Un nou raport EY indică faptul că întreprinderile care integrează sustenabilitatea în strategiile lor de bază sunt cu 40% mai optimiste în ceea ce privește perspectivele economice în următorul an decât cele care o abordează punctual. A cincea ediție a studiului EY Long-Term Value and Corporate Governance Survey evidențiază presiunea tot mai mare înregistrată de companii pentru a acorda prioritate sustenabilității. Acesta subliniază necesitatea esențială a unor strategii de sustenabilitate mai bine integrate la nivelul întregii organizații și care să genereze valoare economică tangibilă, potrivit mediafax.
„Integrarea sustenabilității în strategia de afaceri este o decizie strategică esențială pentru optimizarea performanței organizaționale. Companiile care adoptă această abordare nu doar că își îmbunătățesc reziliența și transformă modelele de afaceri pentru a răspunde cerințelor pieței, dar beneficiază și de o încredere cu 40% mai mare în perspectivele economice pentru anul următor. În plus, consiliile de administrație ale acestor organizații sunt de 1,5 ori mai eficiente în atingerea obiectivelor de sustenabilitate, generând astfel valoare pe termen lung și contribuind la un impact pozitiv asupra societății”, arată Massimo Bettanin, Partener, Schimbări Climatice și Servicii de Sustenabilitate, EY România.
Raportul a constatat că întreprinderile se confruntă cu exigențe mai mari atât din partea investitorilor, cât și a activiștilor, în condițiile în care 91% dintre companiile chestionate au menționat presiuni din partea investitorilor pentru intensificarea eforturilor în materie de sustenabilitate, iar 78% se confruntă cu presiuni similare din partea activiștilor.
Prejudiciul de imagine reprezintă o preocupare majoră, mai bine de o treime (39%) dintre respondenți declarând că au fost criticați în presă pentru eforturi insuficiente în domeniul sustenabilității. Acest procent scade considerabil la doar 6% în cazul companiilor cu strategii de sustenabilitate pe deplin integrate.
Raportul identifică o categorie de pionierat în rândul companiilor, denumite „integratori ai sustenabilității”, care au reușit să încorporeze sustenabilitatea în structura operațiunilor lor.
Aceste companii beneficiază de o reputație superioară, de o capacitate mai bună de atragere și retenție a angajaților și de un impact ameliorat asupra mediului în care operează. De asemenea, acestea au declarat că echipelor lor de conducere sunt de 1,5 ori mai eficiente în ceea ce privește aspectele legate de sustenabilitate, comparativ cu restul companiilor.
Totuși, doar 27% dintre companiile sondate se încadrează în această categorie, în timp ce majoritatea (55%) își mențin strategia de sustenabilitate complet separată de activitatea economică sau nu dispun deloc de o astfel de strategie.
Majoritatea companiilor chestionate (57%) au declarat că, în cazul în care ar avea nevoie să efectueze reduceri de costuri, există o probabilitate mai mare ca inițiativele de sustenabilitate să fie eliminate, comparativ cu cele economice. 39% dintre companii consideră că sustenabilitatea a avut întotdeauna și continuă să aibă o prioritate mai mică față de obiectivele comerciale.
În schimb, doar 2% dintre respondenții din categoria „integratori ai sustenabilității” consideră că sustenabilitatea reprezintă o prioritate mai mică decât obiectivele comerciale și doar 4% au afirmat că ar reduce inițiativele de sustenabilitate înaintea celor comerciale, în cazul înrăutățirii condițiilor economice.
De asemenea, peste nouă din zece (94%) integratori ai sustenabilității au declarat că echipa lor de conducere este eficientă în aprobarea cheltuielilor de capital pentru proiecte de sustenabilitate, în timp ce mai puțin de o treime (28%) dintre companiile care abordează sustenabilitatea punctual au declarat același lucru.
Pentru a sprijini tranziția către integrarea sustenabilității, EY recomandă cinci acțiuni esențiale: promovarea unui leadership unitar cu privire la angajamentele în materie de sustenabilitate, cultivarea unei culturi de responsabilitate comună față de sustenabilitate la nivelul întregii companii, instruirea tuturor funcțiilor cu privire la avantajele comerciale ale sustenabilității, investiții active în inițiative de sustenabilitate pentru a facilita integrarea și valorificarea tehnologiei pentru a susține îndeplinirea strategiilor integrate de sustenabilitate.