Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au dat, în urma unor controale la peste 100 de furnizori de energie electrică din toată ţara, amenzi de peste 500.000 de lei. Printre problemele identificate de echipele de control au fost: neemiterea facturilor conform contractelor încheiate, informarea necorespunzătoare a consumatorilor cu privire la preţul final, practici comerciale incorecte, precum prezentarea preţului energiei electrice ca fiind unul avantajos.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a anunţat, miercuri, că a desfăşurat, în perioada 23 septembrie – 4 octombrie, la nivelul întregii ţări, acţiuni de verificare a respectării prevederilor legale privind prestarea serviciilor de furnizare a energiei electrice, ca parte a unei tematici de control.
Astfel, au fost verificaţi 111 operatori economici, abateri fiind identificate la 39 dintre aceştia. De asemenea, au fost controlate 187 de contracte/servicii, fiind constatate abateri la 56 dintre acestea.
În urma neregulilor constatate, au fost date 42 de amenzi, în valoare de 518.000 de lei, şi au fost luate şapte măsuri de remediere a site-ului şi de încetare a practicii comerciale incorecte.
”Aceste acţiuni de control subliniază angajamentul ferm al ANPC de a proteja drepturile consumatorilor în relaţia cu furnizorii de energie. Este inacceptabil ca interesele economice ale consumatorilor să fie afectate de astfel de practici. Vom continua să veghem asupra corectitudinii furnizării serviciilor esenţiale, asigurându-ne că legislaţia este respectată şi abaterile sancţionate”, a declarat preşedintele interimar al ANPC, Sebastian Hotca.
Cele mai importante deficienţe descoperite au fost: neemiterea facturilor conform contractelor încheiate; lipsa în cadrul ofertei a perioadei de facturare şi a modalităţii de acceptare a ofertei; informarea necorespunzătoare a consumatorilor cu privire la preţul final, singura informare aflându-se pe site, în mediul online sau neprecizarea dacă preţul final conţine sau nu taxe; practici comerciale incorecte (ex: prezentarea preţului energiei electrice ca fiind un „preţ avantajos”); nerespectarea prevederilor contractuale referitoare la emiterea de facturi pentru energia electrică consumată, justificând anumite blocaje în sistemul informatic.
De asemenea, alte probleme descoperite au fost lipsa înscrierii periodicităţii de citire a indexului contorului în vederea facturării pe baza consumului de energie electrică măsurat în contractele de prosumator; lipsa emiterii facturilor lunare la prosumatori; nerespectarea termenului de 30 de zile de informare a consumatorului în ceea ce priveşte modificările ce pot surveni pe perioada derulării contractului; lipsa informării cu privire la dreptul acestora de retragere din contract; greşeli în emiterea unor facturi, care duc la afectarea intereselor economice ale consumatorilor; deficienţe privind parametrii de calitate a energiei electrice furnizate; comportament incorect faţă de consumator prin facturarea unor servicii de furnizare energie electrică neprestate.