Atunci când plouă torențial sau ninge abundent, vizibilitatea și aderența sunt reduse foarte mult.
De aceea, șoferii ar trebui să reducă viteza, pentru a avea timp să reacționeze și să oprească la timp în caz de urgență.
Dacă ești obligat să circuli deși s-a format ceața, plouă torențial sau ninge abundent, trebuie să ții cont de anumite reguli.
Cu ce viteză trebuie să circuli în condiții de ploaie torențială?
„Conducătorul de vehicul este obligat să reducă viteza, dacă prevede un pericol […] pe timp de ceaţă, ploaie torenţială sau ninsoare abundentă”, stabilește Art. 158 (j), din legea circulației, potrivit promotor.ro
De aceea, se recomandă reducerea vitezei atunci când condițiile meteo sunt potrivnice.
De asemenea, administratorul drumului poate impune o limită de viteză aparte în caz de fenomene meteo periculoase. De exemplu, pe autostrada București-Pitești, viteza maximă legală pe ploaie este de 80 km/h.
Această limitare este impusă pentru a preveni producerea unor accidente rutiere.
În plus, în afară de acest pericol, există riscul de a intra apă în motor atunci când circuli cu viteză prea mare pe timp de ploaie.
„Riscurile ca motorul să se inunde în condiții extreme de ploaie”
Riscul de a pătrunde apă la motor în timpul deplasării este unul destul de mic, dar nu e imposibil.
„În mod normal, mașinile sunt construite în așa fel încât să poată rula fără probleme pe ploaie sau ninsoare. Practic, rolul capotei este tocmai de a preveni pătrunderea apei la motor sau în zona componentelor electrice. Însă, poți avea ghinionul să nimerești într-o baltă foarte mare, să rămâi împotmolit acolo și să se inunde motorul. Caz în care s-ar putea să nu mai poți salva mașina și să fie declarată daună totală”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Așadar, pericolul atunci când circuli cu viteză pe ploaie nu este acela că intră apă la motor de sus în jos, ci că nu vei putea evita o posibilă acumulare mai mare de apă formată pe drum.
Ce trebuie să faci dacă intră apă la motor
„Pe ploaie se poate produce inclusiv acvaplanarea. Cu cât viteza e mai mare, cu atât riscul e mai ridicat. Plus că, de multe ori, apa acumulată pe șosea acoperă gropile. Și riști să dai într-o astfel de groapă, să-și faci roțile praf și chiar mașina cu totul”, a mai spus mecanicul.
În cazul în care apa pătrunde în motor, mașina ori va ajunge în service, pentru o serie de reparații costisitoare, care pot necesita inclusiv schimbarea motorului cu totul, ori la fiare vechi. Sunt rare cazurile în care astfel de daune provocate de apă au putut fi rezolvate altfel.
„Pe ploaie se poate produce inclusiv acvaplanarea. Cu cât viteza e mai mare, cu atât riscul e mai ridicat. Plus că, de multe ori, apa acumulată pe șosea acoperă gropile. Și riști să dai într-o astfel de groapă, să-și faci roțile praf și chiar mașina cu totul”, a mai spus mecanicul.
În cazul în care apa pătrunde în motor, mașina ori va ajunge în service, pentru o serie de reparații costisitoare, care pot necesita inclusiv schimbarea motorului cu totul, ori la fiare vechi. Sunt rare cazurile în care astfel de daune provocate de apă au putut fi rezolvate altfel.