Tot mai multe companii globale se confruntă cu reacţii negative la campaniile de marketing, acuzate de lipsă de empatie sau de gafe culturale, unul dintre cazuri fiind cel al American Eagle, care a fost criticată pentru jocul de cuvinte ”jeans” şi ”genes”, din reclama cu actriţa Sydney Sweeney, perceput ca nepotrivit, relatează CNBC.
Swatch a stârnit indignare după ce a prezentat un model asiatic făcând un gest ofensator, iar Colgate-Palmolive a avut o reclamă interzisă în Marea Britanie pentru conotaţii problematice legate de tonul pielii.
În plus, schimbarea logo-ului Cracker Barrel a fost considerată ”sterilă” şi ”fără suflet”, iar lansări recente ale Adidas şi Prada au fost acuzate de utilizare abuzivă a elementelor culturale.
Specialiştii în branding spun că multe companii folosesc încă ”manuale” de comunicare depăşite, încercând să evite ofensele fără a înţelege cu adevărat cultura şi diversitatea consumatorilor.
În timp ce unele branduri, precum Gap, au reuşit să transforme greşelile altora în oportunităţi prin campanii incluzive, altele se lovesc de critici dure.
Într-o eră a reţelelor sociale şi a polarizării opiniei publice, experţii consideră că mărcile trebuie să găsească un echilibru delicat între asumarea riscurilor şi autenticitate.
Controversele pot aduce atenţie şi publicitate gratuită, dar lipsa empatiei poate lăsa urme de durată asupra reputaţiei brandurilor.