BREAKING | Polonia pune frână CJUE: Orice transfer de suveranitate către UE trebuie să fie autorizat în mod clar și democratic

Tribunalul Constituțional al Poloniei (TK) a decis că o interpretare a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) privind reglementările de mediu și energie ale Uniunii este incompatibilă cu Constituția Republicii Polone. Decizia, adoptată cu majoritate de voturi, vizează interpretarea modului de aplicare a articolului 192 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), pe care instanța poloneză îl consideră extins în mod nepermis de către instanțele UE, în special prin hotărârea CJUE din 2018 privind schema europeană a certificatelor de emisii (EU-ETS).

  • TK a evaluat „modul de aplicare” al principiului atribuirii competențelor, care dictează împărțirea puterilor între UE și statele sale membre. Curtea apreciază că orice transfer de suveranitate dinspre Polonia către UE trebuie să fie autorizat în mod clar și democratic de către instituțiile naționale poloneze, iar „extinderile unilaterale de către CJUE subminează legitimitatea democratică a unor astfel de proceduri”.
  • Curtea reține că acest principiu a fost încălcat deoarece Curtea Europeană de Justiție (CJUE) a extins interpretarea TFUE acordând UE competența de a lua măsuri care afectează semnificativ alegerea surselor de energie în Polonia, fără participarea obligatorie a Poloniei la procedura legislativă prevăzută de Constituția polonă. CJUE „și-a depășit autoritatea prin interpretarea și aplicarea competențelor UE într-un mod care a extins efectiv puterea UE dincolo de ceea ce Polonia și-a dat consimțământul explicit prin procesul său legislativ”.
  • O decizie a CJUE din 2018 a „completat lista condițiilor pentru aplicarea articolului 192 alineatul (2) litera (c) din TFUE, și a oferit (nepermis) legiuitorului UE confortul de a utiliza procedura legislativă ordinară, indiferent de poziția statelor membre cu privire la impactul măsurii asupra mix-ului lor energetic”.
  • Curtea reține că această interpretare a dreptului UE este incompatibilă cu Constituția, iar Polonia „nu poate pierde controlul asupra domeniului de aplicare al competențelor transferate, în special într-un domeniu atât de esențial precum suveranitatea energetică” .
  • O astfel de acțiune a CJUE a condus la „eludarea normelor constituționale”, iar instrumentele adoptate în baza acestora de către organismele UE „nu se încadrează în limitele legii” (polone), așa cum prevede articolul 7 din Constituție, subminând astfel principiile unui stat democratic de drept, inclusiv principiul încrederii cetățenilor în stat și în legea pe care acesta o instituie.

Tribunalul a analizat o sesizare depusă de un grup de parlamentari polonezi, care au contestat modul în care Uniunea Europeană influențează, prin măsuri legislative adoptate în cadrul Pactului Verde European, alegerea surselor de energie ale statelor membre. Instanța a stabilit că CJUE a încălcat principiul atribuirii competențelor, interpretând articolul 192 alineatul (2) litera (c) din TFUE într-un mod care reduce rolul statelor în procesul decizional privind mixul energetic.

Potrivit deciziei, această interpretare permite instituțiilor europene să adopte acte cu impact semnificativ asupra politicii energetice naționale prin procedura legislativă ordinară – care presupune vot cu majoritate calificată în Consiliu – în locul procedurii legislative speciale, care necesită unanimitate. Tribunalul a subliniat că o astfel de extindere a competențelor UE „nu a fost acoperită de consimțământul democratic exprimat de statul polonez în cadrul procedurii de ratificare a tratatelor”.

În motivarea deciziei, Tribunalul acuză CJUE că a adăugat o condiție nouă în interpretarea articolului 192 din TFUE – și anume că doar dacă scopul sau conținutul unei măsuri are ca rezultat principal influențarea alegerii unui stat între surse de energie, se aplică procedura specială. O asemenea completare a fost considerată o modificare de facto a tratatului, făcută fără consultarea sau acordul Poloniei, și, prin urmare, o încălcare a articolului 90 din Constituția polonă, care reglementează transferul de competențe către organisme internaționale.

Tribunalul a subliniat că Polonia „nu poate pierde controlul asupra domeniului de aplicare al competențelor transferate”, mai ales într-un sector strategic precum energia. „O astfel de extindere unilaterală a competențelor UE subminează principiile statului de drept și încrederea cetățenilor în lege”, se arată în hotărâre.

Importanța juridică a deciziei constă nu în anularea unui text de tratat european, ci în declararea neconstituționalității modului în care acesta a fost interpretat și aplicat. Tribunalul nu a vizat în mod direct Legea națională privind comercializarea certificatelor de emisii sau directivele europene transpuse în dreptul intern, ci doar a constatat că interpretarea CJUE a fost incompatibilă cu Constituția.

Hotărârea CJUE contestată de Tribunalul Constituțional al Poloniei – cea din 2018 privind legalitatea introducerii rezervei de stabilitate a pieței (MSR) în cadrul sistemului EU-ETS – are un impact indirect, dar semnificativ, asupra prețului energiei în Uniunea Europeană.

Această decizie a validat posibilitatea ca măsuri cu influență asupra mixului energetic al statelor membre să fie adoptate prin procedura legislativă ordinară, adică fără unanimitate în Consiliu. Consecința practică este că a fost permisă introducerea unor mecanisme precum MSR fără posibilitatea veto-ului de către state precum Polonia, care depind în continuare de surse fosile (ex. cărbune).

Rezerva de stabilitate a pieței limitează artificial oferta de certificate de emisii CO₂ disponibile. Acest lucru determină, în mod previzibil, creșterea prețului acestor certificate, întrucât cererea rămâne ridicată (industria trebuie să le achiziționeze pentru a putea funcționa). Prețul mai mare al certificatelor se reflectă, inevitabil, în costurile de producție ale energiei, în special în cazul centralelor electrice bazate pe combustibili fosili. Astfel, costul crescut al emisiilor este transferat către consumatori, ceea ce duce la scumpirea energiei electrice.

Hotărârea reînvie dezbateri aprinse privind suveranitatea statelor membre și limitele integrării europene. De asemenea, decizia vine după mai multe acțiuni intentate de Polonia împotriva pachetului legislativ „Fit for 55”, care implementează obiectivele climatice ale UE pentru 2030.

Tribunalul a reafirmat că apartenența la UE aduce beneficii semnificative Poloniei, dar a avertizat că acestea nu pot justifica ignorarea Constituției. „Constituția este legea supremă în Republica Polonă”, a transmis Curtea, reiterând că interpretările extinse ale competențelor UE, fără consimțământ național, constituie o eludare a normelor fundamentale ale statului democratic.

Decizia, cu caracter obligatoriu general și efect imediat, obligă autoritățile poloneze să ia măsurile necesare pentru a se conforma. Totodată, ridică semne de întrebare privind aplicabilitatea în Polonia a anumitor reglementări europene privind politica de mediu și energie. Ea ar putea încuraja alte state membre să reevalueze modul în care tratatele europene sunt interpretate și aplicate în raport cu propriile constituții.

Sursa: www.stiripesurse.ro

Israelul este pregătit să atace Iranul (CBS News). SUA pregătesc o evacuări ale ambasadelor din Orientul Mijlociu

FIFA urmăreşte situația din SUA. Protestele din Los Angeles nu au pentru moment impact asupra CM a cluburilor