Cea mai așteptată autostradă intră în zona roșie: Lucrările, în pericol din cauza blocajelor financiare

#image_title

Autostrada A7, proiect vital pentru Moldova și unul dintre cele mai importante angajamente ale României în cadrul PNRR, riscă să intre într-un blocaj prelungit din cauza întârzierilor la plată. Toate cele șase loturi dintre Focșani și Pașcani, aflate în construcție sub responsabilitatea grupului UMB – compania fanion a infrastructurii românești – sunt afectate de lipsa finanțărilor. În șantier e liniște. Muncitorii au fost trimiși acasă în „concediu forțat”, cu promisiunea unei reluări a lucrărilor abia pe 18 august – „dacă se rezolvă problema încasărilor”.

Potrivit informațiilor transmise de Bacău.net și confirmate de oficialii CNAIR, UMB a decis prelungirea opririi lucrărilor după ce autoritățile nu au virat la timp sumele aferente lucrărilor deja executate. Deși compania este recunoscută pentru mobilizarea și ritmul alert de construcție, în lipsa banilor, șantierul a fost tras pe linie moartă.

„Până nu se clarifică situația finanțărilor, nu putem ști când se va putea relua lucrul. Fără finanțare, nu se poate construi nimic”, a declarat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR, pentru Bacău.net.

Autostrada „UMB” – șantier blocat pe toate fronturile

Toate cele șase loturi de pe segmentul Focșani – Pașcani sunt executate de grupul UMB, controlat de antreprenorul Dorinel Umbrărescu. Este vorba despre:

Focșani – Domnești Târg

Domnești Târg – Răcăciuni

Răcăciuni – Bacău

Bacău (Săucești) – Trifești

Trifești – Gherăești

Mircești – Pașcani

Cinci dintre acestea sunt finanțate din granturi nerambursabile prin PNRR, conform formei finale agreate pe 30 iulie. Ultimul – lotul Mircești – Pașcani – rămâne finanțat prin componenta de împrumut. Deși trecerea la grant ar fi trebuit să aducă o gură de oxigen, în realitate, mecanismele birocratice și lipsa de cash pun acum proiectul pe pauză.

Un semnal de alarmă pentru tot PNRR-ul

Blocajul de pe A7 nu e doar un accident local. Este un semnal de alarmă pentru întregul program de investiții prin PNRR. În lipsa unor fluxuri de plată coerente și predictibile, România riscă să piardă nu doar bani europeni, ci și încrederea constructorilor – și a cetățenilor – în capacitatea statului de a livra marile promisiuni de infrastructură.

UMB nu este o companie oarecare. E recunoscută pentru disciplinele stricte de șantier și pentru faptul că, spre deosebire de alți constructori, nu vine cu pretexte. Faptul că UMB oprește lucrările din lipsă de finanțare arată gravitatea momentului.

„Discuțiile despre finanțări și starea de incertitudine creată pun practic constructorii în defensivă”, avertizează Alin Șerbănescu, într-o declarație pentru Economica.net.

Autostrada Moldovei – coloană vertebrală în pericol

A7 este considerată coloana vertebrală rutieră a Moldovei, esențială pentru conectarea regiunii la rețeaua națională și europeană de transport. Este cel mai mare proiect rutier susținut prin PNRR în România și o piesă strategică în dezvoltarea economică a zonei.

Mecanica Ceahlău a încheiat primul semestru din 2024 cu o pierdere netă de 2,77 milioane lei

Atenția la ‘factura neplătită’! Mii de conturi din România, atacate de o avalanșă de e-mailuri periculoase care par oficiale