Despescu: Rolul educaţiei rutiere – determinant; peste 11.440 de persoane, depistate fără permis de conducere în 9 luni

Statisticile în privinţa accidentelor rutiere înregistrate în România rămân „îngrijorătoare”, rolul educaţiei rutiere fiind unul determinant în continuare, având în vedere şi cifrele care arată, între altele, că în primele 9 luni ale anului au fost 3.130 de accidente, în urma cărora 1.086 de persoane şi-au pierdut viaţa, iar 11.447 de persoane au fost prinse fără permis de conducere şi alţi 26.000 de conducători auto depistaţi sub influenţa alcoolului, a declarat, marţi, secretarul de stat din cadrul MAI, Bogdan Despescu.

Acesta a participat la conferinţa dedicată Programului naţional „România în siguranţă”, la Palatul Victoria, organizată de Asociaţia EDIT în parteneriat cu Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă.

„Pe lângă procesul tehnologic al autovehiculelor, infrastructura rutieră de care este nevoie, legislaţie solidă prin care să asigurăm conformarea la reguli, alături de o Poliţie Rutieră bine dotată şi bine pregătită – trebuie să investim în educaţie. Şi aici credem că suntem cu toţii de acord că această linie directoare este calea pentru reduce numărul de accidente „, a afirmat Despescu.

Oficialul MAI a subliniat că deşi numărul accidentelor rutiere s-a redus în ultimii doi ani în România, statisticile continuă să rămână îngrijorătoare.

„Trendul este unul bun, dar statistica ne arată că trebuie să lucrăm împreună. Avem în primele 9 luni înregistrate 3.130 de accidente, sunt 1.086 de persoane care şi-au pierdut viaţa în România în urma acestor accidente şi 2.411 răniţi grav. Aşadar, statistica este una care trebuie să ne îngrijoreze şi să ne oblige şi să ne determine să acţionăm cu mult mai mult din toate punctele de vedere, cum spunem noi, din toate unghiurile şi pe toate palierele”, a mai afirmat Despescu.

Acesta a prezentat şi cifre relevante din perspectiva combaterii pericolelor la adresa siguranţei circulaţiei rutiere.

„Mă opresc la doi indicatori – respectiv numărul participanţilor, dacă pot fi catalogaţi participanţi, al persoanelor care au fost depistate fără permis de conducere în primele 9 luni, vorbim de 11.447 de persoane depistate în 9 luni, fără permis de conducere. Vorbim de 26.000, dacă le putem spune participanţi la trafic, de conducători auto depistaţi sub influenţa alcoolului sau conducând cu o îmbibaţie mai mare decât cea stabilită în zona de contravenţie, respectiv la infracţiune. Avem 9.297 de cazuri de infracţiune în ceea ce priveşte conducerea sub influenţa alcoolului şi 16.881 de cazuri contravenţionale. Aşadar, cifra este una alarmantă: 26.000 de conducători auto depistaţi sub influenţa alcoolului. Şi, de aceea, rolul principal al Poliţiei Rutiere este de a scoate din stradă, în continuare, pericolele care pot fi grave pentru ceilalţi”, a mai declarat Despescu.

Palierul educaţiei rutiere, a punctat el, trebuie abordat cu determinare în baza unui parteneriat public-privat, cu tot ce înseamnă societate civilă, cu toţi actorii din zona instituţiilor publice.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, a evidenţiat, între altele, că rolul ministerului este de a pregăti cât mai mulţi formatori în domeniul educaţiei rutiere din rândul cadrelor didactice.

„Cel puţin jumătate de milion de copii, în ultimul an, au avut parte de activităţi în afara orei de dirigenţie, pentru că în ceea ce priveşte orele de consiliere şi orientare, temele de educaţie rutieră sunt obligatorii. (…) Obiectivul nostru este să-i formăm pe cei care-i formează şi să continuăm activitatea de formare a personalului didactic, este mult de lucru aici pentru a desfăşura aceste activităţi cât se poate de eficient”, a explicat Sorin Ion.

Acesta a menţionat că pe site-ul Ministerului Educaţiei sunt disponibile ghiduri dedicate educaţiei rutiere, realizate cu sprijinul Casei Corpului Didactic Bucureşti.

„Trei ghiduri de educaţie rutieră pentru ciclul primar, gimnazial şi liceal – ele sunt, în acest moment, folosite în şcolile din România”, a completat Sorin Ion.

Janina Sitaru, secretar de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Externe, a declarat că la nivel UE, obiectivul pe termen mediu este de a se reduce decesele şi vătămările grave cu 50% până în 2030.

„În cadrul politicii privind siguranţa rutieră 2021-2030 al Uniunii Europene, Comisia Europeană şi-a preluat angajamentul faţă de obiectivul ambiţios de a ajunge la aproape niciun deces, nicio vătămare gravă pe drumurile din Uniunea Europeană până în 2050 – se numeşte ‘Viziunea Zero’, deci aveţi multă treabă de făcut -, precum şi faţă de obiectivul pe termen mediu de a se reduce decesele şi vătămările grave cu 50% până în 2030. (…) De aceea este important să facem aceste parteneriate transnaţionale, să luăm modelele de bune practici de la colegii noştri din UE şi să le aplicăm la realităţile din ţara noastră „, a spus Sitaru.

Liviu Zorilă, preşedintele Asociaţiei EDIT, a subliniat, la rândul său, că România se situează pe locul doi în UE la numărul persoanelor decedate în urma accidentelor de circulaţie, iar „trei miliarde de euro” este suma cheltuită anual statul român cu victimele accidentelor de circulaţie.

El a punctat că îmbunătăţirea situaţiei în domeniul abordat poate veni prin schimbarea mentalităţii prin educaţie pentru siguranţă, precizând că în 8 ani de proiecte derulate prin Programul Naţional ‘România în siguranţă’ au beneficiat de activităţi privind educaţie rutieră, cursuri de prim-ajutor sau educaţie pentru cutremur „aproximativ 250.000 de elevi, de grădiniţă, şcoală şi liceu”. AGERPRES/(A, AS – autor: Daniel Florea, editor: Florin Marin, editor online: Anda Badea)

Sursa: www.agerpres.ro

Algeria se califică pentru Cupa Africii pe Națiuni după victoria cu Togo

MDLPA: Peste 97 milioane de lei, pentru noi proiecte finanţate prin Programul ”Anghel Saligny”