Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) atrage atenţia persoanelor care călătoresc în afara României asupra importanţei verificării condiţiilor de utilizare a serviciilor de roaming, în special dacă destinaţia nu este în Spaţiul Economic European (SEE). În afara SEE, tarifele pentru serviciul de roaming nu sunt reglementate şi pot fi semnificativ mai mari, menţionează autoritatea.
”ANCOM atrage atenţia persoanelor care călătoresc în afara României asupra importanţei verificării condiţiilor de utilizare a serviciilor de roaming, în special dacă destinaţia nu este în Spaţiul Economic European (SEE)”, informează ANCOM.
În interiorul SEE, roamingul se desfăşoară în condiţii similare cu cele din ţară, datorită aplicării principiului „roam like at home”, ceea ce înseamnă că nu se percep costuri suplimentare pentru apeluri, SMS-uri şi internet mobil în limita resurselor naţionale incluse în abonament sau opţiune.
În schimb, în afara SEE, tarifele pentru serviciul de roaming nu sunt reglementate şi pot fi semnificativ mai mari.
”Este important ca utilizatorii să verifice cu atenţie, înainte de a efectua o călătorie în state precum Marea Britanie, Republica Moldova, Serbia, Muntenegru, Turcia, Egipt, Emiratele Arabe Unite (EAU), Maroc, care sunt tarifele aplicabile în aceste state pentru serviciul de roaming internaţional”, arată autoritatea.
Dacă, în general, pentru apeluri tarifarea se face la minut indivizibil, pentru traficul de date unitatea minimă de tarifare diferă în funcţie de operator şi destinaţie (de exemplu, la 1KB, 10KB sau 1MB). De asemenea, pentru destinaţii în afara SEE, unii operatori folosesc şi tarife standard percepute sub formă de pachete.
De exemplu, în cazul utilizării serviciilor de roaming în Republica Turcia, tarifele standard la pachet sunt de 7 euro/30 minute pentru apeluri primite/efectuate sau 2 euro/20 minute pentru apeluri primite/efectuate sau SMS trimise/24 ore, dar şi 18 euro/4000 MB utilizaţi sau 3 euro/2 GB trafic de date/24 ore.
”Atenţie! În cazul acestui tip de tarifare, dacă utilizatorul efectuează sau primeşte chiar şi un singur minut de apel sau utilizează un singur MB de date dintr-un pachet, acesta va fi taxat cu întregul preţ al pachetului, dar poate utiliza ulterior şi restul resurselor, până la epuizare, înainte de a i se percepe un nou tarif”, subliniază ANCOM.
În afara acestor tarife standard, operatorii mai pot oferi punctual şi (extra)opţiuni tarifare ce necesită activare separată şi care oferă resurse şi/sau tarife diferite în funcţie de mai multe criterii cum ar fi: ţara de destinaţie, tipul de serviciu folosit (pe bază de abonament sau cartelă preplătită) sau tipul de ofertă deţinută de utilizator.
ANCOM recomandă totodată consultarea cu atenţie a informaţiilor disponibile pe paginile de internet ale furnizorilor.
Utilizatorii trebuie să verifice dacă planul tarifar pe care îl deţin include serviciul de roaming şi pentru ce zone este activat, întrucât nu toate abonamentele sau opţiunile conţin resurse de roaming.
Dacă o persoană călătoreşte doar într-o ţară din SEE, este recomandabil să solicite activarea serviciului de roaming dedicat acestei zone (dacă furnizorul oferă acest serviciu), pentru a evita conectarea accidentală la o reţea din afara SEE, în apropierea graniţelor.
Dacă utilizatorul nu doreşte să folosească serviciul de roaming, dar acesta este activ în contul său, se recomandă dezactivarea serviciului direct din setările telefonului, pentru a preveni conectarea automată la reţele străine şi generarea de costuri suplimentare.
Atunci când utilizatorii se conectează la reţeaua unui furnizor de comunicaţii electronice dintr-un alt stat, furnizorii din România au obligaţia de a transmite, de regulă prin SMS, informaţii cu privire la tarifele de roaming (inclusiv TVA). Excepţie fac situaţiile în care utilizatorul a informat furnizorul că nu doreşte să primească aceste notificări.
Utilizatorii care au o nemulţumire în legătură cu serviciul de roaming trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului de la care au achiziţionat planul tarifar. În cazul în care furnizorul nu a rezolvat problema sesizată, utilizatorii se pot adresa ANCOM.
InfoCentru ANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune), serviciile postale şi serviciile digitale, pentru a-i sprijini in alegerea si folosirea acestor servicii. Informatiile se refera in principal la incheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.