Opera Naţională Bucureşti a programat două spectacole tematice în Săptămâna Patimilor. În perioada 14-20 aprilie, spectatorii vor vedea un concert vocal-simfonic – „Recviemul” verdian, programat pentru Miercurea Mare, 16 aprilie, dar şi „Cavalleria Rusticana” de Mascagni şi „Pagliacci” de Leoncavallo, în Joia Mare, 17 aprilie.
„Messa da Requiem” (de Giuseppe Verdi) – 16 aprilie, ora 18:30
„Recviemul” lui Giuseppe Verdi este prezentat cu ocazia sărbătorilor pascale şi a Zilei mondiale a vocii.
„Recviemul” verdian a fost compus în memoria scriitorului şi revoluţionarului italian Alessandro Manzoni. Datorită operelor sale, Manzoni a devenit, la jumătatea secolului al XIX-lea, un simbol al luptei italienilor pentru reunificare naţională. Mişcarea este cunoscută în istorie prin sintagma Risorgimento şi a însemnat un îndelungat proces istoric de reunificare politică a italienilor în jurul Regatului Sardiniei condus de Casa de Savoia. Alessandro Manzoni – considerat un erou al Risorgimento – a decedat la 22 mai 1873. Peste exact 12 luni, la 22 mai 1874, are loc, în Basilica San Marco din Milano, premiera „Recviemului” pe care Verdi îl dedică memoriei lui Manzoni, cu însuşi marele compozitor la pupitrul dirijoral. Pentru toate aceste motive, „Messa da Requiem” de Verdi s-a numit iniţial „Requiem” de Manzoni. A fost exprimată opinia, de critica de specialitate, potrivit căreia „Recviemul” lui Manzoni (1874) este, probabil, cea mai des interpretată mare operă corală din muzicologia universală, după „Recviemul” neterminat de Mozart (1791). Admiratorii lui Verdi consideră că Recviemul lui Manzoni este cel mai frumos compus vreodată.
„Cavalleria Rusticana” (de Pietro Mascagni) şi „Pagliacci” (de Ruggiero Leoncavallo) – 17 aprilie, ora 18:30
Prin cele două capodopere ale verismului italian – „Cavalleria Rusticana” (de Mascagni) şi „Pagliacci” (de Leoncavallo) -, Opera Naţională Bucureşti provoacă publicul la o imersiune culturală în atmosfera bucolică, dar, deopotrivă, violentă şi decadentă, specifică sudului Italiei (Siciliei şi Calabriei).
Cele două opere portretizează şi esenţializează modestele comunităţi ţărăneşti siciliene şi calabreze, concentrându-se pe triunghiuri amoroase ce se dovedesc a se sfârşi violent şi mortal. Prezentarea celor două opere – chiar în Joia Mare – nu este deloc o alegere întâmplătoare, căci acţiunea din „Cavalleria Rusticana” (de Mascagni) se petrece chiar într-o zi de mare sărbătoare religioasă (Paştele catolic). Bătaia pioasă a clopotelor peste o piaţă publică dintr-o localitate încremenită în timp din Sicilia (în „Cavalleria Rusticana”) sau Calabria (în „Pagliacci”) se suprapune şi potenţează poveştile de iubire, destinele schimbate şi emoţiile intense trăite de populaţia locală. De la satul sicilian în care se dezlănţuie pasiunile ascunse (în „Cavalleria Rusticana” de Mascagni) până la trupa de actori care poposeşte într-un oraş calabrez de provincie (în „Pagliacci” de Leoncavallo) şi care se găseşte prinsă între realitate şi ficţiune, publicul este invitat să trăiască forţa şi expresivitatea unor pagini muzicale care au marcat istoria operei.
Bilete se găsesc pe https://tickets.operanb.ro/ şi de la Casa de Bilete a Operei Naţionale Bucureşti.