Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) anunţă lansarea unei campanii naţionale de informare publică, destinată consumatorilor de energie electrică, în contextul în care, la data de 1 iulie 2025, va înceta schema de plafonare-compensare aplicabilă preţurilor din sectorul energetic. În spoturi apar actorii Andreas Petrescu si Aylin Cadîr. Campania se desfăşoară cu sprijinul Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA).
”Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) anunţă lansarea unei campanii naţionale de informare publică, destinată consumatorilor de energie electrică, în contextul în care, la data de 1 iulie 2025, va înceta schema de plafonare-compensare aplicabilă preţurilor din sectorul energetic”, anunţă ANRE.
Campania are rolul de a sprijini consumatorii să ia decizii informate, să îşi exercite dreptul de a-şi schimba furnizorul fără costuri suplimentare şi să utilizeze în mod eficient instrumentele de comparare a ofertelor disponibile în piaţă. Aceasta se înscrie în angajamentul ANRE de a garanta o piaţă concurenţială transparentă, funcţională şi echitabilă.
„Într-o piaţă liberalizată, protecţia consumatorului de energie înseamnă accesul la informaţie clară, comparabilă şi utilă. Asta oferim prin această campanie – instrumente concrete pentru alegeri corecte. Prin această campanie, ANRE îşi asumă nu doar rolul de reglementator, ci şi pe cel de facilitator al încrederii între cetăţean şi piaţa de energie, încredere care a fost profund afectată şi care trebuie reclădită”, a declarat George-Sergiu Niculescu, preşedintele ANRE.
Campania se derulează în regim non-comercial şi include difuzarea a două spoturi video şi două spoturi radio. Materialele au fost concepute pentru a ajunge la publicuri variate – de la consumatorul activ din mediul urban, familiarizat cu piaţa concurenţială, până la consumatorul vulnerabil sau ezitant, care are nevoie de informaţie clară şi încredere în proces.
”Primul spot video are un ton informativ şi liniştitor, cu accent pe siguranţa procesului de alegere şi pe dreptul legal de a schimba furnizorul. Al doilea spot este mai dinamic, adresându-se consumatorilor mai familiarizaţi cu piaţa şi care caută control şi predictibilitate”,informează ANRE.
Ambele promovează comparatorul oficial de oferte ANRE şi transmit mesajul esenţial: ai dreptul să alegi, fără costuri, rapid şi informat, precizează autoritatea.
Campania se desfăşoară cu sprijinul CNA şi în conformitate cu obligaţiile legale ale ANRE prevăzute de Legea nr. 123/2012 privind energia electrică şi gazele naturale.
În şedinţa publică din 3 iunie 2025, Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat solicitarea ANRE privind campania de informare şi a transmis o recomandare oficială către posturile de radio şi televiziune, naţionale, regionale şi locale, de a sprijini difuzarea spoturilor audio-video pe o perioadă de 6 luni.
CNA a subliniat importanţa conţinutului informativ al materialelor, care vizează conştientizarea consumatorilor finali în ceea ce priveşte compararea preţurilor din piaţă şi schimbarea rapidă şi fără costuri a furnizorului, în contextul revenirii pieţei la mecanismele concurenţiale.
”ANRE îşi reafirmă misiunea de a proteja consumatorul final de energie, de a încuraja participarea activă în piaţă şi de a susţine echilibrul dintre interesele utilizatorilor şi funcţionarea eficientă a pieţei. În faţa unei etape importante pentru liberalizarea pieţei, campania ANRE vine să ofere claritate, încredere şi sprijin”, mai arată ANRE.