În loc să-și reducă profilul public și să se ocupe de Tesla sau SpaceX, Musk se confruntă acum cu amenințări de boicot din partea guvernului federal – unul dintre principalii săi clienți.
Joi, acțiunile Tesla au scăzut cu 14%, după o serie de critici lansate de Musk la adresa lui Trump pe rețelele sociale. Vineri, piața a dat semne de calmare, însă analiștii rămân sceptici.
„Sunt cu mult în urmă”, avertizează jurnalista Kara Swisher. Ea a declarat pentru BBC, în cadrul San Francisco Media Summit: „Tesla este terminată. A fost o companie auto grozavă. Ar putea concura în domeniul taxiurilor autonome, dar sunt mult în urmă.”
Tesla încearcă să lanseze un lot de robo-taxiuri autonome în Austin, Texas, în această lună. Musk a postat recent că Modelul Y este testat fără șoferi la bord. Dan Ives, analist la Wedbush Securities, afirmă: „Cred că 90% din valoarea viitoare a Tesla va fi autonomă și robotică”, adăugând că lansarea din Austin ar putea fi „un moment decisiv”.
Însă, în Silicon Valley, întrebarea principală nu mai este dacă Musk poate reuși, ci dacă își mai dorește cu adevărat.
„Este o persoană foarte puternică atunci când este concentrat pe ceva”, spune Ross Gerber, președinte al Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management. El a fost un investitor de lungă durată în Tesla, dar și-a redus participațiile după implicarea politică a lui Musk. Gerber a numit ziua de joi o „zi extrem de dureroasă” și a adăugat: „Este cel mai prostesc lucru pe care l-ai putea face să crezi că ai mai multă putere decât președintele Statelor Unite.”
Protestele împotriva Tesla – grupate sub hashtagul #TeslaTakedown – au avut loc constant de la începutul mandatului lui Trump. Linda Koistinen, protestatară în fața unui dealer Tesla din California, a declarat: „El nu ar trebui să decidă soarta democrației noastre prin dezasamblarea guvernului nostru bucată cu bucată. Nu este corect.”
Pentru cercetătoarea Joan Donovan, lucrurile sunt și mai clare: „Este vorba despre modul în care acțiunile Tesla au putut fi folosite ca armă împotriva oamenilor și care l-a pus pe Musk în poziția de a avea o putere incredibilă fără nicio transparență.”
Platforma X, fosta Twitter, este un alt simbol al influenței dobândite de Musk. „El a cumpărat Twitter pentru a avea influență și pentru a putea – dintr-o singură mișcare – să ajungă la sute de milioane de oameni”, spune Donovan.
Analistul Patrick Moorhead vede totuși o posibilă reabilitare a imaginii lui Musk, spunând: „Suntem o țară foarte iertătoare.” Jurnalista Kara Swisher face o paralelă cu Bill Gates, spunând: „A învățat. S-a maturizat. Oamenii se pot schimba”, chiar dacă Musk este „în mod clar tulburat”.
Însă viitorul imperiului lui Musk nu depinde doar de el. Trump, care s-a bazat anterior pe sprijinul financiar și tehnologic al lui Musk, pare acum pregătit să-i întoarcă spatele. Scriitorul Noah Smith comentează: „Părerea mea este că acest lucru a fost pentru a putea ieși de sub Elon.”
Trump a sugerat reducerea contractelor guvernamentale ale lui Musk, estimate la 38 de miliarde de dolari – o amenințare cu potențial devastator, în special pentru SpaceX.
Totuși, dependența SUA de capsulele Dragon, care transportă astronauți și marfă la Stația Spațială Internațională, ar putea face amenințarea dificil de pus în aplicare. La fel și în cazul rețelei de sateliți Starlink, a cărei înlocuire este problematică.
Musk însuși a amenințat că va scoate Dragonul din uz, dar ulterior s-a răzgândit. „Bun sfat. Bine, nu vom scoate Dragonul din uz”, a scris el pe X, răspunzând unei sugestii de a se calma.
Cert este că prietenia dintre Musk și Trump s-a încheiat. Ce rămâne în aer este dacă ruptura va afecta ireversibil afacerile lui Musk – sau dacă va fi începutul unei noi etape pentru unul dintre cei mai controversați antreprenori ai prezentului.