‘Acordul industrial verde’ al Uniunii Europene a ajuns în presă. Predicțiile cheie și reacția industriei

Comisia își reafirmă poziția conform căreia energia poate fi făcută accesibilă doar prin accelerarea investițiilor în energie curată și infrastructură, precum și prin aprofundarea integrării pieței energetice a UE. La această poziție se adaugă acum necesitatea unei

supravegheri îmbunătățite a piețelor de gaze naturale. În plus, Comisia susține că costul inacțiunii (adică costul nefinalizării tranziției) este mai mare decât costul acțiunii. Cu toate acestea, după cum comentează cercurile din industrie, aceasta continuă să nu recunoască impactul costului tranziției energetice asupra competitivității industriilor consumatoare de energie (IEI).

• De asemenea, conform acelorași surse, lipsesc datele necesare pentru a justifica măsurile propuse de Comisie, cel puțin din versiunea documentului care a fost scurs.

• Abordarea Comisiei se bazează adesea pe îndemnarea statelor membre să pună în aplicare legislația existentă și pe măsuri neobligatorii (orientări, recomandări, lucru în comun cu operatorii de sisteme de transport etc.), în loc să propună intervenții de reglementare de fond.

• Industriile consumatoare de energie (IEI) sunt abia menționate în document, dincolo de introducere, care recunoaște riscul real de dezindustrializare cu care se confruntă Europa.

• Comisia propune crearea unui contract tripartit pentru energie la prețuri accesibile între sectorul public, dezvoltatorii de energie curată și industriile mari consumatoare de energie, care arată mai mult ca un alt forum decât cu o dezvoltare specifică de reglementare.

• Se așteaptă ca un program pilot cu Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru contracte de achiziție de energie electrică corporative, fără multe detalii până acum, să ajute EII să încheie noi PPA. Noi linii directoare pentru statele membre cu privire la combinarea PPA-urilor cu CfD (Contracts for Difference) sunt așteptate în 2026, în timp ce noi reguli pentru dezvoltarea piețelor futures vor fi stabilite la o dată necunoscută.

• Comisia subliniază răspunsul din partea cererii, dar acordă puțină atenție flexibilității la nivelul generațiilor. În al doilea trimestru al anului 2025 este așteptată o nouă concepție a metodologiilor de stabilire a prețurilor de rețea pentru a stimula flexibilitatea (eventual cu obligații juridice), precum și noi reguli pentru răspunsul la cerere în primul trimestru al anului 2026. Există riscul ca Comisia să încerce să impună flexibilitate consumatorilor.

• În scopul finalizării uniunii energetice, o Carte albă privind integrarea în continuare a pieței de energie electrică și o revizuire a Regulamentului privind guvernanța uniunii energetice sunt așteptate într-o etapă ulterioară (până la jumătatea anului 2027).

În concluzie, conform industriei, acesta este încă un document pe care Comisia îl va invoca în următorii cinci ani ca ceva care va aduce „mântuirea” industriei europene.

Acorduri explozive între SUA și Rusia! Ce tranzacții deblochează reluarea discuțiilor dintre cele două puteri

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, anunţă că a decontat facturi de aproape 300 de milioane de lei, pentru proiecte finanţate prin PNRR