În contextul în care discuțiile din spațiul public vehiculează tot mai des informații despre o iminentă majorare a TVA cu 2%, fără să fie clar dacă această creștere se aplică la toate cotele de TVA aplicate în prezent în România: 19% – cota standard, 9% – pentru alimente, apă, HORECA și 5% pentru cărți, ziare, manuale și anumite tipuri de locuințe, CC Tax Advisory atrage atenția asupra faptului că, în absența unor măsuri profunde de reformă la nivel local, eficiența acestei creșteri a TVA este pusă serios sub semnul întrebării.
”Da, creșterea TVA ar genera mai multe venituri la bugetul consolidat în anul 2025. Asta, în condițiile încare presupunem că se menține tendința de colectare în creștere, ceea ce este o presupunere cel puțin problematică, pentru că orice specialist în fiscalitate știe că riscul de neconformare și evaziune crește odată cu mărirea taxelor sau impozitelor. Deci, da, se rezolvă o parte din problema legată de deficit. Însă îndemn cu tărie decidenții să aibă în vedere necesitatea imperativă a unor reforme foarte serioase la nivel local. De ce? Pentru că în condițiile în care 1 leu din 5 merge la bugetele locale, atunci nu avem decât o măsură care va genera inflație, costuri mai mari pentru orice produs sau serviciu pe care cetățeanul îl va plati, și se ratează complet miza sistemică, adică reducerea cheltuielilor statului pe termen lung”, declară drd. Cornelia Năstase, CEO al CC Tax Advisory.
Totodată, Cornelia Năstase arată că autoritățile românești nu pot folosi argumentul că taxele ar crește în urma unei presiuni externe, pentru că recomandările FMI sunt foarte clare: creștere lentă a taxelor, reforme puternice imediate. ”Raportul FMI indica o cu totul altă cale de urmat. FMI vorbea în primul și în primul rând despre reforme, apoi despre reducerea deficitului pe termen mediu și despre creșterea lentă a taxelor. FMI nu cerea salturi uriașe, precum majorarea TVA cu 3 puncte procentuale sau majorarea creșterea impozitului pe dividend de la 10% la 16% sau 19%. Spre exemplu, când vine vorba despre impozitul pe dividendele distribuite, FMI recomanda creșterea de la 8% la 10%, or România a făcut deja acest pas pentru anul 2025, fără să aibă nicio reformă la schimb”, mai arată Cornelia Năstase.
Context
Legea bugetului de stat pentru anul 2025 prevede că din TVA se vor încasa în tot anul 136.089.244.000 lei, adică 27.217.848.800 euro (calculat la un curs de 5 lei/euro).
Tot, Legea Bugetului de stat pentru anul 2025 prevede alocarea a 24.343.640.000 lei, adică 4.868.728.000 euro din TVA pentru bugetele locale, astfel:
a) 3.553,3 milioane lei pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor;
b) 15.799,1 milioane lei pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București;
c) 850 milioane lei destinate finanțării cheltuielilor privind drumurile județene și comunale, sumă repartizată pe județe potrivit anexei nr. 6 astfel: 800 milioane lei repartizate la nivelul alocării din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023, cu modificările ulterioare, 30 milioane lei repartizate pro rata județelor care au primit sume în anul 2024 mai mici de 10 milioane lei și 20 milioane lei repartizate pro rata județelor care au primit sume în anul 2024 cuprinse în intervalul 10 milioane- 15 milioane lei. Repartizarea pe unități administrativ-teritoriale se face în funcție de lungimea și starea tehnică a acestora, prin hotărâre, de către consiliul județean, după consultarea primarilor;
d) 3.204,0 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și județelor, pentru finanțarea cheltuielilor aferente funcționării serviciilor publice de salvare acvatică-salvamar și a posturilor de prim ajutor pe plajele cu destinație turistică, potrivit prevederilor art. 4 alin. (21) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre și controlul activităților desfășurate pe plajă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 274/2006, cu modificările și completările ulterioare, pentru aplicarea prevederilor art. 7 alin. (4) și art. 8 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei „Delta Dunării”, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru județul Suceava, pentru aplicarea prevederilor art. XII alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, aprobată prin Legea nr. 240/2011, cu modificările ulterioare, precum și pentru finanțarea unor cheltuieli curente și de capital, potrivit anexelor nr. 7, 7/01, 7/02 și 7/03;
e) 937,3 milioane lei pentru finanțarea învățământului preuniversitar particular și confesional acreditat, inclusiv pentru finanțarea de bază acordată potrivit prevederilor art. 138 alin. (9) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.
Asta înseamnă că 17,88% din totalul veniturilor estimate a fi colectate din TVA merge spre bugetele locale, potrivit Legii Bugetului de stat pentru anul 2025.