Bătălia juridică totală pentru `cel mai valoros naufragiu din lume`/ În joc sunt 18 miliarde de dolari americani

A fost desemnat drept cel mai valoros naufragiu din lume.

Un galion spaniol, San José, a fost scufundat de britanici în largul coastei Columbiei în urmă cu mai bine de 300 de ani. Avea o încărcătură de aur, argint și smaralde în valoare de miliarde de dolari.

Dar la câțiva ani după ce a fost descoperit, o dezbatere continuă să dezvolte cine deține acea comoară și ce ar trebui făcut cu epava.

Statele columbiene și spaniole și-au revendicat, la fel ca o companie de salvare din SUA și grupurile indigene din America de Sud. Au existat bătălii judecătorești în Columbia și SUA, iar cazul este acum în fața Curții Permanente de Arbitraj de la Haga, relatează BBC.

Guvernul columbian spune că vrea să ridice rămășițele navei și să-l pună într-un muzeu. Căutătorii de comori indică valoarea comercială a încărcăturii, care ar putea ajunge la 18 miliarde de dolari (13 miliarde de lire sterline).

Dar arheologii spun că epava – și mii de asemenea împrăștiate în întreaga lume – ar trebui lăsată acolo unde se află. Istoricii maritim ne amintesc că San José este un cimitir și trebuie respectat ca atare: în jur de 600 de oameni s-au înecat când nava a căzut.

„Este o mizerie grozavă și nu văd o cale ușoară de ieșire din asta”, spune Carla Rahn Phillips, un istoric care a scris o carte despre San José. „Statul spaniol, guvernul columbian, diferitele grupuri indigene, vânătorii de comori. Nu cred că există vreo modalitate prin care toată lumea poate fi mulțumită.”

content-image

San José s-a scufundat în 1708, în timp ce naviga din ceea ce este acum Panama către orașul-port Cartagena din Columbia. De acolo trebuia să treacă Atlanticul în Spania, dar spaniolii erau în război cu britanicii la acea vreme, iar o navă de război britanică a interceptat-o.

Britanicii au vrut să pună mâna pe nava și comoara ei, dar au tras din greșeală o ghiulea de tun în magazinele de pulbere ale San José. Nava a explodat și s-a scufundat în câteva minute.

Epava a rămas pe fundul mării până în anii 1980, când o companie americană de salvare, Glocca Mora, a declarat că a găsit-o. A încercat să-i convingă pe columbieni să intre în parteneriat pentru a strânge comoara și a împărți veniturile, dar cele două părți nu s-au putut pune de acord asupra cine ar trebui să primească ce cotă și s-au aruncat într-o luptă juridică.

În 2015, columbienii au spus că au găsit nava, independent de informațiile furnizate de americani, pe o altă parte a fundului mării. De atunci, ei au susținut că Glocca Mora, cunoscută acum sub numele de Sea Search Armada, nu are dreptul la navă sau la comoara ei.

Statul spaniol și-a exprimat pretenția, argumentând că San José și încărcătura acesteia rămân proprietatea statului, iar grupurile indigene din Bolivia și Peru spun că au dreptul la cel puțin o parte din pradă.

Ei susțin că nu este o comoară spaniolă, deoarece a fost jefuită de spanioli din minele din Anzi în timpul perioadei coloniale.

„Acea bogăție provenea din minele din Potosí din munții bolivieni”, spune Samuel Flores, un reprezentant al poporului Qhara Qhara, unul dintre grupurile indigene.

„Această încărcătură aparține poporului nostru – argintul, aurul – și credem că ar trebui ridicată de pe fundul mării pentru a împiedica vânătorii de comori să o jefuiască. Câți ani au trecut? Trei sute de ani? Ei ne datorează această datorie.”

Columbienii au lansat videoclipuri captivante cu San José, realizate cu camere submersibile. Ele arată proba unei nave de lemn, încrustă cu viață marină, câteva tunuri de bronz împrăștiate pe nisip și monede de porțelan alb-albastru și de aur strălucind pe fundul oceanului.

content-image

content-image

Se judecă la Haga pe ”cea mai mare comoară din istoria umanității”

Ca parte a procesului său de la Haga, Sea Search Armada a comandat un studiu al încărcăturii. Ea își estimează valoarea la 7-18 miliarde de dolari.

„Această comoară care s-a scufundat odată cu nava includea șapte milioane de pesos, 116 cufere de oțel pline cu smaralde, 30 de milioane de monede de aur”, spune Rahim Moloo, avocatul care reprezintă Sea Search Armada. El a descris-o drept „cea mai mare comoară din istoria umanității”.

Alții sunt mai puțin convinși.

„Încerc să mă abțin să dau estimări actuale despre orice”, spune doamna Rahn Phillips.

„Dacă vorbiți despre monede de aur și argint, facem acum o estimare bazată pe greutatea aurului? Sau ne uităm la ce ar putea plăti colecționarii din aceste monede de aur?

„Pentru mine este aproape lipsit de sens să încerc să găsesc un număr acum. Estimările vânătorilor de comori, pentru mine, sunt de râs.”

În timp ce San José este adesea descris ca Sfântul Graal al epavelor, este – conform Națiunilor Unite – doar una dintre cele trei milioane de nave scufundate pe fundul oceanului nostru. Există adesea foarte puțină claritate cu privire la cine le deține, cine are dreptul să le exploreze și – dacă există o comoară la bord – cine are dreptul să o păstreze.

În 1982, Națiunile Unite a adoptat Convenția privind dreptul mării – adesea descrisă drept „constituția oceanelor”, dar spune foarte puțin despre epave. Din această cauză, ONU a adoptat un al doilea set de reguli în 2001 – Convenția UNESCO din 2001 privind patrimoniul cultural subacvatic.

Asta spune mult mai multe despre epave, dar multe țări au refuzat să o ratifice, temându-se că le va slăbi pretenția la bogățiile în apele lor. Columbia și SUA, de exemplu, nu l-au semnat.

„Cadrul legal în acest moment nu este nici clar, nici cuprinzător”, spune Michail Risvas, avocat la Universitatea Southampton din Marea Britanie. Specialist în arbitraj internațional și dispute maritime, el adaugă: „Mă tem că dreptul internațional nu are răspunsuri clare”.

Pentru mulți arheologi, epave precum San José ar trebui lăsate în pace și explorate „in situ” – pe fundul oceanului.

„Dacă cobori și iei o mulțime de artefacte și le scoți la suprafață, ai doar o grămadă de lucruri. Nu există nicio poveste de spus”, spune Rodrigo Pacheco Ruiz, un scafandru mexican de adâncime care a explorat zeci de epave din întreaga lume.

„Puteți număra doar monede, puteți număra porțelan, dar nu există nici un „de ce a fost asta la bord? Cine era proprietarul? Unde se ducea? – povestea umană din spatele ei.”

Juan Guillermo Martín, un arheolog maritim columbian care a urmărit îndeaproape cazul San José, este de acord.

„Comara San José ar trebui să rămână pe fundul mării, împreună cu rămășițele umane ale celor 600 de membri ai echipajului care au murit acolo”, spune el. „Comara face parte din contextul arheologic și, ca atare, nu are valoare comercială. Valoarea sa este strict științifică.”

Israelul anunţă că a ucis un comandant Hamas într-un atac asupra unei cafenele din Cisiordania soldat cu 18 morţi – VIDEO

Beirutul, zguduit de explozii: succesorul lui Nasrallah, posibilă țintă a atacului din apropierea aeroportului