Magazinele canadiene promovează produsele autohtone, iar o iniţiativă pe Facebook pentru susţinerea producătorilor locali a înregistrat o creştere explozivă a numărului de membri.
Potrivit unui sondaj realizat de firma de cercetare de piaţă Leger, peste 60% dintre canadieni au redus achiziţiile de produse americane, iar peste 70% şi-au intensificat cumpărăturile de bunuri fabricate în Canada.
Liquor Control Board of Ontario (LCBO) a interzis membrilor săi achiziţionarea de băuturi alcoolice din SUA, o lovitură dură pentru producători precum Brown-Forman, compania care deţine Jack Daniel’s. Ontario a ameninţat şi cu o suprataxă de 25% la energia electrică exportată către statele americane Michigan, Minnesota şi New York, însă premierul Doug Ford a suspendat temporar măsura după reluarea negocierilor cu secretarul american al Comerţului, Howard Lutnick.
În replică, Trump a ameninţat cu dublarea tarifelor la importurile canadiene de oţel şi aluminiu, dar a renunţat ulterior la această măsură.
Sindicatul United Steelworkers, care reprezintă 850.000 de muncitori în SUA, Canada şi Caraibe, a avertizat că astfel de taxe ar pune în pericol locurile de muncă de pe ambele maluri ale frontierei.
Disputa comercială a afectat şi turismul: numărul călătoriilor canadienilor în SUA a scăzut cu 23% în februarie faţă de anul trecut, iar Air Canada a redus capacitatea de zbor către destinaţii americane populare, precum Florida, Arizona şi Nevada.
Reacţiile anti-Trump s-au extins şi în cultură. La evenimente sportive, fanii canadieni au huiduit imnul american, iar actorul Mike Myers a purtat un tricou cu mesajul ”Canada nu este de vânzare” în timpul unei apariţii la Saturday Night Live. În plus, guvernul britanic columbian a exclus produsele Tesla de la anumite subvenţii pentru energie verde, în favoarea alternativelor canadiene.
Nou-numitul premier Mark Carney, fost bancher central, a făcut din această problemă un punct central al agendei sale, după ce Trump l-a ironizat pe predecesorul său, Justin Trudeau, numindu-l ”guvernator” al Canadei.
Deşi resentimentele sunt îndreptate în principal spre Trump, economiştii avertizează că firmele americane vor resimţi o schimbare semnificativă în comportamentul consumatorilor canadieni, care nu mai cumpără fără rezerve produse din SUA.
”Este o reacţie fără precedent. Canadienii nu sunt în mod obişnuit naţionalişti, dar acest conflict a atins o coardă sensibilă”, spune profesorul Joel Bilt de la Universitatea Waterloo.