“Bosch a fost printre primii utilizatori ai IA, combinând-o cu cunoştinţe aprofundate din domeniul industriei şi obţinând astfel un avantaj competitiv clar. În plus, în ultimii cinci ani, compania a depus peste 1.500 de cereri de brevete pentru invenţii în domeniul inteligenţei artificiale, fiind astfel unul dintre principalii solicitanţi din Europa. Bosch continuă să deţină poziţia de lider în aplicarea şi dezvoltarea inteligenţei artificiale (IA): până la finalul anului 2027, compania de tehnologie va investi peste 2,5 miliarde de euro în acest domeniu. IA constituie un impuls pentru inovaţie şi un motor de creştere pentru produsele şi serviciile Bosch. Aceasta face conducerea automatizată mai sigură, verifică în mod fiabil calitatea în producţie şi facilitează viaţa de zi cu zi a consumatorilor la locul de muncă, în timpul liber şi acasă”, se menţionează în comunicat.
Potrivit sursei citate, compania intenţionează să utilizeze avantajele inteligenţei artificiale în domeniul conducerii asistate şi automatizate şi preconizează că vânzările sale în materie de software, tehnologie cu privire la senzori, computere de înaltă performanţă şi componente de reţea se vor dubla până la mijlocul anilor 2030, la peste zece miliarde de euro.
Reprezentanţii Grupului subliniază că, la ora actuală, se utilizează IA pentru conducerea automatizată, de exemplu pentru vizualizarea mediului din jurul autovehiculului şi pentru planificarea traseului.
“Datorită IA, vehiculul gândeşte în perspectivă, anticipează comportamentul celorlalţi participanţi la trafic şi calculează paşii următori pentru a ajunge la destinaţie în siguranţă. Pe lângă faptul că oferă mai multă siguranţă la bordul vehiculelor, IA ajută şi la scurtarea semnificativă a timpilor de dezvoltare pentru produsele noi. De exemplu, Bosch dispune de o bază de date unică asigurată de senzorii care echipează vehiculele pentru a alimenta o soluţie de IA generativă şi astfel poate antrena sistemele mult mai rapid şi mai eficient. Acest lucru are potenţialul de a deschide calea pentru asistenţi la conducere şi funcţii de conducere automatizată şi mai fiabile în viitor”, notează compania.
În domeniul producţiei, Bosch se concentrează Agentic AI, soluţia capabilă să ia propriile decizii şi să efectueze propriile acţiuni.
“Agentic AI poate oferi IA un impuls similar cu cel pe care smartphone-ul l-a dat Internetului”, a declarat, în comunicat, Tanja Rueckert, membră a Consiliului de Administraţie de la Bosch.
Astfel, tehnologia revoluţionară permite rularea în paralel a diverselor procese, iar mai mulţi agenţi IA pot forma o echipă, un sistem multi-agent supravegheat de oameni sau de către un agent coordonator.
“Pe lângă propriile fabrici Bosch, vor beneficia şi alte companii de expertiza Bosch în domeniul agentic AI: Bosch dezvoltă o platformă care va fi pusă la dispoziţia altor companii începând cu toamna anului 2025, permiţându-le să îşi creeze propriile sisteme multi-agent cu puţine sau chiar fără cunoştinţe de programare. Obiectivul este de a asigura o producţie mai eficientă, de a reduce costurile şi de a putea reacţiona mai flexibil la cerinţele pieţei. În acest fel, utilizarea cuprinzătoare şi orchestrată poate asigura economisirea câtorva milioane de euro”, notează sursa citată.
În plus, tehnologia IA reprezintă un impuls pentru inovaţie şi în alte domenii. De exemplu, pătuţul inteligent Bosch Revol poate fi utilizat pentru a monitoriza semnele vitale ale unui copil, cum ar fi ritmul cardiac şi respirator, iar pentru bicicletele electrice, IA ajută la eliminarea anxietăţii legate de autonomia de funcţionare cu ajutorul funcţiei Range Control, în timp ce în bucătărie preia rolul de bucătar-şef cu ajutorul cuptorului Bosch Seria 8, care poate recunoaşte aproximativ 80 de preparate şi poate seta automat metoda şi temperatura optime de gătire.
În privinţa competenţelor dezvoltate de către angajaţi, compania promovează intern dezvoltarea acestora în materie de IA prin intermediul Academiei sale, care a instruit peste 65.000 de persoane începând din 2019. La acest moment, aproape 5.000 de specialişti în domeniul IA lucrează la soluţii inteligente privind inteligenţa artificială.
Grupul Bosch, un lider global în furnizarea de tehnologii şi servicii, este prezent de peste 30 de ani în România şi are aproximativ 10.320 de angajaţi în şapte entităţi. În 2024, Bosch a generat vânzări consolidate în valoare de 529.5 milioane de euro pe piaţa locală.
Compania are, pe lângă Centrul său de cercetare şi dezvoltare din Cluj şi unităţile sale de producţie pentru Mobilitate din Cluj şi din Blaj, o unitate de producţie de Tehnologie industrială, localizată tot în Blaj, precum şi un centru de soluţii de business şi tehnologie la Timişoara.
De asemenea, Bosch are în Bucureşti un birou de vânzări pentru sectoarele sale de activitate Mobilitate, Bunuri de larg consum şi Tehnologie pentru construcţii şi energie, şi o filială a BSH Home Appliances Group. În acelaşi timp, deţine o divizie Bosch Rexroth în Blaj, care se concentrează pe vânzarea tehnologiei de acţionare şi control.