Companiile alocă până la 3.500 de euro de angajat pentru evenimente corporate, programe de incentivare şi team building-uri, arată agenţia de turism Aerotravel. Tot mai multe companii, de la multinaţionale la IMM-uri locale, planifică evenimente corporate atât în România, în destinaţii consacrate din centrul ţării, cât şi la bordul navelor de croazieră sau în locaţii exclusiviste precum Saint-Tropez sau Dubai. Segmentul înregistrează o creştere de 10% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2024.
”După un prim semestru marcat de incertitudini, piaţa M.I.C.E. (Meetings, Incentives, Conferences, Events) înregistrează o creştere vizibilă în a doua parte a anului, cu un avans de 10% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2024. Tot mai multe companii – de la multinaţionale la IMM-uri locale – planifică evenimente corporate atât în România, în destinaţii consacrate din centrul ţării, cât şi la bordul navelor de croazieră sau în locaţii exclusiviste precum Saint-Tropez sau Dubai. Bugetele alocate ajung până la 3.500 euro de angajat”, potrivit datelor Aerotravel, companie care furnizează soluţii pentru călătorii de afaceri şi proiecte M.I.C.E.
Segmentul M.I.C.E. din România este în creştere, însă există mulţi paşi de făcut pentru a atinge nivelul pieţelor consolidate din regiune, precum Grecia, Croaţia sau Ungaria, recunoscute ca destinaţii de referinţă datorită calităţii serviciilor şi atractivităţii locaţiilor. Piaţa este în plin proces de maturizare şi, în ciuda ajustărilor economice traversate periodic de România, semnele sunt tot mai încurajatoare, mai arată compania.
“M.I.C.E. rămâne un segment extrem de dinamic, întrucât companiile caută permanent să consolideze echipe unite, motivate şi, în acelaşi timp, relaxate. În pofida contextului incert din prima parte a anului, Aerotravel a înregistrat o creştere de peste 10% pe segmentul proiectelor M.I.C.E., comparativ cu aceeaşi perioadă din 2024. Această particularitate a începutului de an a creat premisele unei diferenţe notabile pentru toamnă, când se observă o revenire puternică a deciziilor de organizare a evenimentelor. Multe dintre acestea fuseseră anterior amânate, în aşteptarea unui cadru politico-economic mai clar şi mai previzibil, care acum stimulează reluarea planurilor şi investiţiilor în evenimente corporate”, declară Antonio Niţu, director general al Grupului Aerotravel.
Tot mai mulţi furnizori de servicii turistice, alături de autorităţi publice, conştientizează impactul pozitiv pe care M.I.C.E. îl generează nu doar pentru companii, ci şi pentru comunitate şi economie în ansamblul său.
În ultimii ani, IMM-urile au început să investească tot mai mult în evenimente corporate, alăturându-se multinaţionalelor şi evidenţiind astfel potenţialul în creştere al pieţei M.I.C.E. Cele mai căutate tipuri de proiecte sunt programele de incentivare, conferinţele de vânzări, team building-urile şi petrecerile de Crăciun, toate organizate tailor-made, pentru a răspunde aşteptărilor fiecărei companii.
”Un eveniment tipic reuneşte între 100 şi 150 de participanţi şi are o durată medie de două zile, cu trei nopţi de cazare. Acest format s-a dovedit eficient pentru majoritatea companiilor, oferind un echilibru optim între obiectivele de business şi componentele de relaxare sau networking. Totodată, există cereri frecvente pentru evenimente cu sub 100 de participanţi, care pot necesita un plus de creativitate şi flexibilitate din partea agenţiei de turism, pentru a răspunde aşteptărilor clienţilor în contextul resurselor limitate”, arată agenţia de turism.
Pe de altă parte, Aerotravel organizează, împreună cu partenerii săi, şi proiecte de amploare, cu peste 4.500 de participanţi, care implică logistică şi coordonare complexe.
”Majoritatea evenimentelor corporate sunt organizate în România, destinaţiile din centrul ţării menţinându-se în topul preferinţelor datorită accesului facil din majoritatea punctelor ţării şi a serviciilor de calitate. Cu toate acestea, observăm o deschidere tot mai mare spre destinaţii europene mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante, precum Bologna, Ljubljana sau Reykjavík, care oferă facilităţi excepţionale şi experienţe culturale şi gastronomice memorabile. Desigur, croazierele pe Marea Mediterană rămân printre cele mai apreciate variante pentru organizarea unor astfel de proiecte, datorită accesibilităţii, raportului excelent calitate-preţ, a programelor de divertisment de la bordul navei, precum şi a oportunităţii de a vizita mai multe destinaţii spectaculoase din Italia, Grecia, Spania sau Franţa într-un singur voiaj. Trebuie menţionat şi un segment bine definit de clienţi exclusivişti, care aleg destinaţii de top, precum cele de pe Coasta de Azur sau Emiratele Arabe Unite, pentru a derula programe de incentivare sau întâlniri de afaceri restrânse”, completează Antonio Niţu, director general al Grupului Aerotravel.
Bugetul alocat unui eveniment depinde de numeroase variabile, care influenţează calculul final: destinaţia, durată, tipul de transport, cazare, tematica proiectului, precum şi cerinţele particulare.
Astfel, pentru o petrecere de Crăciun – unul dintre cele mai solicitate evenimente în această perioadă – costurile pornesc de la 50 euro de persoană şi pot ajunge la câteva sute de euro, în funcţie de locaţie şi serviciile incluse: concept, entertainment, activităţi, echipamente audio-video, cadouri, materiale de marketing şi transport.
Cel mai amplu proiect al agenţiei a avut loc în primăvară, în România, şi a reunit peste 1.000 de participanţi pentru un client din domeniul FMCG. La polul premium, Aerotravel a livrat un program de incentivare pe o navă de croaziere de lux, cu un număr restrâns de participanţi, cu un buget de peste 3.500 de euro per persoană. Evenimentul a inclus un sejur de 7 nopţi, pensiune completă atât la bord, cât şi în destinaţiile vizitate, precum şi excursii opţionale la ţărm, care au oferit participanţilor experienţe autentice şi posibilitatea de a descoperi cultura locală.
”În funcţie de tipul evenimentului, destinaţia şi conceptul pot varia semnificativ. În ultimii ani, specialiştii Aerotravel observă că team building-urile părăsesc de multe ori locaţiile consacrate, pentru a se ”retrage” tot mai des în zone neconvenţionale, din mijlocul naturii. Intenţia este ca participanţii să poată experimenta pentru câteva zile o deconectare totală de la ritmul alert al oraşului sau al facilităţii industriale în care lucrează, pentru a-şi regăsi liniştea interioară şi a restabili legături autentice cu colegii”, precizează compania.
Pe de altă parte, se constată că, de multe ori când se organizează şedinţe de management, clienţii doresc să personalizeze evenimentul şi să-i confere o semnificaţie mai puternică. Aceasta se reflectă, de exemplu, în alegerea speakerilor, care trebuie să fie relevanţi nu doar pentru industrie şi companie, ci şi pentru participanţii prezenţi, adăugând valoare şi inspiraţie.
”Spre deosebire de serviciile turistice standard, proiectele M.I.C.E. sunt mult mai complexe, necesitând un efort considerabil, dar şi experienţa şi profesionalismul consultanţilor dedicaţi. De exemplu, pentru un program de tip incentive planificat la începutul lunii octombrie, primele discuţii exploratorii au avut loc încă din noiembrie anul trecut. În tot acest interval au fost evaluate oferte de la două companii de croazieră, analizate itinerarii multiple, pachete de servicii la bord şi opţiuni variate pentru excursii la ţărm. Fiecare proiect are o dinamică proprie, modelată de aşteptările clientului, experienţa pe care doreşte să o ofere angajaţilor, bugetul disponibil şi calendarul de desfăşurare. Dincolo de serviciile incluse la bord – cazare şi mese, programe zilnice de activităţi, acces la facilităţi de fitness şi seară de gală cu cină festivă – organizarea unui eveniment la bordul navei de croazieră implică aspecte logistice complexe: transportul aerian al participanţilor din marile oraşe ale ţării, zboruri de legătură şi transferuri, precum şi coordonarea perfectă a tuturor furnizorilor. Pentru a îmbogăţi experienţa, proiectul a inclus şi o noapte de cazare la Barcelona, oferind participanţilor o incursiune culturală şi culinară memorabilă”, spun reprezentanţii Aerotravel.
Aerotravel a fost fondată în 1997. În prezent, Grupul Aerotravel include Aerotravel, adică reţeaua naţională specializată în turismul de afaceri şi evenimente corporate care comunică prin intermediul brand-urilor Aerotravel şi ALTOUR; Fabrica de Vacanţe, care oferă pachete turistice în orice destinaţie prin intermediul agenţiilor de stradă; precum şi agenţiile organizatoare CruiseHub, care propune croaziere pe toate mările şi oceanele lumii, şi AeroVacanţe, care oferă sejururi în Grecia, Italia, Caraibe şi Asia.