Un grup de 11 state americane, condus de California, a intentat joi un proces împotriva administraţiei Trump, după ce fostul preşedinte a semnat trei rezoluţii prin care a abrogat reglementările privind vânzarea de vehicule electrice şi motoare diesel în California, inclusiv planul ambiţios de a interzice vânzarea de maşini pe benzină după 2035, transmite Reuters.
”Salvăm oficial industria auto americană de la distrugere, eliminând definitiv mandatul pentru vehicule electrice impus de California,” a declarat Trump la semnarea documentelor.
Guvernatorul Californiei, Gavin Newsom, a reacţionat dur: ”Atacul total al lui Trump asupra Californiei continuă. De data aceasta distruge aerul curat şi competitivitatea globală a Americii.”
Statele semnatare, printre care New York, New Jersey, Colorado, Massachusetts şi Washington, cer instanţei federale din California de Nord să invalideze decizia lui Trump şi să declare că abrogarea derogărilor acordate anterior de Agenţia pentru Protecţia Mediului (EPA) în timpul administraţiei Biden este ilegală. Procesul îi vizează pe Trump, EPA şi pe actualul administrator al agenţiei, Lee Zeldin.
Guvernul federal, susţin reclamanţii, a recurs la ”o strategie ilegală” pentru a ocoli procedurile legale menite să protejeze reglementările climatice ale statelor.
Conform unei evaluări publicate în martie de Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO), derogările EPA nu pot fi abrogate prin legea Congressional Review Act, fapt ignorat de republicanii din Senat, care au mers mai departe cu votul.
Derogările oferite de administraţia Biden permiteau Californiei să impună ca cel puţin 80% dintre vehiculele noi vândute în stat până în 2035 să fie electrice, restul fiind hibride plug-in.
Trump a semnat, de asemenea, anularea aprobării planului Californiei pentru camioane grele cu emisii zero şi a reglementărilor privind reducerea emisiilor de oxizi de azot (NOx) pentru vehiculele rutiere şi utilajele grele.
Asociaţia Alianţei pentru Inovaţie în Industria Auto, care reprezintă producători precum General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai şi Stellantis, a susţinut decizia lui Trump, afirmând că reglementările erau imposibil de aplicat, creşteau preţurile şi limitau alegerile consumatorilor.
CEO-ul alianţei, John Bozzella, a declarat că Trump ”a intervenit înainte ca mandatele EV să producă daune reale industriei auto din SUA”.
Experţii şi anumiţi producători susţin că abrogarea reduce semnificativ valoarea certificatelor de emisii vândute de Tesla.
EPA a respins acţiunea în instanţă, calificând-o drept nefondată: ”Este doar un acces de furie din partea Californiei, pentru că americanii nu vor politici proaste,” a declarat purtătoarea de cuvânt a agenţiei, Molly Vaseliou.
În paralel, Camera Reprezentanţilor a adoptat în mai un proiect de lege separat care ar elimina creditul fiscal de 7.500 de dolari pentru vehicule electrice, ar introduce o taxă anuală de 250 de dolari pentru întreţinerea drumurilor şi ar abroga regulile privind emisiile auto care obligau producătorii să investească în dezvoltarea de vehicule electrice.
Alte iniţiative legislative vizează eliminarea penalităţilor pentru neatingerea standardelor federale de economie a combustibilului.