Barometrul UNSAR-IRES 2025: Românii devin tot mai conştienţi de nevoia de protecţie financiară, chiar dacă sunt mai preocupaţi de bunurile materiale decât de propria viaţă şi sănătate

Opt din zece români (78%) spun ca sunt îngrijoraţi în mare şi foarte mare măsură de evenimentele care le afectează situaţia profesională şi veniturile, arată datele Barometrului UNSAR– IRES privind percepţia riscului şi cultura asigurărilor. Potrivit acestuia, românii devin tot mai conştienţi de nevoia de protecţie financiară, chiar dacă sunt mai preocupaţi de bunurile materiale decât de propria viaţă şi sănătate.

”8 din 10 români (78%) spun ca sunt îngrijoraţi în mare şi foarte mare măsură de evenimentele care le afectează situaţia profesională şi veniturile”, arată cea mai recentă ediţie a Barometrului UNSAR– IRES privind percepţia riscului şi cultura asigurărilor, realizat între 30 aprilie – 15 mai 2025.

Pe locul secund în topul principalelor îngrijorări ale oamenilor se numără evenimentele care le afectează locuinţa şi bunurile materiale, inclusiv maşina (77%). În mod surprinzător, evenimentele care afectează viaţa şi sănătatea sunt doar pe locul trei (73%).

În ceea ce priveşte interesul românilor privind protecţia oferită de asigurări, Barometrul UNSAR – IRES indică o creştere importantă faţă de anul trecut a interesului românilor pentru asigurarea locuinţelor (55% în 2025, cu 8 puncte procentuale peste nivelul din 2024) şi a interesului pentru asigurările de călătorie (50% în 2025, cu 10 pp mai mult faţă de 2024). De asemenea, asigurările de sănătate au înregistrat o creştere de patru puncte procentuale faţă de anul 2024 (49% vs. 45%).

„Rezultatele Barometrului UNSAR – IRES confirmă faptul că românii devin tot mai conştienţi de nevoia de protecţie financiară, chiar dacă suntem mai preocupaţi de bunurile materiale decât de propria viaţă şi sănătate. Însă, în acelaşi timp, datele arată şi cât de important este să investim în informarea corectă, astfel încât oamenii să treacă de la o simplă preocupare la o protecţie financiară concretă. În acest moment, 54% dintre români spun că sunt bine şi foarte bine informaţi privind asigurările, cu 3 pp mai mult decât anul trecut – însă mai avem mult de lucru pentru a duce asigurările mai aproape de români”, a declarat Alexandru Ciuncan, preşedinte & director general UNSAR.

Studiul relevă şi principalele motive care i-ar determina pe români să încheie o poliţă de asigurare: pe primul loc se află veniturile mai ridicate (36%) urmate de o mai bună informare privind asigurările (24%) şi de facilităţile fiscale oferite de stat sub forma deductibilităţilor (22%).

Barometrul UNSAR – IRES a fost realizat pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional de 1.008 persoane, cu vârste între 18 şi 50 de ani, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), şi are o marjă de eroare de ±3,1%, la un nivel de încredere de 95%.

Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România reprezintă 21 de companii de profil. Acestea deţin o pondere de peste 90% din piaţa locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea şi reprezentarea intereselor asigurătorilor şi reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activităţii de asigurări în România şi a dezvoltării durabile a industriei de profil pe plan intern şi internaţional. Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al Federaţiei Asigurătorilor şi Reasigurătorilor Europeni – Insurance Europe. Asigurătorii din România plătesc despăgubiri de 6,5 milioane euro în fiecare zi calendaristică.

 

Ungaria amână votul asupra legii controversate ce limitează organizaţiile finanţate din străinătate

Simona Halep: Sunt un produs sută la sută românesc, aici am crescut şi aici am ajuns pe locul 1 în lume – FOTO, VIDEO