„Ministra de Externe, Oana Țoiu, citată într-un reportaj al Radio România Muzical, de la concertul de deschidere al Festivalului George Enescu: ‘Fabulos. A fost unul dintre momentele în care vezi cum ceva născut din tradiția românească, din pământul românesc, din muzica noastră ajunge să fie universal.’
(…) Așa o zicere merita să fie împărtășită. Așa arată discursul populist nativist, gol de conținut, care intoxică spațiul public chiar și când e vorba de muzică de calitate, de cultură de calitate.
George Enescu nu a compus o muzică tradițională, deși s-a inspirat din teme folcorice și lăutărești în unele lucrări. Muzica lui a fost inaintea vremurilor sale. Ma rog, este și înaintea vremurilor noastre, pentru că este la alt nivel. Un nivel de geniu universal. Dar noi nu ne simtim bine dacă nu o forțăm în matricea tradiției locale. Adică vrem să o facem mică-mică. Cât să putem vorbi despre ea, cu un vocabular de compunere din școala românească sau de discurs politic de 2 lei”, a punctat Marinescu, pe pagina ei de Facebook.
Context
În seara de duminică, 24 august, a avut loc concertul de deschidere a celei de-a XXVII-a ediții a Festivalului Internațional „George Enescu”, susținut de Orchestra și Corul Filarmonicii „George Enescu”, conduse de dirijorul Cristian Măcelaru, directorul artistic al seriei de evenimente.
Programul s-a deschis cu prima audiție absolută a Concertului pentru orchestră op. 182 de Dan Dediu, în care compozitorul a evidențiat fiecare partidă de instrumente prin pasaje de virtuozitate și teme dedicate, pictate în culori orchestrale dintre cele mai diverse.