Canada caută posibile alternative la acordul său de a cumpăra avioane de luptă americane, în parte pentru că se bazează prea mult pe Statele Unite pentru securitate, a declarat luni prim-ministrul Mark Carney, citat de Reuters.
„Este clar că relaţia noastră de securitate este prea concentrată pe Statele Unite. Trebuie să ne diversificăm”, a declarat el reporterilor în timpul unei vizite la Londra, menţionând că Ottawa a cheltuit aproximativ 80% din bugetul său de apărare pe arme americane.
„Având în vedere nevoia de rentabilitate, având în vedere posibilitatea de a avea o producţie substanţială de aeronave alternative în Canada, este prudent şi în interesul Canadei să revizuiască aceste opţiuni”, a completat el.
Carney a făcut aceste comentarii la doar câteva zile după ce a ordonat o revizuire a unui contract în valoare de 19 miliarde de dolari canadieni (13,29 miliarde de dolari) pentru achiziţionarea a 88 de avioane de luptă F-35 de la Lockheed Martin, în condiţiile în care Ottawa este prinsă într-un război comercial cu Statele Unite. Preşedintele american Donald Trump a impus taxe vamale Canadei şi spune că ar vrea să o transforme în cel de-al 51-lea stat.
Premierul nu a menţionat firme specifice.
Compania suedeză Saab, care a pierdut contractul pentru avioanele de luptă în favoarea Lockheed Martin, a promis că îşi va asambla avioanele în Canada.
Firmele canadiene beneficiază, de asemenea, de această relaţie comercială bilaterală. Directorul general al companiei Bombardier, Eric Martel, a declarat că se teme că Washingtonul ar putea viza contractele sale, dacă Ottawa anulează contractul cu Lockheed Martin.
Philippe Lagasse, profesor la Universitatea Carleton, specializat în achiziţii publice, a declarat că achiziţionarea a 16 avioane F-35 şi apoi adăugarea unui alt avion ar fi costisitoare.
Canada, presată de administraţiile americane succesive să crească cheltuielile pentru apărare, a promis anul trecut miliarde de dolari în plus pentru forţele armate şi a declarat că cheltuielile militare vor fi mai aproape de obiectivul NATO până în 2030.
Într-un comunicat, Lockheed Martin a afirmat că apreciază legăturile sale cu Canada şi a adresat guvernului întrebări privind achiziţiile.
SEMNALUL DE ALARMĂ: ÎNTRERUPEREA SCHIMBULUI DE INFORMAŢII CU UCRAINA
Washingtonul a întrerupt pentru scurt timp, luna aceasta, schimbul de informaţii şi livrările de arme către Ucraina, ridicând întrebări cu privire la pericolele potenţiale ale unei dependenţe prea mari de sistemele americane.
Canada şi alţi aliaţi sunt în mare măsură dependenţi de Statele Unite pentru alte tipuri de sprijin, cum ar fi capacitatea de a identifica ţinte, de a procesa date şi de a suprima apărarea aeriană inamică.
„Există o mulţime de oameni care se gândesc din nou chiar acum: Cât de fiabil va fi accesul la tehnologia militară americană?”, a declarat David Perry, un expert în domeniul apărării care este preşedintele think tank-ului Canadian Global Affairs Institute. „Toate opţiunile, în afara rămânerii la planurile noastre statu-quo, sunt mult mai puţin bune”, a adăugat el.
Canada a semnat acordul pentru F-35 în 2023 şi se aşteaptă ca primul avion să-i fie livrat în 2026.
Ottawa a prelungit în mod repetat durata de viaţă a flotei sale de avioane de luptă Boeing CF-18, dintre care unele au mai mult de 40 de ani. Acestea ar trebui să zboare până în 2032, moment în care toate cele 88 de F-35 ar trebui să fie operaţionale.
Mişcările ţărilor europene de a creşte cheltuielile pentru apărare ar putea fi benefice, deoarece ar putea deschide posibilitatea de a obţine mai multe contracte pentru firmele canadiene, a menţionat luni premierul Carney.