Analistul economic Adrian Negrescu afirmă că România are toate şansele să devină un adevărat hub regional în domeniul logistic, al producţiei si al serviciilor transfrontaliere la Marea Neagră. Potrivit acestuia, România are oportunitatea de a atrage investiţii de aproape 50 de miliarde de euro în următorii 15 ani în această regiune.
„Cheia investiţională o reprezintă dezvoltarea infrastructurii energetice şi de parcuri industriale, cu oferte integrate de depozite, spaţii de producţie, servicii, transport şi conectivitate”, este mesajul transmis de Negrescu miercuri, cu ocazia „The Black Sea Forum”, organizat de PANEUROPA România, la Palatul Parlamentului.
Analistul economic cosideră că pentru România, situaţia de la Marea Neagră trebuie să devină o oportunitate, mai ales în contextul procesului de reconstrucţie al Ucrainei, afacere evaluată la peste 500 de miliarde de dolari.
„Spuneam, recent, într-un studiu Frames, că cele mai atractive zone investitionale sunt Portul Constanta, Bucuresti/Ilfov si regiunea Centru şi că numai zona de logistică (spatii logistice si industriale) are şansele de a atrage investiţii de 10 miliarde de euro în orizontul 2030. Marea oportunitate la Marea Neagră, din punctul meu de vedere, o constituie energia, acolo unde investiţiile estimate sunt de peste 40 de miliarde de euro în toate segmentele, de la exploatarea gazelor din Marea Neagră, la potenţialul nuclear, eolian, solar şi în zona de înmagazinare a acestor resurse esenţiale pentru dezvoltarea economică în orizontul următorilor 20 de ani”, afirmă Adrian Negrescu.
Economistul spune că România începe „să devină un jucător major” în domeniul logisticii industriale în Europa, pe fondul schimbărilor fundamentale prin care trece economia globală, de la scurtarea lanţurilor de producţie şi aprovizionare la focusul pe găsirea unor locaţii sigure, ferite de evenimente nedorite, precum războiul si schimbările climatice.
„Avem deja aproape 9 milioane de metri pătraţi de spaţii industriale moderne, iar ritmul de construcţie este unul record la nivel european. Maersk, cel mai mare operator în transportul maritim de containere, anunţa, recent, că România începe să crească ca destinaţie de nearshoring, adică relocarea producţiei, asta în contextul creşterii costurilor cu transportul cauzate de întreruperea unor rute cheie. Din Contanţa şi pe Dunăre, mărfurile ar ajunge în Europa de Vest chiar şi cu patru zile mai repede decât pe rutele marine prin nord”, explică Adrian Negrescu.
Acesta mai spune că încheierea războiului din Ucraina va aduce „un sentiment de certitudine pentru investitori”, confirmând că România este o zonă sigură de investiţii şi că umbrela NATO este un garant că ţara noastră este „open for business”.
„Pentru a ne atinge potenţialul, avem nevoie de o accelerare a proiectelor de infrastructură, de la drumuri la cale ferată, reţele electrice şi de apă/canal şi de un cadru legislativ, mai ales fiscal, favorabil atragerii marilor investiţii în zona Mării Negre”, a conchis Adrian Negrescu.
La începutul acestei luni, în timpul unei vizite făcute în Portul Constanţa, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunţa că în perioada următoare vor fi semnate proiecte pentru investiţii de aproape jumătate de miliard de euro.
„Constanţa trebuie să devină principalul hub logistic în reconstrucţia Ucrainei. Nu am de gând să ratez această oportunitate, eu ca ministru, cei care conduc Portul, această oportunitate nu doar pentru oraşul dumneavoastră, ci pentru România”, declara ministrul.