Boeing a anunţat luni că a finalizat preluarea Spirit AeroSystems pentru 4,7 miliarde de dolari, readucând în proprietatea sa cea mai mare parte a unuia dintre cei mai importanţi producători independenţi de aripi şi secţiuni de fuselaj din lume, transmite Reuters.
Rivalul european Airbus a preluat la rândul său anumite operaţiuni Spirit din lanţul propriu de aprovizionare, în timp ce unitatea Spirit din Subang, Malaezia, a fost transferată către Composites Technology Research Malaysia. O subsidiară, Fiber Materials, a fost vândută anterior către Tex-Tech Industries.
Achiziţia Boeing include toate operaţiunile Spirit destinate programelor comerciale Boeing, precum şi o parte din activităţile fabricii din Belfast, Irlanda de Nord, care va funcţiona ca subsidiară independentă sub numele Short Brothers.
Tranzacţia, anunţată în iulie anul trecut, este evaluată la 8,3 miliarde de dolari în ansamblu şi marchează o schimbare masivă în structura lanţului de aprovizionare din industria aerospaţială, oferind Boeing şi Airbus control direct asupra unor segmente care au creat probleme în ultimele programe de avioane.
În ultimii ani, Spirit AeroSystems a întâmpinat dificultăţi financiare şi a fost identificată ca o sursă majoră de întârzieri pentru programe precum Boeing 737 MAX, Airbus A350 şi A220. Îmbunătăţirea calităţii fabricaţiei fuselajelor este esenţială pentru Boeing, care încearcă să stabilizeze producţia seriei 737.
Spirit a fost creată în 2005, când Boeing şi-a vândut operaţiunile din Oklahoma şi Kansas firmei de investiţii Onex. Compania produce fuselaje pentru 737 în Wichita, care sunt transportate pe calea ferată la uzina Boeing din Renton, Washington. Pentru a-şi diversifica portofoliul, Spirit şi-a extins operaţiunile în Africa, Asia, Europa şi în alte regiuni ale Statelor Unite.
Airbus va prelua facilităţi Spirit din Carolina de Nord, Irlanda de Nord, Scoţia, Franţa şi Maroc.
La începutul lunii decembrie, Comisia Federală pentru Comerţ a SUA (FTC) a aprobat tranzacţia cu condiţia ca Boeing să finalizeze cesiunile negociate cu Airbus şi CT Research Malaysia, iar Spirit să rămână furnizor pentru alţi producători în programele viitoare de avioane militare. Fără aceste condiţii, autorităţile americane se temeau că Boeing ar putea obţine o influenţă excesivă asupra competiţiei.
În octombrie, Boeing a primit şi aprobarea antitrust a UE, după ce a acceptat să vândă anumite afaceri Spirit pentru a elimina preocupările de concurenţă.
Aproximativ 15.000 de angajaţi Spirit vor trece la Boeing, ceea ce ar putea avea impact asupra relaţiilor de muncă deja tensionate ale companiei. Aproximativ 6.000 dintre aceşti angajaţi ar putea reintra în District 751 al International Association of Machinists and Aerospace Workers, sindicatul pe care l-au părăsit în 2005. Anul trecut, o grevă de şapte săptămâni a acestui sindicat a dus la oprirea majorităţii producţiei de avioane comerciale Boeing în Pacific Northwest.


