O expoziţie-eveniment, dedicată fotografei şi corespondentei de război Lee Miller, s-a deschis la Casa Regelui Charles al III-lea din satul transilvănean Viscri, judeţul Braşov. Intitulată „România lui Lee Miller”, expoziţia este cea mai amplă prezentare a operei sale organizată vreodată în România şi poate fi vizitată până la 10 august, în şura de expoziţii a casei, anunţă organizatorii.
Lee Miller, fotografă legendară şi muză a suprarealismului, a călătorit prin România în 1938 şi din nou în 1946, documentând viaţa rurală, ritualuri uitate şi figuri istorice surprinse în momente cheie ale istoriei noastre naţionale. În prima vizită a fost însoţită de artistul suprarealist Roland Penrose, de folcloristul Harry Brauner şi de artista Lena Constante; în cea de-a doua, de fotograful revistei Life, John Phillips. Imaginile sale – vii, de o remarcabilă fineţe tehnică şi profund umane – oferă o privire nefiltrată asupra României de dinainte şi de după Al Doilea Război Mondial, o ţară aflată la răscruce de epoci şi regimuri.
, Bucharest, Romania, 1946 by Lee Miller (529 M54 405) - © Lee Miller Archives England 2025. All Rights Reserved. www.leemiller.co.uk](http://i0.1616.ro/media/2/2701/33658/22026491/3/copyright-leemillerarchives-harry-brauner-musicologist-and-maritza-maria-l-t-re-u-romanian-folk-singer-romania-1946.jpg?width=540)
„Când Lee Miller şi Roland au ajuns cu un automobil Packard mare, cu bani pentru combustibil şi mâncare, aparate foto, filme şi dorinţa de a descoperi România rurală, pentru Hari a fost o coincidenţă suprarealistă căreia nu i-a putut rezista. Miller şi Penrose erau perfect conştienţi că naziştii sunt obsedaţi de putere şi că un război era iminent. Ştiau că România este bogată în petrol, alimente şi alte resurse pe care naziştii le vor dori şi au prezis corect că ţara va fi invadată. Voiau să vadă cât mai mult înainte ca totul să se schimbe şi să-l ajute pe Hari să documenteze vechile obiceiuri, înainte ca ele să fie măturate de valul războiului.”, spune Antony Penrose, fiul lui Lee Miller şi Co-Director al Lee Miller Archives.
Expoziţia, organizată cu sprijinul Profi România, reuneşte 46 de imagini remarcabile, surprinse în călătoriile lui Miller prin România, ilustrând comunităţi şi obiceiuri necunoscute până atunci, când etnografii abia începeau să le descopere. „Ceea ce este extraordinar la imaginile lui Miller din 1939 este felul în care surprind inocenţa momentului. Faptul că era femeie o făcea mai puţin ameninţătoare decât un bărbat, iar aparatul ei Rolleiflex, care se opera de la nivelul taliei, era mult mai puţin intruziv decât cele care se folosesc la nivelul ochilor.”, adaugă Penrose. De asemenea, în cadrul expoziţiei “România lui Lee Miller” pot fi admirate şi câteva portrete ale unor personalităţi care aveau să dispară în scurt timp din viaţa publică a ţării, eliminate de regimul comunist: al Reginei-mamă Elena alături de tânărul Rege Mihai I, al lui Iuliu Maniu şi al lui Dinu Brătianu.

„Suntem extrem de încântaţi să găzduim acest itinerar fotografic prin România anilor ’40, surprins de fotografa de excepţie Lee Miller. Expoziţia comunică şi îmbogăţeşte pe multiple planuri: de la emoţia redescoperirii unei Românii autentice, extrem de variate şi surprinzătoare, radiografiate într-un moment istoric esenţial pentru parcursul ei ulterior, până la fascinaţia şi inspiraţia pe care le trezeşte destinul acestei femei remarcabile. Lee Miller a fost o luptătoare, o femeie care a spart tabuuri, a trăit cu intensitate şi care, prin fiecare cadru, ne invită să privim lumea cu curaj, deschidere şi sinceritate”, spune Raluca Grigore, curatorul expoziţiei de la The King’s House.
Fotografă suprarealistă prin spirit şi tehnică, Miller a debutat ca model pentru Vogue, apoi a trecut, sub îndrumarea mentorului său, Man Ray, de cealaltă parte a camerei. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, renunţă la fotografia de modă şi luptă pentru a deveni corespondent de război – un rol interzis până atunci femeilor. Documentează înaintarea armatei americane în Europa după debarcarea din Normandia, inclusiv eliberarea Parisului şi ororile lagărelor de la Buchenwald şi Dachau. Totuşi, cea mai cunoscută imagine rămâne fotografia regizată alături de David Scherman, publicată în Life, în care apare făcând baie în cada lui Hitler din München.
Majoritatea fotografiilor sale au rămas, însă, necunoscute până după moartea sa, când fiul ei, Antony Penrose, şi soţia acestuia au descoperit un tezaur de imagini şi manuscrise ascunse în podul casei lor. Imaginile expuse la Viscri fac parte dintre aceste lucrări redescoperite, subiectele fiind identificate cu sprijinul unor cercetători români precum dr. Adrian-Silvan Ionescu (Institutul de Istorie a Artei), Ioana Popescu (Muzeul Ţăranului Român) şi Paula Popoiu (Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”), la solicitarea Lee Miller Archives.
Această expoziţie de la Casa Regelui Charles din Viscri oferă nu doar o retrospectivă a operei lui Lee Miller, ci şi o fereastră deschisă spre o Românie prinsă între tradiţie şi modernitate, pace şi război, reprimare şi rezistenţă. „A le expune la Viscri este pentru mine un moment important şi emoţionant, pentru că simt că se întorc acasă, împreună cu atmosfera în care au fost create. Înţeleg că misiunea Casei Regelui este de a conserva ceea ce a fost valoros în vechile moduri de viaţă, iar dacă fotografiile mamei mele pot contribui la acest efort, sunt mândru şi onorat să fiu parte a acestui proiect.”, încheie Antony Penrose.
Viaţa extraordinară a lui Lee Miller continuă să inspire generaţii noi. Povestea ei a ajuns recent în cinematografe prin filmul biografic Lee, în care este interpretată de Kate Winslet. Lansat în 2024, filmul este inspirat de biografia scrisă de Antony Penrose şi ilustrează drumul impresionant al lui Miller, de la model, la corespondent de război şi fotograf de renume mondial.