Săptămâna trecută, ministrul de interne al Finlandei, Lulu Ranne, a declarat că Finlanda crede că Rusia se află în spatele perturbărilor detectate în regiunea Mării Baltice în semnalele Sistemului global de navigație prin satelit (GNSS) și ale Sistemului global de poziționare (GPS) utilizate în navigație.
Garda de Coastă a declarat că bruiajul GNSS, pe care l-a detectat din ce în ce mai des începând cu luna aprilie în Golful Finlandei, a dus la pierderea navelor pe mare sau la pierderea cursului.
Autoritățile finlandeze au fost nevoite să alerteze navele pentru a le împiedica să se apropie de insule sau de ape puțin adânci.
Garda de Coastă a declarat că perturbările au dus la defecțiuni ale sistemelor de identificare automată (AIS) ale navelor, care permit navigația electronică.
„În ultimele săptămâni, am observat, de asemenea, că dispozitivele (AIS) au fost dezactivate în mod intenționat și, prin urmare, informațiile de localizare au fost falsificate în sistemele de localizare online… astfel încât este afișată o locație incorectă pentru navă”, a declarat pentru Reuters comandantul Pekka Niittyla de la Paza de Coastă din Golful Finlandei.
Rusia a negat anterior interferența cu rețelele de comunicații și de sateliți.
Niittyla a declarat că falsificarea a fost un fenomen nou pe care paza de coastă l-a detectat de aproximativ zece ori până în prezent de către diferite petroliere care vizitează porturile rusești din jurul orașului Sankt Petersburg.
„Pe baza evaluării noastre, acest lucru este legat de eludarea sancțiunilor sau a consecințelor acestora”, a spus el.
Țările occidentale au impus un plafon de preț pentru țițeiul rusesc transportat pe mare pentru a reduce veniturile Moscovei din vânzarea de petrol după invazia Ucrainei din februarie 2022.
„Dacă o țară care cumpără petrol rusesc nu dorește să vadă că petrolul a fost achiziționat din Rusia, vânzătorul sau nava ar putea utiliza spoofing pentru a face să pară că nava nu a vizitat Rusia”, a declarat Niittyla.
Paza de Coastă a declarat că este de părere că Rusia bruiază semnalele pentru a-și proteja porturile petroliere situate în extremitatea estică a Golfului Finlandei de atacurile aeriene sau dronele ucrainene.
Niittyla a declarat că autoritățile finlandeze monitorizează armada din ce în ce mai mare de petroliere învechite ale Rusiei, adesea denumită „flota fantomă”, temându-se că starea lor proastă ar putea duce la o deversare de petrol care ar devasta fragilul ecosistem al Mării Baltice.