Compania Boeing a solicitat vineri Federal Aviation Administration (FAA) o derogare de la viitoarele reguli privind emisiile aeronavelor, pentru a putea comercializa încă 35 de avioane cargo Boeing 777F, invocând cererea puternică din partea clienţilor şi întârzierile în certificarea modelului de generaţie următoare, transmite Reuters.
Noile reguli de emisii, adoptate în 2024, urmează să intre în vigoare în 2028. Boeing a precizat că viitorul 777-8 Freighter, proiectat să respecte aceste limite, nu va fi gata înainte de acest termen. Derogarea ar permite companiei să acopere cererea de pe piaţa de transport aerian de marfă până la intrarea în serviciu a noului model.
Boeing a transmis că solicită aprobarea derogării până la 1 mai şi a reiterat că prima livrare a 777-8F este estimată la aproximativ doi ani după prima livrare a avionului de pasageri 777-9, programată în prezent pentru 2027.
Regulile FAA, finalizate sub administraţia fostului preşedinte Joe Biden, aliniază SUA la standardele internaţionale privind reducerea poluării cu carbon pentru majoritatea avioanelor mari care operează în spaţiul aerian american. Aceste reguli nu se aplică aeronavelor aflate deja în serviciu înainte de intrarea lor în vigoare.
Boeing susţine că avioanele cargo widebody sunt esenţiale pentru exporturile americane. Potrivit companiei, din cele aproximativ 600 de miliarde de dolari în bunuri exportate pe cale aeriană în 2024, peste 260 de miliarde au fost transportate cu avioane cargo de mari dimensiuni. Fiecare avion 777F exportat ar aduce, la valoare de catalog, circa 440 de milioane de dolari la balanţa comercială pozitivă a SUA, ceea ce înseamnă că fără derogare ar putea fi pierdute exporturi de peste 15 miliarde de dolari.
Boeing mai afirmă că 777F este cel mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil din segmentul său şi singurul avion cargo widebody mare aflat în prezent în producţie.
În 2023, Congresul SUA a adoptat o lege care permite Boeing să continue producţia avionului cargo 767 până în 2033, exceptându-l de la noile reguli de eficienţă ale FAA. Potrivit agenţiei, aviaţia civilă este responsabilă pentru aproximativ 9% din emisiile din transportul intern al SUA şi circa 2% din totalul emisiilor de carbon ale ţării.


