Ovidiu Dajbog-Miron, directorul Institutului Cultural Român de la Varşovia, a făcut o retrospectivă a primei părţi a Sezonului România-Polonia 2024-2025 şi a anunţat care vor fi următoarele evenimente majore româneşti pentru publicul polonez. „Prima parte a anului a avut două direcţii principale: de a pune în evidenţă cinematografia românească şi cea a artelor spectacolului. Urmează România invitată la Festivalul de Literatură de la Sopot şi patru expoziţii de artă, fotografie, arhitectură şi stampe japoneze”, a declarat acesta pentru News.ro.
„Sezonul a debutat în iunie 2024 şi continuă până în noiembrie 2025, nu este unul, ci sunt cinci sezoane. Şi este unul bilateral, cu alte cuvinte avem de-a face cu două sezoane într-unul. Iniţiativa a venit din mai multe direcţii, era inclusă şi în strategia Institutului Cultural Român pentru această perioadă şi Ministerul Culturii îşi dorea să intensifice relaţia cu Polonia. Pregătirile au început din 2022, dar în martie 2023, la consultările interguvernamentale prim-miniştrii au hotărât organizarea Sezonului şi tot din 2022, pentru a programa evenimentele au fost organizate câteva zeci de vizite de studiu, şi în România şi în Polonia”, a declarat .
„Ne-am dorit ca acest Sezon să fie programat în funcţie de specificul fiecărei ţări şi am invitat directorii, curatorii, programatorii să se întâlnească cu partenerii lor şi împreună să agreeze ceea ce este relevant pentru publicul local. Astfel se pun bazele unor relaţii mai trainice”, a mărturisit Ovidiu Miron.
Bilanţ: 100 de evenimente, 10.000 de vizitatori la expoziţia Grigorescu, 6.000 de vizitatori la cele patru retrospective cinematografice
Primul Sezon Cultural România-Polonia de această anvergură a cuprins în primele şase luni peste 100 de evenimente, în 9 oraşe poloneze.
„Am inaugurat Sezonul în Polonia, cu prima retrospectivă de amploare Nicolae Grigorescu. A fost prima dată când în Polonia au fost arătate 40 de uleiuri de Grigorescu. Expoziţia a avut peste 10.000 de vizitatori şi a fost reflectată foarte bine în presa poloneză, apărând la televiziunea publică, la televiziunea publică internaţională, în publicaţii precum gazeta Wyborcza, Politika, Newsweek”, a precizat directorul ICR Varşovia.
Potrivit managerului, „prima parte a anului a avut două direcţii principale: de a pune în evidenţă cinematografia românească, dar nu doar cea actuală, ci şi filmele de arhivă, fiind organizate patru retrospective în colaborare cu patru mari festivaluri şi instituţii din Polonia”.
Astfel, la Cracovia a avut loc primul eveniment, la sfârşitul lunii mai, cu un focus românesc la Festivalul Internaţional de Film de la Cracovia specializat pe documentare. „Am prezentat 10 filme româneşti, apoi la cel mai important festival de film din Polonia, la Nowe Horyzonty care este înfrăţit cu TIFF de la Cluj, a fost organizat un ciclu în care au fost puse în dialog filme actuale cu filme de arhivă, curatoriat de Mihai Chirilov. A urmat un alt ciclu de filme dedicat Revoluţiei Române şi am încheiat cu altă mare retrospectivă la Festivalul Internaţional de Film Watch Docs. În total, au fost 6.000 de cumpărători de bilete la toate cele patru retrospective”.
A doua direcţie principală a Sezonului a fost cea a artelor spectacolului.
„Am deschis acest segment cu spectacolul „Hamlet”, Declan Donnellan, producţie a Teatrului Naţional „Marin Sorescu” de la Craiova, la Gdansk. Două spectacole din România – „Cine l-a ucis pe tata”, în regia lui Andrei Măjeri, şi „Fiul”, de Bobi Pricop, au fost jucate la festivalul avanpremierelor de la Bydgoszcz. Ne-am propus să introducem regizori tineri pe scena poloneză. Avem deja indiciul că va fi în iunie un focus pe creaţia lui Eugen Jebeleanu”, a dezvăluit Ovidiu Miron.
„Anomalia”, o co-producţie româno-poloneză de la Teatrului Naţional din Craiova, a fost prezentat la Teatrul din Opole de 1 decembrie. „Un alt proiect cu care mă mândresc este „Toaca”, o co-producţie de dans contemporan, româno-poloneză, care a presupus un proces destul de îndelungat de muncă, din luna iunie până în decembrie, trei coregrafi din România – Ştefan Lupu, Andreea Gavriliu şi Mădălina Dan -, au venit la Poznań unde au lucrat cu trupa teatrului de aici, au făcut ateliere, rezidenţe şi au produs un triptic, o privire proaspătă asupra ideii de naţiune, să deconstruiască dintre stereotipurile pe care le-ar avea România în Polonia. A ieşit un spectacol foarte bine primit de public, a intrat în repertoriul teatrului polonez şi anul viitor va fi prezentat la Timişoara, Bucureşti şi la Sibiu”, a detaliat Ovidiu Miron.
Patru mari expoziţii în Polonia
După inaugurarea expoziţiei „Un ochi râde, altul plânge. Arta românească în colecţia lui Ovidiu Şandor”, vineri, va urma o primă expoziţie mai amplă despre rolul pe care l-a avut fotografia în creaţia lui Constantin Brâncuşi, care va avea loc în perioada septembrie-decembrie, la Cracovia, curatoriată de Doina Lemny, a anunţat directorul.
ICR va organiza şi „Black Sea utopia 1888-1989. Architectural drama in five acts”, „o expoziţie despre experimentele arhitecturale din anii ‘60-‘70 din România, care scot în evidenţă faptul că pe litoralul Mării Negre se testau diverse soluţii arhitectonice care, odată ce erau verificate, erau implementate la scara întregii ţări. „Încheiem cu o altă expoziţie, găzduită de un muzeu al artei şi tehnologiei japoneze din Cracovia, care va prezenta lucrări din creaţia lui Adrian Ciceu, dar şi din colecţii americane de stampe japoneze realizate de maestrul Mizuno Toshikata, de la sfârşitul secolului XIX-începutul secolului XX”.
România va fi ţară invitată la Festivalul de Literatură de la Sopot.
„Vor veni aici zece scriitori din România, până acum fiind confirmaţi: Tatiana Ţibuleac, Ana Dragu, Raluca Nagy, Lavinia Branişte, Cristian Teodorescu, Cătălin Mihuleac şi Bogdan-Alexandru Stănescu. Iar în luna octombrie, la Centrul de Documentare şi Cercetare a artei lui Tadeusz Kantor va avea loc o ediţie românească a festivalului „Playing with Kantor”, un eveniment care analizează influenţele reciproce între Kantor şi cultura română pentru că au existat”, a declarat, pentru News.ro, Ovidiu Miron.
Sezonul România-Polonia 2024-2025 este organizat de Ministerul Culturii şi Institutul Cultural Român, prin reprezentanţa sa de la Varşovia, pentru partea română, respectiv Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Institutul „Adam Mickiewicz”, în parteneriat cu Institutul Polonez din Bucureşti, pentru partea polonă.