Cum umflă chinezii cifrele din industria auto – Autoturisme second-hand cu ZERO kilometri

#image_title

Aceste aşa-numite autoturisme cu “kilometraj zero”, care nu au fost rulate niciodată, sunt exportate drept vehicule second-hand pe pieţe precum Rusia, Asia Centrală şi Orientul Mijlociu, ceea ce le permite constructorilor chinezi de automobile să afişeze creşteri de vânzări şi să scape de autoturismele care altfel ar fi greu de vândut pe piaţa locală, potrivit documentelor guvernamentale consultate de Reuters şi interviurilor cu dealerii chinezi de automobile.

“Acesta este rezultatul unui război al preţurilor care durează de aproape patru ani şi care a făcut companiile disperate să înregistreze orice vânzare posibilă”, spune Tu Le, fondatorul companiei americane de consultanţă Sino Auto Insights.

Practica vânzării autoturismelor nou-nouţe drept vehicule second-hand a ieşit la lumină după ce şeful de la producătorul auto chinez Great Wall Motor a criticat-o în cursul lunii mai. În data de 10 iunie, cotidianul People’s Daily (-Cotidianul Poporului-nr.) a condamnat şi el vânzarea de autoturisme cu “kilometraj zero” drept vehicule second-hand pe piaţa locală.

Publicaţia “Cotidianul Poporului”, care în mod frecvent transmite poziţia liderilor Partidului Comunist Chinez, a dat vina pe aceste false automobile second-hand pentru prăbuşirea preţurilor la automobile pe piaţa locală, şi, în acest sens, a cerut “înăsprirea activităţii organismelor de reglementare” pentru a restabili ordinea.

Însă exporturile şi vânzarea de false automobile second-hand reprezintă o practică încurajată în mod activ de guvernele regionale din China, arată o analiză Reuters a documentelor emise de autorităţile locale şi articolelor apărute în presa de stat.

Reuters a identificat 20 de guverne locale din China care au descris cum sprijină exportul de autoturisme cu “kilometraj zero” drept vehicule second-hand în documente care sunt accesibile în mod public. Printre tacticile folosite se numără emiterea de licenţe suplimentare pentru exportul de false automobile second-hand, investiţii în infrastructura de export şi finanţarea evenimentelor de networking destinate încurajării exporturilor de autoturisme cu “kilometraj zero” drept vehicule second-hand.

Schema funcţionează în următorul mod: o maşină nou-nouţă iese de pe liniile de asamblare, un exportator cumpără automobilul direct de la constructor sau de la un dealer, o înregistrează cu un număr de înmatriculare chinez şi o înscrie imediat în documente drept un automobil second-hand ce este destinat să fie livrat peste hotare. În cadrul acestui proces, constructorul înscrie maşina ca fiind vândută şi colectează veniturile.

Deoarece firmele care se ocupă cu exporturile cumpără şi revând acelaşi automobil, valoarea tranzacţiei este dublă comparativ cu achiziţia unui automobil nou sau second-hand, astfel că guvernele locale încurajează traderii să îşi deschidă firme pe teritoriul lor şi să crească în mod rapid şi artificial datele privind PIB-ul, au dezvăluit două surse din cadrul industriei auto chineze.

Această tactică este o dovadă că industria auto chineză, cea mai mare din lume, permite ca producţia să depăşească cererea, prelungind astfel un război al preţurilor şi generând acuzaţii de practici de “dumping” al automobilelor peste hotare.

Practica a început cândva după 2019, când China a autorizat ca automobilele second-hand să fie exportate în alte ţări. Acum, mii de traderi sunt implicaţi în această practică în cadrul căreia autoturismele cu “kilometraj zero” sunt exportate drept vehicule second-hand, susţine Wang Meng, consultant la China Automobile Dealers Association.

Din cele 436.000 de autoturisme şi vehicule comerciale exportate de China în 2024 drept vehicule second-hand, 90% sunt estimate a fi în realitate vehicule cu “kilometraj zero”, susţine Wang Meng.

China a devansat Japonia din poziţia de cel mai mare exportator mondial de autoturisme noi în 2023, iar anul trecut a exportat 6,41 milioane de vehicule, potrivit China Passenger Car Association. Din acestea, aproximativ 6% au fost în realitate autoturisme cu “kilometraj zero” care au fost exportate drept vehicule second-hand, potrivit lui Wang Meng.

Cumnatul lui Mircea Geoană va fi adus azi în România! Prins în Turcia, Ionuț Mircea Costea are de ispășit o condamnare de 6 ani

Provocări de securitate în Arctica – Franţa şi Norvegia au semnat un parteneriat strategic în domeniul apărării