Potrivit Biroului pentru Afaceri Economice și Comerciale al ambasadei elene la București, Grecia este a doua cea mai importantă țară de proveniență a capitalului de investiții directe în România, cu o valoare de 4,2 miliarde de euro.
O serie de factori, în primul rând proximitatea față de Grecia, dimensiunea mare a populației și în consecință a pieței, precum și ratele de creștere economică pe care le-a înregistrat în anii precedenți și cu previziuni de creștere de 2,5% în 2025 și 2,9% în 2026, au făcut din România o destinație atractivă pentru companiile care doresc să-și extindă prezența dincolo de granițele înguste ale pieței grecești.
Activitatea companiilor grecești este localizată în principal în sectorul energiei, comerțului angro și retail, telecomunicații, materiale de construcții, dezvoltări imobiliare și de infrastructură, produse alimentare și băuturi, activități bancare, produse farmaceutice și servicii medicale, precum și tehnologia informației și tranziția digitală.
Grupuri mari și companii precum PPC, Metlen, Motor Oil, HelleniQ Energy, Viohalco, Intrakat/Aktor, Intracom, Alumil, Crete Plastics, Medical Center etc. au o prezență de top pe piața românească. Aceeași strategie de expansiune în România, ca pilon al creșterii prezenței lor internaționale, este urmată și de principalii jucători de retail.
„Noua Grecie” de la Jumbo
Un caz tipic este Apostolos Vakakis, patronul Jumbo, care în trecut a numit chiar piața românească drept „noua Grecie”. Planul de extindere în România, unde a dezvoltat deja o rețea de 19 magazine și un magazin online, pare să dea roade. Ratele de creștere a vânzărilor pe piața din România evoluează într-un ritm ridicat, contribuind cu o pondere semnificativă la cifra de afaceri totală a grupului, care anul trecut a depășit pragul de 1 miliard de euro. Este semnificativ faptul că în 2023 vânzările în România au crescut cu 15%, în timp ce vânzările din Grecia au crescut cu 14%, în Cipru cu 11% și în Bulgaria cu 13% pe tot parcursul anului 2023 comparativ cu 2022. Anul acesta, pe baza celor mai recente date privind primele 11 luni, imaginea se anunță a fi similară. Vânzările rețelei, precum și ale magazinului online (www.e-jumbo.ro) au crescut cu aproximativ +6% în noiembrie 2024, față de luna corespunzătoare a anului trecut. Spre sfârșitul lunii octombrie a început să funcționeze noul supermagazin din centrul Bucureștiului. Per total, vânzările din România, pentru cele 11 luni din 2024, sunt în creștere cu aproximativ +10%, față de aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, vânzările din magazinele din Cipru, în noiembrie 2024, au crescut cu aproximativ +11%, în condițiile în care la sfârșitul lunii octombrie a început să funcționeze noul supermagazin din Nicosia. În general, vânzările în magazinele din Cipru pentru primele 11 luni ale anului 2024 au crescut cu aproximativ +2%, comparativ cu perioada corespunzătoare a anului trecut. În Bulgaria, vânzările rețelei în noiembrie 2024 au crescut cu +10%, iar în luna a 11-a au crescut cu 8%.
România – „rampa de lansare” a companiei Olympus în Balcani
Grupul Greek Dairies (Olympus) al familiei Sarantis, cu o cifră de afaceri care anul acesta este de așteptat să depășească 650 de milioane de euro, își bazează prezența internațională, pe care o construiește sistematic în ultimii ani, pe piața balcanică, și în special pe România, care este o forță dominantă pe piața produselor lactate. „Debarcarea” companiei în Balcani, cu cei doi frați Takis și Michalis Sarantis la „cârmă”, s-a realizat prin intermediul achizițiilor, iar România a fost prima țară care a intrat în domeniul de activitate al companiei. În 1999, Olympus a achiziționat TYROM SA în România și a decis să construiască o fabrică în această țară. Doisprezece ani mai târziu, și-a consolidat și mai mult poziția pe piața din România prin crearea unei noi fabrici de lapte, înființând Fabrica de Lapte Brașov SA.
Astăzi, grupul și-a consolidat și mai mult prezența, finalizând recent ultima sa investiție de 40 de milioane de euro pentru construirea de noi spații logistice frigorifice cu o suprafață totală de 13.500 de metri pătrați. Hubul logistic deservește atât piața locală, cât și exporturile către țări precum Germania, Italia și Marea Britanie. Cu această investiție, fondurile totale ale grupului grecesc investite la fabrica din Brașov ajung la 180 de milioane. euro. De notat că veniturile din vânzări ale Fabricii de Lapte Brașov au crescut la 165 milioane euro în 2023 de la 150,75 milioane euro în 2022.
Sarantis Group
Sarantis Group este prezent în România, din 1996, activând pe piața produselor cosmetice și de îngrijire a locuinței. Compania listată la Bursa din Atena și având ca acționari principali pe frații Grigoris și Kyriakos Sarantis, a reușit, pe baza strategiei principale de achiziții, să fie astăzi un grup multinațional cu filiale în 12 țări și o prezență prin exporturi în peste 50 de țări. Șapte din zece euro care intră în conturile sale provin de pe piețele internaționale, iar România reprezintă o parte importantă a grupului.
Pe baza datelor din prima jumătate a anului financiar curent, vânzările în România s-au ridicat la 48,5 milioane de euro, iar ca procent din totalul vânzărilor la 16%, în timp ce în Cehia și Slovacia au fost de 22,6 milioane de euro (7,5% din vânzări), iar în Balcanii de Vest cifra de afaceri s-a ridicat la 19,6 milioane de euro (6,5% din totalul vânzărilor).
Piața din România oferă grupului Sarantis cea mai mare marjă de profit operațional, urmată de piețele grecești și bulgare.