În perioada în care conducea Consiliul Județean Bihor, acesta a inițiat procedura prin care județul urma să cumpere 25 de microbuze electrice pentru elevi, contract câștigat ulterior de firma aflată acum în centrul acuzațiilor de supraevaluare și favorizare.
Pe 2 august 2024, Bolojan anunța cu fast, pe Facebook, că CJ Bihor deschide licitația pentru dotarea școlilor cu microbuze electrice, subliniind beneficiile pentru elevii din mediul rural:
„CONDIȚII MAI BUNE DE TRANSPORT PENTRU ELEVII DIN BIHOR
Consiliul Județean Bihor a lansat licitația pentru achiziția de microbuze școlare electrice destinate transportului elevilor din județul Bihor.
Vom achiziționa 25 de microbuze, cu o valoare totală de peste 30 de milioane de lei. Termenul pentru depunerea ofertelor este 27 august 2024.
Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin PNRR. În acest program sunt eligibile consiliile județene, prin intermediul cărora, în parteneriat cu primăriile, școlile vor fi dotate cu microbuze electrice.
Pentru a putea accesa această finanțare, au fost încheiate parteneriate cu 25 de primării din mediul rural. În fiecare comună va fi transferat câte un microbuz electric pentru transportul elevilor.
În perioada următoare vom lansa licitația pentru alte 22 de microbuze școlare electrice, printr-un proiect derulat de Administrația Fondului pentru Mediu, cu finanțare guvernamentală.
Din toamna anului viitor, elevii din județul Bihor vor avea condiții mai bune de navetă.”
Doar câteva luni mai târziu, în februarie 2025, licitația se încheia cu atribuirea contractului către Aveuro International SRL, pentru suma de 22,825 milioane lei fără TVA — echivalentul a aproximativ 182.600 euro per microbuz. Aceeași firmă, controlată de fiul unei lider PNL din Prahova, a obținut peste jumătate din contractele similare derulate în țară și este acuzată că a vândut vehiculele la prețuri chiar și duble față de estimările Comisiei Europene (circa 78.000 euro/unitate).
Diferențele de preț au declanșat o reacție rapidă din partea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, care a trimis Corpul de Control să verifice modul în care s-au derulat achizițiile. Bihorul se numără printre județele vizate, alături de Iași, Cluj, Olt și altele.
Actualul președinte al CJ Bihor, Mircea Mălan, a afirmat că, în urma procedurii, județul a economisit aproximativ 7 milioane lei, bani cu care s-a organizat o nouă licitație pentru alte 8 microbuze. Aceste „economii” sunt însă irelevante dacă prețul de pornire a fost deja mult peste cel real de piață.
În plus, pentru a doua licitație, tot Aveuro International a fost declarată câștigătoare, deși au existat contestații și semnale privind neconformități tehnice.
Dacă anchetele vor confirma suspiciunile de supraevaluare, România riscă să returneze sume consistente către Comisia Europeană, iar scandalul ar putea deveni o povară politică pentru premierul Ilie Bolojan, care apare acum în postura de inițiator al uneia dintre achizițiile aflate sub lupă.
Scandalul scoate la iveală nu doar posibile fraude financiare cu fonduri europene, ci și un circuit de contracte publice în care criteriile de atribuire par să fi favorizat un număr foarte redus de jucători. Ministrul Dragoș Pîslaru a anunțat că ar putea sesiza Parchetul European în acest caz.