În dosarul pe care l-au trimis judecătorilor de drepturi și libertăți procurorii anticorupție fac o radiografie dură, pe baza probelor indubitabile obținute, a realității actuale din portul Constanța.
Procurorii vorbesc de o gravitate sistemică, gravitate generată de drenarea banilor cuveniți statului român în conturi personale, prin faptele de corupțoie expuse, ceea ce la rândul său ca activitate generează un puternic sentiment de insecuritate și neputință în mentalul colectiv.
Astfel, procurorii DNA care instrumentează dosarul complex Port Constanța arată că „ancheta penală desfășurată în prezenta cauză a dezvăluit existența la nivelul Portului Constanța a unei corupții sistemice, profund înrădăcinate în mentalitatea autorilor acesteia, având sorginte istorică, perpetuată de-a lungul a peste două decenii”
Fiind interesați de promovarea acerbă, exclusivă, a intereselor economice și financiare de grup ale participanților la activitatea infracțională, aceștia și-au rafinat în timp modurile de operare, combinând acțiunile clasice de corupție cu metode sofisticate prin care au creat aparența de legalitate a activităților ilicite, sub paravanul desfășurării unor operațiuni economice sau al încheierii unor tranzacții financiare prin intermediul cărora au disimulat, transferat și, ulterior, însușit foloasele care au făcut obiectul infracțiunilor de corupție săvârșite., mai arată DNA în dosarul studiat de judecători.
„Autorii au zămislit și dezvoltat între ei relații puternice de încredere, sprijinite, îndeosebi, pe interesul comun de a obține foloase cu titlu de produs infracțional și le-au consolidat de-a lungul timpului, chiar pe parcursul unei perioade de zeci de ani, prin exercițiu repetat, de natură să le asigure expertiză și conspirativitate. Acționând în acest mod, au obținut la nivel teritorial un anumit nivel de exclusivitate în obținerea beneficiilor circumscrise, cu precădere, procedurilor de achiziție publică derulate de către CN APM Constanța, ca autoritate contractantă, sumele de bani folosite pentru realizarea acțiunilor de corupere a funcționarilor publici angrenați în asemenea proceduri fiind, uneori, de ordinul sutelor de mii sau chiar milioanelor de euro”, se mai arată în dosar.
Pe parcursul efectuării urmăririi penale în acest dosar, înregistrările obținute prin punerea în executare a măsurilor de supraveghere tehnică autorizate de judecătorul de drepturi și libertăți au confirmat în repetate rânduri aspectele la care ne-am referit anterior, în contextul unor multiple destăinuiri ale interlocutorilor în legătură cu împrejurările comiterii unor fapte penale mai vechi sau recente și pe parcursul mai multor generații, au mai punctat anchetatorii anticorupție.
Cu titlu exemplificativ, în acest sens, afirmațiile privind obținerea, în anumite perioade, a unor foloase, ca produs infracțional, reprezentând ”… un milion de euro la două-trei luni” sau ”… câteva zeci de milioane sau poate o sută (n.n. cel mai probabil, interlocutorul referindu-se la moneda euro)…”, precum și susținerea conform căreia activitatea infracțională generatoare de mijloace financiare ilicite la nivelul Portului Constanța era atât de prolifică în cursul anului 2010, încât era ”… mulțumitor pentru toată lumea. Și femeile de serviciu erau mulțumite, ca să înțelegi…”, atrag atenția magistrații de la DNA.
Suplimentar, menționează acesștia, din instrucția penală efectuată a reieșit, cu evidență, atât în privința majorității funcționarilor publici corupți, dar mai ales a oamenilor de afaceri corupători, expunerea unui standard de viață îmbelșugat ori, în cazul unora dintre ei, a unui nivel de trai opulent, care transpare prin opțiunile de petrecere a timpului liber, destinațiile alese de vacanță, tabieturi, vestimentație, spațiile locative deținute sau vehiculele posedate, reprezentând mașini de lux ori elicoptere.
Cu titlu de particularitate, mai sunt de remarcat următoarele aspecte ale activității infracționale identificate în cauză:
– antecedența acțiunilor de criminalitate și ritmicitatea crescută a acestora, zona Portului Constanța fiind deosebit de ofertantă prin constanța investițiilor de sute de milioane de euro alocate anual de statul român sau provenite din fondurile europene ori de altă natură;
– nivelul crescut de fidelizare a coparticipanților la actele de corupție – atât pe segmentul corupătorilor, cât și pe palierul funcționarilor publicicorupți;
– prezervarea rigorii în acceptarea de noi membri numai după efectuarea unor verificări minuțioase, realizate uneori cu sprijinul organelor de aplicare a legii și numai ca urmare a recomandării venite din partea unui partener deja aceptat;
– dezvoltarea unui mediu infracțional eficient, puternic, amplu structurat, prolific și sigur, din perspectiva riscurilor de expunere la eventuala monitorizare a organelor de urmărire penală.
De asemenea, fiind conștienți de puterea lor financiară, precum și de capacitatea de a influența, prin corupere, procedurile decizionale de numire în funcții de conducere, participanții la care ne referim s-au implicat în activități de facilitare a numirii unor persoane agreate de ei în funcții importante la nivelul CN APM Constanța și al administrației publice locale, dar și de la nivelul administrației publice centrale, unii dintre autori susținând că aveau posibilitatea de a influența procesul decizional chiar și la nivel guvernamental.
În ansamblul activității infracționale întreprinse, autorii au afirmat în numeroase situații că sunt preocupați ca beneficiile urmărite prin acțiunile de corupere să le fie asigurate ”corect și legal” de către funcționarii corupți, însă înțelesul expresiei nu are semantica în sensul propriu al cuvintelor conținute, ci a unui argou, care semnifică grija pentru protecția personală, respectiv garantarea unui nivel ridicat de aparență de legalitate, pentru diminuarea riscurilor unei eventuale trageri la răspundere penală.
Modurile de operare documentate în prezenta cauză privind acțiuni de corupere exercitate într-un mediu infracțional stăpânit de zeci de ani de autori (oameni de afaceri, funcționari publici din cadrul CN APM Constanța, dar și politicieni) versați, cu disponibilități financiare însemnate, având, printre altele, pretinsa capacitate de a realiza interferența dintre eșaloanele locale și cele superioare ale unor partide politice, precum și exercițiul manipulării interesului public pentru satisfacerea unor interese private, atestă, cu prisosință, că dosarul de față reflectă existența unei corupții ample, sistemice, adânc înrădăcinate și nu a unor acte conjuncturale, izolate.
Prin prisma consecințelor asociate faptelor de corupție cercetate în prezentul dosar, urmărirea penală a identificat că autorii, prin acumularea produselor infracționale, au generat denaturarea originii acestora, având ca efect alterarea circuitului civil al bunurilor și a legalității desfășurării operațiunilor financiare prin valorificarea foloaselor acumulate prin comiterea infracțiunilor de corupție și afectarea gravă, alături de valorile sociale ocrotite prin normele de incriminare a acestui gen de criminalitate, a tuturor mecanismelor economice și de reglementare a mediului de afaceri, cu impact pe termen lung asupra fondurilor publice.
Din această perspectivă, una dintre repercusiunile majore ale corupției constă în diminuarea resurselor, cu impact negativ sever asupra protecției sociale și a serviciilor publice, astfel ca, în final, efectele să se răsfrângă asupra cetățenilor, prin adâncirea inechităților sociale și erodarea încrederii în stat, în instituții și în administrația publică.
Șapte oameni de afaceri între care și fostul fotbalist și președinte al Farul Constanța, Petre Buduru, dar și președintele PSD al municipiului Constanța, Ion Dumitrache, pentru care procurorii DNA de la Secția a II-a au cerut arestarea preventivă pentru 30 de zile, au fost lăsați în libertate, sub control judiciar de către judecătorii care au analizat propunerile DNA.
Este de menționat că DNA a Transmis Tribunalului București două referate cu propunerea arestării preventive pentru un lot de șapte și respectiv 12 persoane, iar Curții de Apel București o propunere de arestare preventivă în cazul lui Dumitrache.
Tribunalul București a respins propunerea de arestare preventivă pentru lotul I, care viza oamenii de afaceri, între care și Buduru, iar Curtea de Apel București a respins propunerea DNA în cazul președintelui PSD municipiului Constanța.
În ambele cazuri magistrații de la cele două instanțe au stabilit totuși ca cele opt persoane să fie cercetate în continuare sub control judiciar luat pe o durată de 60 de zile, stabilind obligații și măsuri față de cei vizați.
În cazul lotului II, cel de 12 persoane Tribunalul București a rămas în pronunțare dar a amânat luarea unei decizii cu privire la propunerea anchetatorilor DNA pentru miercuri.
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a infracțiunilor asimilate infracțiunilor de corupție au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pentru 24 de ore, începând cu data de 24 februarie 2025, respectiv 25 februarie 2025, față de:
– CHIRILĂ FLORIN-LAURENȚIU, director Direcția Tehnică în cadrul C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, pentru comiterea infracțiunii de luare de mită;
– VIȘAN GEORGE-GABRIEL, director Comercial în cadrul C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, pentru comiterea infracțiunii de luare de mită;
– CRISTEA CĂTĂLIN-VIOREL, consilier al directorului general al C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, pentru comiterea infracțiunilor de luare de mită (4 infracțiuni) și complicitate la dare de mită (3 infracțiuni din care 2 în formă continuată);
– MOCANU LUCIANA-IZABEL, funcționar în cadrul C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, pentru comiterea infracțiunii de luare de mită;
– DUMITRACHE ION, șeful organizației municipale Constanța a unui partid politic, pentru comiterea infracțiunii de dare de mită și infracțiunii constând în fapta persoanei care îndeplinește o funcție de conducere într-un partid, într-un sindicat sau patronat ori în cadrul unei persoane juridice fără scop patrimonial, de a folosi influența ori autoritatea sa în scopul obținerii pentru sine ori pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite;
– VOINESCU IONUȚ, ofiţer de poliţie în cadrul Gărzii de Coastă, pentru comiterea infracțiunilor de dare de mită și efectuare de operațiuni financiare, ca acte de comerț, incompatibile cu funcția, atribuția sau însărcinarea pe care o îndeplinește o persoană și
– 12 persoane fizice fără calitate specială, oameni de afaceri și reprezentanți ai unor societăți comerciale care activează în Portul Constanța, pentru comiterea mai multor infracțiuni de dare de mită sau complicitate la dare de mită.
Cei 17 (șaptesprezece) inculpați menționați anterior vor fi prezentați la data de 25 februarie 2025 cu propunere de arestare preventivă Tribunalului București.
Inculpatul Dumitrache Ion va fi prezentat la data de 25 februarie 2025 cu propunere de arestare preventivă Curții de Apel București, într-o cauză disjunsă din prezentul dosar.
De asemenea, procurorii anticorupție au mai dispus următoarele:
1. punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pentru 24 de ore, începând cu data de 24 februarie 2025, față de inculpații:
– BANIAS EMIL-SORIN, director Sucursale în cadrul C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, pentru comiterea infracțiunii de luare de mită;
– IFIMOV OTILIA, funcționar în cadrul C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, pentru comiterea infracțiunii de luare de mită;
2. punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea măsurii controlului judiciar pentru o perioadă de 60 de zile începând cu data de 24 februarie 2025, față de inculpații:
– ISAREV FLOAREA, șef serviciu Licențe și Autorizări în cadrul C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, pentru comiterea infracțiunii de luare de mită;
– STĂETU MIHAELA-ALINA, BRĂTULESCU SERGIU-IONUȚ, SOARE ANA-MARIA, funcționari în cadrul C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, pentru comiterea infracțiunii de luare de mită;
– trei persoane fizice fără calitate specială, reprezentanți ai unor societăți comerciale care activează în Portul Constanța, pentru comiterea mai multor infracțiuni de dare de mită;
3. punerea în mișcare a acțiunii penale față de inculpatul M.B.G., persoană fizică fără calitate specială, reprezentanți ai unor societăți comerciale care activează în Portul Constanța, pentru comiterea infracțiunii de dare de mită;
4. efectuarea în continuare a urmăririi penale față de 11 (unsprezece) suspecți:
– opt societăți comerciale S.C. JT TERMINAL CONSTANȚA S.R.L., S.C. BOSKALIS S.R.L., S.C. SEA CONTAINER SERVICES S.R.L., SC ALMATRANS SRL, VAN OORD DREDGING AND MARINE CONTRACTORS B.V. ROTTERDAM – SUCURSALA CONSTANȚA, S.C. ABC VAL S.R.L., S.C. ALMMA CONTRACTORS GROUP S.R.L., S.C. BETOANE și PREFABRICATE S.R.L., pentru comiterea mai multor infracțiuni de dare de mită sau complicitate la dare de mită și
– trei persoane fizice fără calitate specială, reprezentanți ai unor societăți comerciale care activează în Portul Constanța, pentru comiterea mai multor infracțiuni de dare de mită.
În prezentul dosar, procurorii anticorupție desfășoară cercetări în vederea documentării unor infracțiuni de luare și dare de mită presupus a fi comise de către funcționari publici și oameni de afaceri în legătură cu activitatea economică desfășurată în Portul Constanța.
În ordonanța procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe care arată că în perioada 2024 – 2025, mai mulți oameni de afaceri și reprezentanți ai unor societăți comerciale ar fi promis și ar fi remis funcționarilor publici menționați anterior sume de bani cuprinse între 2.000 de euro și 100.000 de euro, precum și alte bunuri, pentru a le oferi susținere și pentru a fi ajutați să își dezvolte afacerile pe care le desfășoară în zona Portului Constanța.
Sumele de bani ce ar fi fost primite cu titlul de mită de către funcționarii publici sunt de aproximativ 350.000 de euro.
În concret, oamenii de afaceri și reprezentanții societăților comerciale ar fi urmărit prin aceste demersuri următoarele:
– facilitarea la nivelul conducerii C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța a procedurilor necesare realizării cesionării unor bunuri imobile și intabularea ulterioară a acestora pe numele unei societăți comerciale;
– urgentarea îndeplinirii actelor necesare în vederea avizării și aprobării la nivelul C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța a unui racord de cale ferată;
– îndeplinirea actelor necesare în vederea prelungirii unui contract de colectare a deșeurilor încheiat de aceeași companie națională în beneficiul societății deținute de inculpatul B.P.;
– asigurarea accesului exclusiv al unor societăți comerciale la anumite dane;
– câștigarea unor licitații și atribuirea preferențială a unor contracte precum: „Umpluturi și sistematizare teritoriu aferent Danei 99 din zona fluvio –maritimă a Portului Constanța și organizarea execuției lucrărilor”, „Extinderea cheurilor Danelor 10 și 12 din zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor”, „Realizare cheu estacadă în zona Danei 97 în Portul Constanța și organizare de șantier”, „Dragaj de investiții în Porturile maritime”, „Lucrări de întreținere a drumurilor și platformelor de circulație cu îmbrăcăminte din beton în porturile maritime”, „Drum de legătură est-vest rădăcină mol IV-V și organizarea execuției lucrărilor”;
– aprobarea unor proiecte care vizează extinderea operațiunilor desfășurate de unele societăți comerciale, cum ar fi: „Terminal de produse lichide – Port Constanța – Dana 97”;
– urgentarea procedurilor de plată a unor facturi fiscale emise de societățile comerciale pentru lucrările efectuate;
– închirierea / concesionarea de terenuri în regim preferențial;
– angajarea unor persoane în cadrul C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța.
Sumele de bani ce ar fi fost promise de către oamenii de afaceri, în contextul menționat anterior, sunt estimate la aproximativ 6.000.000 de euro, la acest moment al cercetărilor.
Pe timpul cât se află sub control judiciar, cei șapte inculpați trebuie să respecte o serie de obligații, între care:
– să se prezinte ori de câte ori sunt chemați la organul de urmărire penală,
– să nu depășească limita teritorială a țării, decât cu încuviințarea prealabilă a procurorului,
– să nu comunice direct sau indirect, pe nicio cale, cu persoanele menționate în ordonanța de dispunere a controlului judiciar.
Celor șapte inculpați li s-a atras atenția că, în caz de încălcare cu rea-credință a obligațiilor ce le revin, măsura controlului judiciar se poate înlocui cu măsura arestului la domiciliu sau măsura arestării preventive.
Inculpaților, respectiv suspecților li s-au adus la cunoștință calitățile procesuale, în conformitate cu prevederile 307 și 309 Cod de procedură penală.
În cauză se desfășoară acte de urmărire penală și față de alte persoane.