Autovehiculele electrice ar putea provoca mai frecvent rău de mișcare în comparație cu cele pe benzină sau motorină, avertizează specialiștii în transporturi. Cauza principală ar fi tăcerea caracteristică motoarelor electrice, care elimină unul dintre reperele senzoriale esențiale pentru creier.
Potrivit lui William Emond, expert în transporturi la Universitatea de Tehnologie din Belfort-Montbéliard, lipsa zgomotului de motor face dificilă anticiparea accelerațiilor sau frânărilor. „Zgomotul clasic al unui motor termic pregătește creierul pentru mișcările ce urmează. În lipsa lui, apare un dezechilibru între ceea ce simțim și ceea ce ne așteptăm să se întâmple”, explică acesta într-un interviu pentru The Guardian.
Fenomenul a fost confirmat și de un studiu publicat în 2020 de Universitatea Liberă din Amsterdam, în revista Applied Ergonomics, care corelează silențiozitatea mașinilor electrice cu o intensificare a răului de mișcare.
Mai recent, cercetători chinezi au atras atenția asupra altor factori implicați, precum vibrațiile scaunelor și accelerarea bruscă, dar și frânarea regenerativă – specifică acestor tipuri de vehicule.
Disconfortul apare în momentul în care estimările creierului legate de mișcare nu se potrivesc cu realitatea resimțită de corp. Acest „conflict neuronal”, spun specialiștii, declanșează reacții fiziologice – de la greață până la amețeli sau dureri de cap.
Vestea bună este că organismul se poate adapta. Deși mai lent decât în cazul vehiculelor clasice, creierul poate învăța să interpreteze noile semnale. Șoferii, fiind implicați activ în condus, se obișnuiesc mai repede decât pasagerii.
Pe măsură ce vânzările de mașini electrice continuă să crească, tot mai mulți utilizatori reclamă acest tip de disconfort, ceea ce deschide noi direcții de cercetare – de la designul interior până la tehnologii de reducere a vibrațiilor și îmbunătățire a confortului senzorial.