Potrivit comercianților, cele mai căutate produse sunt cele scumpe, la care diferența de preț generată de noul TVA se simte imediat:
-electrocasnice mari (frigidere, mașini de spălat, aragazuri),
-telefoane și gadgeturi,
-mobilier,
-obiecte vestimentare premium,
-produse de igienă și întreținere casnică.
„Sunt căutate produse scumpe. De la televizoare, telefoane, electrocasnice mari”, confirmă Dragoș Porumb, directorul unui magazin de electronice.
Românii nu cumpără doar din impuls, ci își organizează achizițiile, orientându-se spre produse necesare sau care se aflau deja pe lista de cumpărături.
„Am cumpărat produse de igienă, de uz casnic, dar și obiecte vestimentare. Lucruri la care, cu siguranță, s-ar fi simțit diferența odată cu creșterea TVA-ului”, a declarat un cumpărător pentru ObservatorNews.ro.
Retailerii raportează un interes crescut pentru:
-produse aflate la promoție,
-articole din categoria outlet,
-mobilier de dormitor – paturi, comode, dulapuri, vândute mai rapid decât în mod obișnuit.
„Dacă până acum clientul făcea 2-3 vizite în magazin, acum decizia de achiziţie este mult mai rapidă”, explică Ana Maria Iosif, reprezentantă a unui magazin de mobilă.
Deși creșterea TVA este de doar 2 puncte procentuale, comercianții avertizează că în practică, scumpirile pot ajunge chiar și la 10–15% în funcție de adaosurile comerciale și alte costuri adiacente.
Pentru produse cu valoare mare, cum ar fi:
-un televizor de 5.000 lei → noul preț poate fi cu peste 100 lei mai mare,
-un telefon de 3.000 lei → creșterea TVA poate adăuga 60–80 lei la prețul final.
Economiștii și analiștii financiari recomandă românilor să nu se lase pradă panicii de moment și să cumpere doar ce este necesar, mai ales dacă achizițiile implică un efort financiar semnificativ sau credite.
„Creșterea TVA nu justifică achiziții impulsive. Dacă aveți deja în plan o cheltuială mare, poate fi util să o faceți acum. Dar nu are sens să faceți stocuri doar din frică”, a avertizat un consultant economic.