Potrivit acestuia, într-o emisiune electorală difuzată de Digi24, ar fi participat simultan doi reprezentanți ai USR, dintre care unul l-a susținut public pe Nicușor Dan, iar celălalt pe Elena Lasconi, candidata oficială a partidului. Or, în opinia lui Neacșu, acest tip de promovare electorală dublă încalcă o decizie fermă a Biroului Electoral Central (BEC).
„BEC a decis cu efect imediat că USR, prin reprezentanții săi, nu poate face publicitate electorală în niciun fel altui candidat decât doamnei Elena Lasconi, candidatul înscris în buletinul de vot din partea partidului. Încălcarea deciziilor BEC constituie contravenție și, dacă se întâmplă din partea unui partid, acesta ar trebui sancționat exemplar”, afirmă avocatul.
Mai mult, Neacșu susține că USR nu a contestat în instanță decizia BEC în termenul legal de 48 de ore, ceea ce o face definitivă. În acest context, acțiunile din spațiul public ale unor membri ai formațiunii care îl susțin pe Nicușor Dan ar echivala cu o sfidare a autorității electorale și a ordinii de drept.
Avocatul ridică și problema eficienței aplicării deciziilor BEC, în special în mediul online. Deși peste 300 de sancțiuni ar fi fost emise de BEC, Neacșu se întreabă dacă Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) chiar urmărește ștergerea efectivă a conținutului considerat ilegal de pe rețelele sociale.
„Postările înlăturate de BEC ca fiind ilegale încă sunt publice. AEP își îndeplinește obligația legală de a obține ștergerea acestor postări? Sau doar BEC se face că sancționează, dar statul român nu poate, deși ar trebui, conform Regulamentului 2025/900?”, întreabă retoric avocatul.
Neacșu amintește și de precedentul periculos din decembrie 2024, când, prin Hotărârea nr. 32/6.12.2024, Curtea Constituțională a anulat alegerile din cauza tratamentului privilegiat de care s-ar fi bucurat candidatul Călin Georgescu, inclusiv prin păstrarea online a unor materiale ilegale de campanie.
În finalul postării, avocatul solicită autorităților electorale – BEC și AEP – să comunice public modul concret în care se aplică deciziile de sancționare și ce măsuri sunt luate pentru a garanta corectitudinea alegerilor.
„Astfel de sfidări ale autorităților electorale și a legislației în ansamblu ne vulnerabilizează. Cred că cei de la BEC și mai ales de la AEP trebuie să ofere informații publice despre modalitatea în care deciziile BEC sunt aplicate în mod concret”, conchide Neacșu.