Directorul Muzeului Naţional de Istorie a României a declarat, duminică, într-o conferinţă de presă, că a fost informat că în afara celor patru piese dacice furate (Coiful de Aur de la Coţifeneşti şi trei brăţări dacice din aur), celelalte piese nu au suferit niciun fel de daune, vitrinele lor fiind intacte. Ernest Oberländer-Târnoveanu a mai spus că în cursul dimineţii de duminică, o delegaţie de specialişti s-a deplasat în Olanda, pentru a verifica starea de conservare a pieselor şi pentru a face toate demersurile în scopul aducerii pieselor în ţară.
„Azi (n. red. – duminică), conform programului iniţial, expoziţia urma să se închidă, iar de mâine (n. red. luni) trebuia să înceapă procesul de expertizare, preluare şi împachetare a pieselor. În această dimineaţă, specialişti arheologi şi conservatori s-au deplasat în Olanda şi vor face toate demersurile pentru a consemna dacă cumva s-au întâmplat modificări ale stării de conservare şi ale integrităţii pieselor în acest interval în care au fost expuse”, a explicat directorul MNIR.
Potrivit sursei citate, piesele care participă la expoziţii fie interne, fie internaţionale, sunt transportate până la cala avionului de către Jandarmerie, iar apoi sunt însoţite de curieri care au mandat special să şi asiste la toate operaţiunile ulterioare.
„Curierii stau lângă bunuri până când ele ajung în depozite securizate”, a completat directorul Muzeului Naţional de Istorie a României.
Acesta a mai spus că sistemul de securitate de la Muzeul Drents din Assen a fost verificat de mai multe ori şi întărită paza, fiind primul jaf în care s-a folosit exploziv la un muzeu din Europa.
Directorul muzeului a explicat că atât legislaţia din România, cât şi cea a majorităţii ţărilor europene permite împrumutul temporar pentru realizarea unor mari expoziţii cu piese extrem de importante, în condiţiile legilaţiei din ţara care împrumută şi ale legislaţiei din ţările în care se împrumută temporar patrimoniul.
„Este o practică curentă, există reguli general cunoscute, dar orice expoziţie, orice, transprot se face în condiţiile prevăzute de lege, iar în cazul nostru există Legea patrimoniului cultural naţional 189/2000, care precizează modalităţile în care se face acest transport şi de asemenea există un set de norme privitoare la exportul temporar şi care sunt paşii pentru ca acest export să fie realizat în condiţii legale. De altfel, există un sistem întreg de filtre care verifică legalitatea şi conformitatea documentelor. Niciun cui nu poate să iasă din muzeu fără respectarea acestor norme şi fără să fie asigurat, chiar dacă îl ducem până la Ploieşti”, a explicat directorul.
Întrebat dacă se obişnuieşte să fie şi pază umană la muzee în astfel de situaţii, în condiţiile în care reprezentanţii muzeului Drents au afirmat că nu exista, directorul a răspuns: „Vă asigur că figura existenţa unui post de control 24 din 24. Figurează în contractul semnat existenţa pazei umane. De asemena, tot în contract au fost introduse cerinţe speciale ale noastre, de exemplu, vitrine speciale antifurt pentru piesele deosebite. Piesele deosebite erau în vitrine speciale”.