat voi.
– Și PNL-ul când a văzut că în documentele CSAT, după ce au fost desecretizate, sunt enumerate cele 3 campanii, cele trei hashtag-uri duse de PNL pe TikTok ca fiind cele care l-au promovat pe Călin Georgescu, de ce a tăcut?
– Habar n-am. Noi ne uitam de ce s-au pierdut alegerile și s-au câștigat cu o săptămână înainte județele. A fost diferența între turul I prezidențiale și parlamentare de 550.000 de voturi. Erau alte întrebări la ordinea zilei, nu ce face CSAT.
– Este adevărat că relația PNL cu FameUp a fost inițiată de dumneavoastră în primăvară? La europarlamentare?
– Nu pe TikTok, pe online. Am primit recomandări pentru ei, dar așa au fost mulți alții. Nu eu am inițiat-o, eu am recomandat partidului să lucreze cu profesioniști.
– Printre care și FameUp.
– Din punctul meu de vedere FameUp este o companie care a făcut o treabă – cel puțin pentru noi, pe campania dusă pentru europarlamentare și prezidențiale, cu micro influenceri – foarte bună. Acum cine s-a urcat…
– Fame Up nu a venit cu nicio explicație?
– Au explicat că s-a trolat campania. Asta a fost explicația lor și nu am niciun motiv să nu-i cred.
– Și Kensington nu trebuia să vă dea raportul?
– Cineva trebuia să ne spună, puteau să vină să-mi spună: Rareș, aveți grijă, că pe campanie dusă pe #echilibrușiseriozitate, pe anti-extremism s-a urcat altcineva…. Dar noi ne uitam la Simion, nu la Georgescu – nu era un potențial pericol pentru locurile din finală.