Călin Georgescu domină, dar Ilie Bolojan îl poate învinge în turul 2 – sondaj

Călin Georgescu domină intențiile de vot cu 36,6%, dar Ilie Bolojan îl poate învinge în turul 2

Agenția MKOR a făcut public Studiul „Consumer Sentiment 2025”, realizat în perioada 25-28 februarie 2025, pe un eșantion reprezentativ de 1100 de respondenți cu vârste între 18 și 65 de ani. Cu o marjă de eroare de ±3% și un nivel de încredere de 95%, cercetarea explorează preferințele românilor la alegerile prezidențiale într-un context politic tensionat, marcat de ancheta lui Călin Georgescu și incertitudinile electorale.

●        36,6% dintre români l-ar alege pe Călin Georgescu într-un prim tur,

●        Ilie Bolojan și Nicușor Dan, la un nivel apropiat de încredere cu 12,2%, respectiv 11,8% dintre intenția de vot

●        Crin Antonescu, candidatul coaliției, riscă să crească absenteismul în turul 2

●        Intenție de vot crescută, de 8.5 / 10: 79% dintre români ar merge la urne, dacă duminica aceasta ar avea loc primul tur al alegerilor prezidențiale

●        Dintre nehotărâți, 53% invocă neîncrederea în candidați și 20% se simt dezamăgiți de sistemul politic actual

Călin Georgescu domină intențiile de vot pentru turul 1: 27,9% dintre respondenți l-au menționat spontan ca preferință, iar 36,6% l-ar alege dintr-o listă restrânsă de 8 candidați.

Profilul său atrage votanți din toate categoriile de vârstă (74% între 28-56 ani), în special persoane cu venituri mici și medii (96% dintre votanții săi), cu studii generale (50% dintre votanții săi). Dorința de schimbare anti-sistem (38%) și personalitatea sa (18%) sunt principalele motive invocate de susținători.

Într-un tur 2 ipotetic, Ilie Bolojan este singurul candidat care l-ar putea învinge, cu 42% față de 40% pentru Georgescu, mobilizând un procent mai mare de votanți și reducând absenteismul față de ceilalți candidați măsurați.

Ilie Bolojan se poziționează ca un contracandidat puternic, cu 12,2% intenție de vot într-un prim tur (listă restrânsă) și 8% într-o listă completă de 28 de candidați. Apreciat pentru competență și experiență (26%) și pentru integritate (33%), Bolojan este preferat de persoanele de peste 30 de ani (77% dintre votanții săi), cu venituri peste medie (70% dintre votanții săi) și studii superioare (64% dintre votanții săi). Avantajul său în turul 2 vine din capacitatea de a reprezenta o pondere mai mare a populației cu drept de vot, reducând nehotărârea la doar 11% (față de 16%, în cazul lui Crin Antonescu față de același contracandidat).

Nicușor Dan obține 11,8% într-o listă restrânsă și 8,4% mențiuni spontane, fiind văzut ca un candidat anti-sistem (65%), cu politici concrete (54%) și valori puternice (50%). Susținerea sa vine mai ales din mediul urban (52% dintre votanții săi), de la persoane cu venituri peste medie (85% dintre votanții săi) și studii superioare (91% dintre votanții săi), în special între 30-55 de ani. Totuși, în turul 2, rămâne în urma lui Georgescu (36% vs. 42%).

Notă: Diferențele de procentaje date de alte case de sondare pentru acest candidat vin din ponderea respondenților cu venituri mari, care nu reflectă structura reală a întregii populații de votanți.

Crin Antonescu, susținut de coaliția de guvernare, obține doar 7,4% într-o listă restrânsă și 3,1% mențiuni spontane. Alegătorii săi sunt în mare parte indeciși (38%), iar în turul 2 împotriva lui Georgescu pierde clar (35% vs. 41%), crescând absenteismul la 16%. Profilul său nu mobilizează suficient, ceea ce indică o percepție slabă de reprezentativitate în rândul populației generale de votanți, față de alți contracandidați.

79% dintre români ar merge la urne (intenție medie 8,5/10), dar doar 71% sunt siguri (scor 10/10). Dintre cei 16% care nu ar vota, 53% nu au încredere în candidați, iar 20% sunt dezamăgiți de sistem. Tinerii (Millennials 78%, Gen Z 72%) și cei cu studii superioare (77%) sunt mai motivați, spre deosebire de persoanele cu venituri mici (59%).


Metodologia studiului

Rezultatele sunt extrase din studiul MKOR Consumer Sentiment din România în 2025.

●        Mărimea eșantionului: N=1100 respondenți

●        Caracteristicile eșantionului: reprezentativ la nivel național după vârstă, educație și venituri

●        Target: populația generală a României cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani

●        Metodă de cercetare: sondaj de opinie (CAWI)

●        Instrument: chestionar

●        Abordare: online, prin Panelul MKOR

Sursa: www.stiripesurse.ro

Crin Antonescu își depune candidatura la alegerile prezidențiale pe 9 martie: Spulberă zvonurile privind intrarea lui Ilie Bolojan

Juventus Torino a învins luni seara, pe teren propriu, formaţia Hellas Verona, în ultimul meci al etapei a 27-a din Serie A