Apel al societăţii civile pentru protejarea autonomiei Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării/ Cincisprezece organizaţii reclamă că o posibilă comasare cu Avocatul Poporului ar vulnerabiliza şi mai mult victimele discriminării

#image_title

Cincisprezece organizaţii angajate în lupta antidiscriminare îşi exprimă îngrijorarea privind posibila comasare între Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) şi Avocatul Poporului. Într-un apel adresat Preşedintelui şi Guvernului României, organizaţiile semnatare, membre ale Coaliţiei Anti-Discriminare şi ale Platformei RESPECT pentru Drepturi şi Libertăţi, atrag atenţia că o astfel de măsură ar contraveni standardelor Uniunii Europene şi ar vulnerabiliza şi mai mult victimele discriminării. Potrivit semnatarilor apelului, comasarea „va reduce la minim prevenirea şi combaterea discriminării”, într-un moment dificil în care CNCD trebuie mai degrabă întărită pentru „a preveni şi combate creşterea radicalismului şi naţionalismului extremist din România”.

Semnatarii apelului amintesc că România, ca stat membru al Uniunii Europene, a înfiinţat CNCD pentru a răspunde obligaţiilor imperative rezultate din dispoziţiile europene  care prevăd în mod expres obligaţia înfiinţării unui organism naţional independent în domeniul nediscriminării, se arată într-un comunicat de presă al celor 15 organizaţii. 

De asemenea, reprezentanţii societăţii civile cer Guvernului să le permită accesul la consultări înainte de a lua o decizie privind reorganizarea instituţiei. 

„Organizaţiile semnatare, membre ale Coaliţiei Anti-Discriminare şi ale Platformei RESPECT pentru Drepturi şi Libertăţi care reunesc împreună peste 100 de grupuri civice şi organizaţii din întreaga ţară, sunt active de decenii în domeniul prevenirii şi combaterii discriminării. Ne exprimăm îngrijorarea cu privire la posibila comasare între instituţiile Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) şi Avocatul Poporului, măsură care ar contraveni standardelor Uniunii Europene cu privire la instituţiile egalităţii şi ar crea o confuzie de competenţe care ar slăbi accesul victimelor discriminării la remedii efective”, potrivit textului apelului citat.

Sursa citată menţionează că România, ca stat membru al Uniunii Europene, a înfiinţat această autoritate naţională pentru a răspunde „obligaţiilor imperative” rezultate din dispoziţiile articolelor 13 şi 15 ale Directivei 2000/43/EC, respectiv articolelor 17 şi 18 din Directiva 2000/78/EC, care prevăd în mod expres obligaţia înfiinţării unui organism naţional independent în domeniul nediscriminării. Conform legii, doar CNCD are acest mandat jurisdicţional, emiţând sancţiuni cu caracter obligatoriu aplicabile atât persoanelor, cât şi instituţiilor, în timp ce Avocatul Poporului apără drepturile şi libertăţile persoanelor fizice prin mediere şi recomandări adresate instituţiilor statului, fără forţă executorie. 

„Comasarea ar diminua statutul şi vizibilitatea instituţiei în raport cu victimele discriminării şi ar slăbi încrederea acestora în eficacitatea mecanismului care le apără drepturile şi care se bazează pe emiterea de către CNCD a unor sancţiuni juridice eficiente, proporţionale şi disuasive. Restrângerea atribuţiilor CNCD, inevitabilă prin comasare, ar reprezenta un regres în prevenirea şi combaterii discriminării şi ar afecta statutul şi rolul acestei instituţii strategice considerată model în Uniunea Europeană tocmai prin atribuţia de a da sancţiuni administrative, cât şi prin colaborarea cu societatea civila şi implicarea în dezbateri publice necesare pentru a combate prejudecăţile care alimentează actele de discriminare”, se arată în apelul celor 15 orgazniaţii ale societăţii civile. 

Potrivit aceleiaşi surse, comasarea cu o instituţie de tipul Avocatului Poporului, cu un mandat foarte larg şi general în domeniul tuturor drepturilor omului, va reduce la minim prevenirea şi combaterea discriminării, într-un moment dificil în care instituţia egalităţii CNCD trebuie mai degrabă întărită pentru a preveni şi combate creşterea radicalismului şi naţionalismului extremist din România. 

„S-ar încălca astfel Directivele 2000/43/EC şi 2000/78/EC care prevăd combaterea discriminării atât pe verticală (în relaţiile dintre stat şi cetăţean), cat si pe orizontală (între privaţi – de exemplu între o firma privată care prestează servicii şi un client). Avocatul Poporului nu are competenţe potrivit legii sale de organizare si funcţionare să intervină în conflictele dintre persoane private, ci exclusiv în relaţiile dintre autorităţile publice si cetăţean”, arata semnatarii apelului.

Aceştia solicită „cu fermitate” ca orice decizie a Guvernului României privind modificarea structurii instituţionale a CNCD să fie luată „exclusiv” după consultări ample şi reale cu societatea civilă, cu experţi în drepturile omului şi cu organismele internaţionale relevante în domeniul combaterii discriminării.

Organizaţiile semnatare sunt: Agenţia de Dezvoltare Comunitară „Împreună”, Centrul FILIA, ALEG-Asociaţia pentru Libertate şi Egalitate de Gen, ECPI-Centrul Euroregional pentru Iniţiative Publice, ARAS-Asociaţia Română Anti-SIDA, Platforma Civică ARESEL, Asociaţia ACCEPT, SECS-Societatea de Educaţie Contraceptivă şi Sexuală, Asociaţia Identity. Education, Fundaţia Tineri pentru Tineri, CPE-Centrul Parteneriat pentru Egalitate, ActiveWatch, Societatea Academică din România, Asociaţia Sexul vs.Barza, Asociaţia ARK Oradea.

„Dinţi de lapte”, regizat de Mihai Mincan şi produs de deFilm, selectat la Festivalul Internaţional de Film de la Veneţia

ALERTĂ emisă de hidrologi: COD GALBEN de inundații în trei județe din țară