Aplicaţia dedicată cărţii electronice de identitate şi ghidul de utilizare a acesteia, disponibile pe portalul de servicii electronice al MAI. Aplicaţia permite utilizatorilor vizualizarea informaţiilor personale înscrise pe CEI (inclusiv domiciliul şi reşedinţa), autentificarea în sisteme informatice, precum şi semnarea electronică a documentelor folosind semnătura electronică avansată. Aplicaţia se instalează pe PC sau pe laptop. De marţi, va fi disponibil serviciul electronic de atestare a domiciliului/reşedinţei, putând fi obţinut online, prin intermediul HUB-ului, un certificat care atestă adresa de domiciliu sau reşedinţă, semnat electronic cu certificat calificat de către Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor care va putea fi transmis pe email oricărei persoane juridice sau fizice interesate.
”Deţinătorii de cărţi electronice de identitate (CEI) pot explora beneficiile noului document de identitate cu ajutorul aplicaţiei dedicate CEI, care poate fi descărcată de pe portalul HUB de servicii electronice al MAI, prin accesarea următorului link: . Pentru a veni în sprijinul utilizatorilor, pe HUB-ul de servicii electronice al MAI a fost publicat un Ghid pentru utilizarea aplicaţiei dedicate cărţii electronice de identitate. Menţionăm faptul că aplicaţia se instalează doar pe o staţie de lucru: PC sau laptop!”, transmite luni MAI.
Conform instituţiei, aplicaţia dedicată cărţii electronice de identitate permite utilizatorilor, într-un format modern şi uşor de utilizat, vizualizarea informaţiilor personale înscrise pe CEI (inclusiv domiciliul şi reşedinţa), autentificarea în sisteme informatice, precum şi semnarea electronică a documentelor folosind semnătura electronică avansată. Documentele semnate cu certificatul pentru semnătură electronică avansată emis de M.A.I. au aceeaşi valoare ca documentele semnate olograf.
Totodată, aplicaţia oferă posibilitatea vizualizării informaţiilor înscrise în certificatele digitale emise de MAI care sunt stocate pe CEI, precum şi resetarea PIN-urilor de autentificare şi de semnare, opţiune utilă de exemplu în situaţia în care utilizatorul a uitat PIN-ul stabilit iniţial.
Pentru a utiliza cartea electronică de identitate, este nevoie de un cititor de carduri – integrat în laptop, tastatura PC sau conectat extern – şi de aplicaţia dedicată CEI.
În prezent, specialiştii MAI lucrează la dezvoltarea unei aplicaţii care va permite dematerializarea CEI, respectiv transformarea acesteia într-un document digital, accesibil cetăţenilor pe smartphone în orice moment, acest serviciu electronic fiind prevăzut în cadrul proiectului D4eID – Digitalizare pentru promovarea cărţii de identitate, finanţat prin PNRR, cu termen de finalizare luna mai 2026.
”Începând de marţi, 10 iunie a.c., prin HUB-ul de servicii electronice va fi disponibil serviciul electronic de atestare a domiciliului/reşedinţei. Astfel, utilizatorii vor putea obţine online, prin intermediul HUB-ului, un certificat care atestă adresa de domiciliu sau reşedinţă, semnat electronic cu certificat calificat de către Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor pe care îl vor putea transmite pe email oricărei persoane juridice sau fizice interesate”, informează MAI.
Prima versiune a acestui serviciu va permite obţinerea unui certificat în limba română, dar ulterior va fi disponibilă o versiune multilingvă pentru a putea fi folosit de români în alte ţări din Uniunea Europeană, fiind semnat cu un certificat calificat recunoscut la nivelul UE.
Prima carte electronică de identitate se eliberează gratuit pentru cetăţenii români începând cu vârsta de 14 ani, în limita fondurilor asigurate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
Principalele beneficii ale CEI:
– dimensiune standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene
– elemente avansate de securitate, care asigură protecţie împotriva falsificării şi a furtului de identitate
– posibilitatea utilizării ca document de călătorie
– acces facil la servicii electronice şi posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică.
Cetăţenii pot solicita o carte electronică de identitate chiar şi înainte să le expire actualul document de identitate (model 1997).