Aproape 50 de persoane s-ar fi înecat după ce o ambarcaţiune care se îndrepta spre Insulele Canare a avut probleme, după o călătorie de 13 zile de-a lungul periculoasei rute a migraţiei din Atlantic, din vestul Africii, potrivit The Guardian.
ONG-ul pentru migraţie Caminando Fronteras a afirmat că ambarcaţiunea a plecat, în 2 ianuarie, din Mauritania, având la bord 86 de persoane. Aceasta a arătat că a alertat autorităţile marocane şi spaniole după ce a primit relatări că ambarcaţiunea avea probleme, iar salvatorii marocani au reuşit să salveze 36 de oameni. Însă 50 dintre cei aflaţi la bord, cei mai mulţi din Pakistan, s-ar fi înecat.
”Cincizeci de oameni au murit pe o barcă îndreptându-se spre Insulele Canare, dintre aceştia 44 fiind pakistanezi”, a scris şeful organizaţiei, Helena Maleno, pe reţeaua X. ”Ei au petrecut 13 zile în agonie pe mare, fără ca salvatorii să ajungă la ei”, a susţinut ea.
Preşedintele regional din Insulele Canare a transmis condoleanţe şi a cerut să se acţioneze, întrucât arhipelagul spaniol continuă să primească numere record de migranţi şi refugiaţi care ajung pe mare.
”Nu puteam doar să fim martori la toate astea”, a scris, pe X, Fernando Clavijo. ”Statul şi Europa trebuie să acţioneze. Atlanticul nu poate să continue să fie cimitirul Africii. Nu putem să mai întoarcem spatele la drama umanitară”, a arătat el.
Serviciul de salvare maritimă din Spania, Salvamento Marítimo, a afirmat că nu avea informaţii despre incident, dar a adăugat că a desfăşurat căutări din aer după ce a primit, în 10 ianuarie, o alertă despre o ambarcaţiune care plecase din Nouakchott, Mauritania.
”Nu putem spune dacă este vorba despre acelaşi naufragiu”, a declarat un purtător de cuvânt.
Potrivit unui raport recrnt al Caminando Fronteras, cel puţin 10.457 de persoane au murit sau au fost date dispărute în timp ce încercau să ajungă în Spania pe mare, din 1 ianuarie în 5 decembrie 2024.
ONG-ul afirmă că bilanţul morţilor a crescut cu 50% faţă de 2023, fiind cel mai ridicat de când a început înregistrările, în 2007. Aceasta a atribuit creşterea ambarcaţiunilor şubrede, apelor periculoase şi lipsei de resurse pentru salvatori.
Frontex, agenţia UE pentru frontiere şi garda de coastă, a afirmat că traversările pe ruta din centrul Mediteranei au scăzut cu 59% anul trecut, din cauza unor scăderi ale plecărilor din Tunisia şi Libia, însă traversările spre Canare au crescut cu 18%. Creşterea a fost ”aliemntată de plecările din Mauritania, deşi fluxul din alte puncte de plecare a scăzut”.