„Verificările” sunt coordonate de Comisia Europeană și efectuate simultan de autoritățile naționale de aplicare a legii. Obiectivul acestei campanii a fost de a verifica dacă practicile acestor comercianți sunt conforme cu legislația UE privind protecția consumatorilor. Autoritățile de protecție a consumatorilor au verificat 356 de comercianți online și au identificat 185 (52%) ca fiind susceptibili de a încălca legislația UE privind protecția consumatorilor.
Din totalul comercianților examinați:
- 40% nu au furnizat informații clare despre dreptul consumatorilor de a returna produsele într-un termen de 14 zile, fără a fi nevoie de justificare sau costuri suplimentare;
- 45% nu au oferit detalii corecte referitoare la dreptul consumatorilor de a returna produse defecte sau care nu corespund descrierii;
- 57% nu au respectat perioada minimă de garanție legală de un an pentru bunurile second-hand;
- 34% dintre comercianții care au afirmat preocupări ecologice pe site-urile lor, 20% nu au oferit justificări adecvate, iar 28% au făcut afirmații în mod evident false sau înșelătoare, care ar putea constitui practici comerciale neloiale;
- 5% dintre comercianți nu și-au furnizat corect identitatea, iar 8% nu au inclus prețul total al produsului, inclusiv taxele.
Autoritățile de protecție a consumatorilor vor analiza acum dacă vor lua măsuri împotriva celor 185 de comercianți identificați pentru investigații suplimentare și vor solicita respectarea reglementărilor conform procedurilor naționale.
Cooperarea pentru protecția consumatorilor (CPC), o rețea de autorități naționale responsabile pentru aplicarea legislației UE privind protecția consumatorilor, va continua să colaboreze sub coordonarea Comisiei Europene pentru a combate încălcările legislației pe piața unică.