Detaliul care face diferența în scandalul microbuzelor electrice: De ce NU s-au cumpărat, de fapt, la suprapreț

Știri de azi | Detaliul care face diferența în scandalul microbuzelor electrice: De ce NU s-au cumpărat, de fapt, la suprapreț - Știri de azi |
#image_title

Mulți președinți de consilii județene resping, însă, acuzațiile. Fostul șef al CJ Maramureș, deputatul Ionel Bogdan, spune că dezbaterea e alimentată de comparații eronate: „Se pun alături prețuri cu TVA și prețuri fără TVA. Inițial se vorbea de microbuze mici, de 8+1 locuri, dar peste 90% dintre localități au cerut vehicule de 16+1 locuri. Sunt mai scumpe, dar răspund mai bine nevoilor reale”.

Acesta spune că în Maramureș prețul final a fost chiar mai mic decât în ofertele primite de la două companii din domeniu, solicitate de Consiliul Județean Maramureș în cadrul unui studiu de piață, și a cerut ministrului Dragoș Pâslaru să publice raportul Corpului de Control privind rezultatul verificărilor efectuate.

Și Consiliile Județene Vaslui și Mureș au respins speculațiile, precizând că procedurile au fost transparente și verificate de instituțiile competente, inclusiv ANAP și CNSC. CJ Mureș a explicat că, pentru cele 31 de microbuze cumpărate de la Aveuro Internațional, la un preț mediu de 970.000 de lei fără TVA, licitația a fost deschisă tuturor, iar condițiile tehnice au stabilit doar o lungime minimă, nu și una maximă.

În paralel, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pâslaru, a anunțat că va trimite Corpul de Control să verifice achizițiile. Dacă se vor identifica nereguli, vor fi luate măsurile legale care se impun, inclusiv sesizarea Parchetului European acolo unde este cazul, a mai spus acesta.

content-image

În cadrul acestor programe de achiziții, la nivel național, CJ-urile au avut de ales între ofertele mai multor furnizori, cum ar fi: C & I Eurotrans XXI (microbuze carosate în România pe platforme de Ford E-Transit), DMV Aviatech (microbuze importate din Lituania pe platforme de Iveco) sau Pacific Electric Bus (microbuze carosate în România pe platforme importate din China).

În Prahova, Consiliul Județean a derulat în ultimii doi ani două programe de achiziție: 35 de microbuze prin PNRR – valoare totală 30,1 milioane lei (fără TVA), cu un preț mediu de 172.000 de euro/bucată. Furnizor: C & I Eurotrans XXI, care a livrat microbuze Ford E-Transit; 26 de microbuze prin Administrația Fondului pentru Mediu – aproximativ 195.000 de euro pentru fiecare vehicul, furnizor fiind aceeași firmă, cu același tip de microbuze.

Primăria Câmpina a lansat în luna aprilie procedura de achiziție publică destinată modernizării flotei de transport în comun, prin introducerea de vehicule electrice, care este acum în etapa de evaluare financiară. La licitație s-au înscris cinci ofertanți: Pacific Electric Bus (cu Madcom DLS Impex ca terț), Anadolu Automobil Rom, ATP Trucks Automobile (cu ATP MOTORS RO ca terț), Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S. și Trans Service Company (în asociere cu BMC Truck & Bus). În cadrul proiectului „Reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane bazată pe planurile de mobilitate urbană durabilă prin achiziția de autobuze ecologice”, finanțat prin PNRR, Componenta 10 – Fondul Local, vor fi achiziționate 8 autobuze electrice, 8 stații de încărcare lentă, 3 stații de încărcare rapidă, un microbuz electric, respectiv o stație de încărcare lentă. Bugetul total alocat este de 19,16 milioane lei fără TVA .

În tot acest context, întrebarea care rămâne deschisă este dacă în cazul microbuzelor electrice discutăm despre o supraevaluare sau despre costuri reale, adaptate cerințelor tehnice și dimensiunii vehiculelor.

Pentru a înțelege mai bine cum au fost derulate contractele și cum se apără compania acuzată că a monopolizat licitațiile, am discutat cu Vlad Papuc, proprietarul Aveuro Internațional.

Într-un interviu acordat în exclusivitate publicației noastre, acesta răspunde criticilor, explică modul în care s-au format prețurile și vorbește despre provocările și responsabilitățile asumate de companie în cadrul programului național.

D-le Papuc, compania pe care o conduceți, Aveuro Internațional, traversează o perioadă dificilă din punct de vedere al imaginii, după apariția în presă a scandalului legat de achiziția microbuzelor electrice pentru elevi prin PNRR, un program național prin care Aveuro Internațional a câștigat un număr considerabil de contracte pentru livrarea de microbuze școlare electrice. Subiectul a generat discuții în spațiul public, mai ales pe tema costurilor și a procedurilor de achiziție. Aș vrea să discutăm deschis despre cum au decurs lucrurile, din perspectiva dvs. de antreprenor. Ce credeți că se află în spatele acestui scandal mediatic și în ce măsură a afectat el activitatea companiei?

Vlad Papuc: În primul rând vreau sa precizez ca înţeleg perfect preocuparea opiniei publice privind utilizarea fondurilor europene şi transparenţa procedurilor. Vreau să subliniez, clar și fără a lăsa loc de interpretare, că Aveuro Internaţional a respectat toate cerinţele legale şi tehnice impuse de autorităţile statului, de la caietele de sarcini până la omologările internaţionale.

Este adevărat că scandalurile mediatice sunt adesea alimentate de concurenţa nemulţumită, și asta ne îngrijorează. Suntem conștienți de impactul pe care aceste discuții îl pot avea asupra imaginii noastre și tocmai de aceea tratăm cu maximă seriozitate transparența și corectitudinea în tot ceea ce facem. Reputația Aveuro Internațional s-a construit în peste zece ani de activitate pe baza profesionalismului, respectării procedurilor legale și calității produselor livrate. Partenerii noștri din țară și din străinătate ne cunosc deja ca un furnizor de încredere, ceea ce ne întărește convingerea că performanța și respectarea regulilor sunt cele mai bune răspunsuri la orice atac mediatic.

Înainte de a intra în detaliile legate de implicarea Aveuro Internațional în acest proiect finanțat din fonduri europene, lansat în 2023, v-aș ruga să ne spuneți de când se ocupă Aveuro Internațional de carosarea microbuzelor electrice și dacă, înainte de 2023, aveați deja contracte încheiate în țară sau în străinătate.

V. Papuc: Aveuro Internațional activează de peste 10 ani în industria transportului de persoane, perioadă în care ne-am specializat în carosarea microbuzelor și autobuzelor pentru piața europeană. Am livrat primele autobuze electrice încă din 2015, iar până în 2023, peste 95% din producție a fost destinată exportului.

Din 2016 deținem omologări europene, iar omologările internaționale obținute în țări precum Suedia și Belgia confirmă respectarea celor mai stricte standarde de siguranță și calitate. În tot acest timp, am fost prezenți constant la saloane și concursuri internaționale de profil, unde am prezentat produse și tehnologii inovatoare, fapt ce ne-a consolidat poziția de lider în domeniul nostru pe piața europeană.

Colaborarea cu producători consacrați, precum Mercedes și Ford, echipa de specialiști cu experiență, capacitatea de a livra volume mari într-un timp scurt și bonitatea companiei în fața instituțiilor de credit și a statului ne-au permis să devenim un partener de încredere pentru instituțiile publice și private, atât în România, cât și în străinătate.

România trebuia să cumpere 3.200 de microbuze pentru elevi, dar a reușit să achiziționeze numai 1.300, la costuri mult mai mari decât estimările inițiale. Cum ați perceput acest program atunci când ați intrat în licitații?

V. Papuc: Conform informațiilor publice, inițial, proiectul european viza achiziția a 3.200 de autovehicule de 8 locuri. Însă, ulterior, în septembrie 2023, proiectul a fost modificat pentru a include și microbuze de 16+1 locuri. Costurile acestora fiind cel puțin duble față de bugetul estimat pe mașină, numărul total de microbuze a scăzut la 1.300. Așadar, s-a schimbat, practic, obiectul finanțării. Diversele materiale media care afirmă că s-ar fi putut cumpăra un număr dublu de microbuze pleacă de la niște date care priveau microbuze de 8 locuri. Or, în practică, consiliile județene au cumpărat majoritar microbuze de 16 locuri. Pentru noi, a fost un efort mult mai mai complex și costisitor, pentru că a trebuit să omologăm atât modelul de 8 locuri, cât și pe cel de 16 locuri, pentru a fi pregătiți.

De asemenea, Ministerul Educației a emis un ghid cu numeroase cerințe tehnice și foarte specifice, ceea ce a fost o adevărată provocare pentru noi, deoarece a trebuit practic să construim microbuze care să îndeplinească toate aceste cerințe. A fost o provocare mare să putem omologa modelul în timp util pentru a putea participa la licitații.

În continuare, suntem singura fabrică din Europa cu omologare internațională pentru microbuze electrice școlare pe șasiu de Ford și Mercedes. Diferența dintre omologarea internațională și cea națională constă în numărul de criterii de siguranță pe care o mașină trebuie să le îndeplinească.

Știri de azi | România, țara salariilor rușinoase: 6 din 10 angajați trăiesc cu sub 4.100 lei net. Economist: ‘Aceste probleme vor afecta semnificativ nivelul de trai’ - Știri de azi |

România, țara salariilor rușinoase: 6 din 10 angajați trăiesc cu sub 4.100 lei net. Economist: ‘Aceste probleme vor afecta semnificativ nivelul de trai’

Știri de azi | Ministrul a luat decizia: Desființează o instituție cu salarii uriașe. Directorii încasează peste 5000 de euro pe lună - Știri de azi |

Ministrul a luat decizia: Desființează o instituție cu salarii uriașe. Directorii încasează peste 5000 de euro pe lună