CFR Călători reclamă, marţi, ”subfinanţarea acută a sistemului” şi faptul că banii pentru facilităţile de călătorie acordate de statul român vin cu întârziere sau deloc. Compania afirmă că va face toate demersurile pentru a plăti sumele restante către CFR Infrastrcutură, dar precizează că are cheltuieli lunare de 360 de milioane de lei.
”Necesitatea asigurării serviciului public a constituit şi constituie în continuare o prioritate pentru CFR Călători cu toate că devine din ce în ce mai greu de îndeplinit acest deziderat în condiţiile subfinanţării acute a sistemului şi cu atât mai mult atunci când se suprapune peste neplata (sau plata mult întârziată) a facilităţilor de călătorie acordate de statul român pentru călătoriile cu trenul pentru diferite categorii sociale. Cu toate că în anul 2025 compensaţia reprezintă doar 80% din valoarea compensaţiei din anul 2024 şi în condiţiile în care este o certitudine că majoritatea elementelor de cost care intervin în circulaţia unui tren au cunoscut creşteri, CFR Călători face toate demersurile necesare astfel încât, în limita prevederilor legale, să achite către CFR SA sumele datorate ca urmare a utilizării infrastructurii feroviare publice”, a transmis, marţi, CFR Călători, într-un comunicat de presă.
Compania precizează că, ăn luna octombrie 2025, a primit de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) următoarele sume:
– în data de 15 octombrie a.c., 133 de milioane de lei ce reprezintă compensaţia care a fost utilizată pentru plata salariilor şi a obligaţiilor către Bugetul de Stat, obligaţii care sunt în cuantum de 158 milioane de lei (diferenţa a fost suportată din încasările CFR Călători);
-în data de 21 octombrie a.c. a intrat în conturile companiei suma de 105 milioane de lei reprezentând facilităţi. Această sumă va putea fi utilizată de către CFR Călători începând cu data de 22 octombrie 2025, conform unei adrese emise de către Trezoreria Bucureşti, pentru plăţi parţiale a datoriilor restante către diverşi furnizori.
”Precizăm că în prezent, compania are datorii restante cuprinse, ca vechime, între 30 -180 de zile către diferiţi furnizori pentru plata: TUI, energie electrică, motorină, reparaţii şi salubrizare material rulant, etc”, a mai transmis compania.
Structura cheltuielilor lunare, în sumă de 360 de milioane de lei, ale CFR Călători este următoarea:
- TUI 60.000.000 lei
- energie 40.000.000 lei
- obligaţii bugetare ANAF inclusiv eşalonarea 80.000.000 lei
- salarii 80.000.000 lei
- motorină tractiune 30.000.000 lei
- cheltuieli reparaţii, salubrizare, pază, etc 45.000.000 lei
- alţi furnizori 25.000.000 lei.
”Din datoria restantă reprezentând TUI, compania a efectuat plăţi în cuantum de 10 milioane lei din fonduri proprii în perioada 16 – 20.10. 2025, urmând ca o nouă plată în cuantum de 30 de milioane de lei să se efectueze în data de 22 octombrie 2025. O altă sumă urmează a fi compensată pentru prestaţiile efectuate de către CFR Călători, către CFR SA. CFR Călători respectă legislaţia care prevede plata facturilor scadente, în funcţie de vechimea acestora, prevedere cuprinsă în Codul Fiscal, plăţile făcându-se în consecinţă”, au mai transmis oficialii companiei.
Antreior, CFR Infrastructură a transmis că s-a ajuns la un acord cu CFR Călători pentru plata datoriilor, astfel că circulaţia trenurilor a fost reluată.
Ministrul Transporturilor, Ciprian Şerban, a cerut, marţi, directorilor CFR Călători şi CFR Infrastructură să rezolve prin dialog situaţia care a dus la suspendarea mai multor trenuri, în caz contrar ameninţând că va lua măsuri împotriva ambilor.
Ministrul a transmis că rolul celor doi este ”să ofere servicii publice de calitate, nu să se folosească de funcţiile pentru răfuieli personale”.