Blugii skinny, încrucișarea picioarelor, folosirea fierului de călcat, modelarea sprâncenelor și chiar mâncatul supei se numără printre lucrurile pe care le ironizează ca fiind prea feminine.
Există și alte videoclipuri cu părintele Moses McPherson – un tată cu cinci copii, cu o constituție puternică – care ridică greutăți pe ritmuri de heavy metal.
A fost crescut ca protestant, dar acum slujește ca preot în Biserica Ortodoxă Rusă din afara Rusiei (ROCOR) din Georgetown, Texas, o ramură a bisericii mamă din Moscova.
ROCOR, o rețea globală cu sediul la New York, s-a extins recent în unele părți ale SUA – în principal ca urmare a convertirii oamenilor de la alte credințe.
În ultimele șase luni, părintele Moses a pregătit 75 de noi adepți pentru botez în biserica Maicii Domnului, la nord de Austin.
„Când eu și soția mea ne-am convertit acum 20 de ani, obișnuiam să spunem că Ortodoxia este cel mai bine păstrat secret, pentru că oamenii nu știau ce este”, spune el. „Dar în ultimul an și jumătate congregația noastră s-a triplat”.
În timpul liturghiei de duminică de la biserica părintelui Moses, este uimitor numărul bărbaților de 20-30 de ani care se roagă și își fac cruce în spatele naosului și de modul în care această religie – cu tradiții care datează din secolul al IV-lea d.Hr. – pare să atragă bărbați tineri neliniștiți de viața din America modernă.
Theodore, inginer de software, spune că are o slujbă de vis și o soție pe care o adoră, dar se simte gol pe dinăuntru, ca și cum ar avea o gaură în inimă. El crede că societatea a fost „foarte dură” cu bărbații și le spune constant că greșesc. El se plânge că bărbații sunt criticați pentru că vor să fie întreținătorul familiei și să susțină o soție care stă acasă.
„Ni se spune că aceasta este o relație foarte toxică în zilele noastre”, spune Theodore. „Nu așa ar trebui să fie”
Aproape toți convertiții au optat pentru școlarizarea acasă a copiilor lor, în parte pentru că ei cred că femeile ar trebui să acorde prioritate familiilor lor mai degrabă decât carierelor lor.
Părintele John Whiteford, un ierarg în ROCOR din Spring, la nord de Houston, spune că școlarizarea acasă asigură o educație religioasă și este „o modalitate de a-ți proteja copiii”, evitând în același timp orice discuție despre „transgenderism, sau cele 57 de genuri ale lunii sau orice altceva”.
În comparație cu milioanele de credincioși din mega bisericile evanghelice din America, numărul creștin-ortodocșilor este infim – doar aproximativ un procent din populație. Aceasta include Ortodoxia Orientală, practicată în Rusia, Ucraina, Europa de Est și Grecia, și Ortodoxia Orientală din Orientul Mijlociu și Africa.
Fondată de preoți și clerici care au fugit de Revoluția Rusă din 1917, ROCOR este considerată de mulți drept cea mai conservatoare jurisdicție ortodoxă din SUA. Cu toate acestea, această mică comunitate religioasă este una vocală, iar ceea ce se întâmplă în cadrul ei reflectă schimbări politice mai ample.
Creșterea reală a numărului de convertiți este greu de cuantificat, dar datele Centrului de Cercetare Pew sugerează că creștinii ortodocși sunt în proporție de 64% bărbați, față de 46% în 2007.
Un studiu mai mic, realizat pe 773 de convertiți, pare să confirme această tendință. Majoritatea noilor veniți sunt bărbați și mulți dintre ei spun că pandemia i-a împins să caute o nouă credință. Acest studiu a fost realizat de Biserica Ortodoxă din America (OCA), care a fost înființată de călugări ruși în Alaska la sfârșitul secolului al XVIII-lea și care are în prezent peste 700 de parohii, misiuni, comunități, mănăstiri și instituții în SUA, Canada și Mexic care se identifică ca fiind ortodoxe ruse.
Profesorul Scott Kenworthy, care studiază istoria și gândirea creștinismului ortodox răsăritean – în special în Rusia modernă – spune că parohia sa OCA din Cincinnati „este absolut plină ochi”.
El frecventează aceeași biserică de 24 de ani și spune că numărul credincioșilor a rămas constant până la carantina Covid. De atunci, a existat un flux constant de noi curioși și de persoane care se pregătesc să fie botezate, cunoscute sub numele de catehumeni.
„Acesta nu este doar un fenomen al parohiei mele sau al câtorva locuri din Texas”, spune profesorul Kenworthy, „este cu siguranță ceva mai larg»”.
Spațiul digital este esențial în acest val de noi convertiți. Părintele Moses are mulți adepți online – atunci când împărtășește pe Instagram o fotografie cu un test de sarcină pozitiv, primește 6.000 de aprecieri pentru anunțarea sosirii celui de-al șaselea copil al său.
Dar există zeci de alte podcasturi și videoclipuri prezentate de clerul ortodox și o armată de adepți – în principal bărbați.
Părintele Moses le spune credincioșilor săi că există două căi de a-L sluji pe Dumnezeu – să fii călugăr sau călugăriță, sau să te căsătorești. Cei care urmează a doua cale ar trebui să evite contracepția și să aibă cât mai mulți copii.
„Arătați-mi un singur sfânt din istoria Bisericii care a binecuvântat vreodată orice fel de control al nașterii”, spune părintele Moses. În ceea ce privește masturbarea – sau ceea ce biserica numește abuzul de sine – preotul o condamnă ca fiind „lipsită de bărbăție”.
Părintele Moses spune că Ortodoxia „nu este masculină, este doar normală”, în timp ce „în Occident totul a devenit foarte feminizat”. Unele biserici protestante, crede el, se adresează în principal femeilor.
„Nu vreau să merg la slujbe care seamănă cu un concert Taylor Swift”, spune părintele Moses.” Dacă vă uitați la limbajul „muzicii de închinare”, totul este emoție – asta nu este pentru bărbați.”
Elissa Bjeletich Davis, o fostă protestantă care acum aparține Bisericii Ortodoxe Grecești din Austin, este profesoară de școală duminicală și are propriul podcast. Ea spune că mulți convertiți aparțin „mulțimii anti-woke” și uneori au idei ciudate despre noua lor credință – în special cei din Biserica Rusă.
„Ei o văd ca pe o religie militară, rigidă, disciplinară, masculină, autoritară”, spune Elissa. „Este destul de amuzant. Este aproape ca și cum vechii puritani americani și nebunia lor ies la suprafață.”
Buck Johnson a lucrat ca pompier timp de 25 de ani și găzduiește podcastul Counterflow.
Spune că inițial i-a fost frică să intre în biserica ortodoxă rusă din localitatea sa, deoarece „arată diferit, acoperit de tatuaje”, dar spune că a fost primit cu brațele deschise. De asemenea, a fost impresionat de faptul că biserica a rămas deschisă în timpul carantinei Covid.
Așezat pe o canapea în fața a două ecrane TV uriașe în casa sa din Lockhart, el spune că noua sa credință îi schimbă viziunea asupra lumii.
„Părerile negative ale americanilor despre Rusia sunt cele care mă îngrijorează”, spune Buck. El spune că presa tradițională prezintă o imagine distorsionată a invaziei din Ucraina.
„Cred că aici, în America, există o rămășiță a generației boomer, care a trăit Războiul Rece”, spune Buck, „și nu prea înțeleg de ce – dar ei spun că Rusia este rea”.
Patriarhul Kirill, conducătorul Bisericii Ruse din Moscova, a sprijinit cu obstinație invazia Ucrainei, numind-o război sfânt și exprimând puțină compasiune pentru victimele sale. Părintele arhimandrit John Whiteford, întrebat despre cel mai înalt cleric al Rusiei, pe care mulți îl consideră un belicos, dă asigurări că spusele patriarhului au fost distorsionate.
Imaginile și fotografiile cu Putin citând versete din Biblie, ținând lumânări în timpul slujbelor din Catedrala lui Hristos Mântuitorul din Moscova și dezbrăcându-se până la costumul de baie pentru a se scufunda în apă înghețată la Epifanie, par să fi atins o coardă sensibilă. Unii – în America și în alte țări – văd Rusia drept ultimul bastion al creștinismului adevărat.
Cu aproape un deceniu în urmă, un alt convertit ortodox devenit preot din Texas, părintele Joseph Gleason, s-a mutat din America în Borisoglebskiy, un sat aflat la patru ore de mers cu mașina la nord de Moscova, împreună cu soția și cei opt copii ai săi.
„Rusia nu are căsătorii homosexuale, nu are uniuni civile, este un loc în care îți poți educa copiii acasă și – bineînțeles – îmi place istoria milenară a creștinismului ortodox de aici”, a declarat el unei gazde video ruse.
Acest texan cu barbă subțire se află în avangarda unei mișcări care îndeamnă conservatorii să se mute în Rusia. În august anul trecut, Putin a introdus o viză accelerată pentru cei care fug de liberalismul occidental.
Buck spune că el și colegii săi convertiți întorc spatele gratificării instantanee și consumerismului american.
„Ne gândim la lucruri pe termen lung”, spune Buck, „cum ar fi tradițiile, dragostea pentru familie, dragostea pentru comunitate, dragostea pentru vecini.
„Cred că această ortodoxie ni se potrivește bine – și mai ales în Texas.”