Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB), care administrează cele două aeroporturi ale Capitalei, construieşte o centrală fotovoltaică cu o capacitate totală planificată de 31,5 MWp, integrată cu un sistem de stocare a energiei de 30 MWh. Proiectul are o valoare totală estimată de 283.765.450 lei (fără TVA) şi este pentru producerea energiei electrice din surse regenerabile pentru consumul propriu al Aeroportului Otopeni.
”Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti se află într-un proces accelerat de modernizare a infrastructurii aeroportuare, derulând proiecte strategice care vizează creşterea eficienţei operaţionale, consolidarea autonomiei energetice şi alinierea la standardele internaţionale în materie de sustenabilitate. În acest context, CNAB a început implementarea unui proiect strategic de producere a energiei electrice din surse regenerabile pentru consumul propriu al Aeroportului Internaţional Henri Coandă Bucureşti. Proiectul are o valoare totală estimată de 283.765.450 lei (fără TVA) şi presupune construirea unei centrale fotovoltaice cu o capacitate totală planificată de 31,5 MWp, integrată cu un sistem de stocare a energiei de 30 MWh”, anunţă compania.
Proiectul este conceput etapizat, în corelare cu necesarul energetic actual şi cu dezvoltările viitoare ale infrastructurii aeroportuare. Prima etapă prevede realizarea unei centrale fotovoltaice cu puterea instalată de 12,6 MWp şi a unui sistem de stocare a energiei de 17,88 MWh, racordate la uzina electrică de 20 kV a aeroportului.
Pentru această etapă, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti a depus proiectul spre finanţare în cadrul programului „Sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile pentru autoconsumul aerodromurilor, inclusiv sisteme de stocare a energiei”, finanţat din Fondul pentru Modernizare şi gestionat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Contractul de finanţare a fost semnat deja.
Valoarea totală a primei Etape este de 176.877.573 lei (fără TVA), din care 132.044.800 lei (fără TVA) reprezintă finanţare nerambursabilă eligibilă, diferenţa fiind asigurată din fonduri proprii ale CNAB, aferente cheltuielilor neeligibile şi TVA.
„Acest proiect reprezintă un pas esenţial în procesul amplu de modernizare a Aeroportului Internaţional Henri Coandă Bucureşti. Investiţiile în producerea de energie din surse regenerabile contribuie direct la creşterea autonomiei energetice a aeroportului, la reducerea costurilor operaţionale şi la diminuarea impactului asupra mediului, în deplină concordanţă cu standardele europene şi cu obiectivele de sustenabilitate asumate de companie”, a precizat Bogdan Mîndrescu, directorul general al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti.
Implementarea Etapei 1 constituie primul pas concret într-un proiect strategic care va asigura, pe termen mediu şi lung, atât reducerea emisiilor de carbon, cât şi menţinerea siguranţei şi continuităţii operaţionale pentru infrastructura critică naţională a Aeroportului Henri Coandă.
Demersurile CNAB în domeniul protecţiei mediului sunt recunoscute şi la nivel european. Recent, Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti a obţinut Nivelul 3 de acreditare în cadrul programului Airport Carbon Accreditation, derulat de ACI Europe. Potrivit certificatului de acreditare, această distincţie confirmă activitatea exemplară a aeroportului în gestionarea şi reducerea emisiilor de CO₂, precum şi implicarea altor entităţi în acest demers, ca răspuns al industriei aeroportuare globale la provocările schimbărilor climatice.


