Proiectul schimbă condițiile de vechime, introduce un nou plafon, modifică vârsta de pensionare și reglementează modul de actualizare a pensiilor aflate în plată.
Judecătorii, procurorii, magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație și Justiție și Curtea Constituțională, precum și personalul de specialitate juridică, vor putea ieși la pensie la vârsta standard din sistemul public doar dacă au o vechime totală de cel puțin 35 de ani, din care minimum 25 de ani în aceste funcții. Pensia de serviciu va fi de 55% din media indemnizațiilor brute și a sporurilor permanente din ultimele 60 de luni, fără a depăși 70% din venitul net avut în ultima lună de activitate.
Pentru cei cu vechime între 20 și 25 de ani în aceste funcții, pensia va fi redusă cu 2% pentru fiecare an lipsă. În plus, se introduce o prevedere importantă: cei care au 35 de ani vechime exclusiv în funcțiile menționate se pot pensiona indiferent de vârstă, însă cu o penalizare de 2% pentru fiecare an lipsă până la vârsta standard. În practică, acest lucru înseamnă că, pentru majoritatea magistraților, pensionarea va fi posibilă imediat ce împlinesc în jur de 60 de ani, dacă și-au început cariera suficient de devreme.
Aceleași principii se aplică personalului auxiliar de specialitate din instanțe și parchete, personalului criminalistic și tehnicienilor criminaliști, precum și magistraților-asistenți și personalului de specialitate juridică asimilat din cadrul Curții Constituționale. Baza de calcul exclude primele, premiile, diurnele, decontările și orice alte venituri ocazionale sau fără caracter permanent.
Persoanele care îndeplinesc condițiile de vechime, dar nu mai sunt în funcție la momentul pensionării, pot primi pensie de serviciu dacă au fost eliberate din motive neimputabile, cuantumul fiind calculat prin raportare la salariul unui magistrat aflat în activitate în condiții identice de funcție, vechime și grad profesional.
Cei care sunt pensionați sau îndeplinesc condițiile de pensionare înainte de această dată vor rămâne pe regulile actuale. Proiectul introduce și o derogare temporară, permițând ca, până în 2029, în vechimea necesară de 25 de ani să fie incluse până la 5 ani lucrați în alte profesii juridice (avocat, notar, consilier juridic, grefier cu studii juridice etc.), perioadă care scade gradual în fiecare an.
Un punct esențial al proiectului este creșterea etapizată a vârstei minime de pensionare pentru magistrații cu 25 de ani vechime exclusivă în funcție. Oficial, aceasta începe la 47 de ani și 8 luni pentru cei care îndeplinesc condițiile în 2025 și urcă anual, până la 64 de ani în 2036.
În realitate, acest mecanism este o etapizare falsă: dreptul de pensionare anticipată este legat strict de anul în care se atinge vechimea de 25 de ani. Cine nu prinde „fereastra” unui an cu vârstă mai mică intră automat în tranșa următoare, unde vârsta este mai mare, și tot așa, până când ajunge practic la vârsta standard. Este un efect de „scară rulantă în sus”: dacă nu ai urcat în primul moment posibil, următoarea treaptă este și mai înaltă, iar șansa de pensionare anticipată dispare treptat.
Pensiile stabilite înainte de 1 octombrie 2025 vor fi actualizate ori de câte ori se majorează indemnizațiile judecătorilor și procurorilor în activitate, dar nu vor putea depăși 100% din venitul net al acestora.
Dacă vor fi adoptate, noile prevederi vor intra în vigoare la 1 octombrie 2025, cu efecte diferențiate pe termen scurt și lung: păstrarea drepturilor pentru pensionații actuali, creștere progresivă a vârstei minime de pensionare pentru cei aflați în activitate și o „portiță” pentru cei cu 35 de ani vechime exclusivă, care le poate permite retragerea înainte de standard, dar numai dacă au intrat devreme în sistem.
Această reformă, deși prezentată drept un compromis între nevoia de a menține atractivitatea profesiei și presiunile pentru reducerea costurilor cu pensiile speciale, introduce mecanisme care, în practică, vor împinge majoritatea magistraților către pensionarea la vârsta standard, mascând creșterea acesteia printr-o etapizare aparent favorabilă.
Proiect Lege Pensii de Serviciu by florinpuscas