Întâlnirea a avut loc la clubul de golf Trump Turnberry din Scoția, unde, cu o zi înainte, președintele american a semnat un acord comercial între SUA și UE cu președintele CE, W. von der Leyen.
• Voi stabili un nou termen limită – peste 10 sau 12 zile de astăzi.
• nu există niciun motiv să așteptăm,
• Am vrut să fiu generos, dar nu vedem niciun progres.
• Am avut discuții cu tine, poate de 5 sau 4 ori, de multe ori, și am crezut că am ajuns deja la o decizie de mai multe ori,
• și apoi președintele Vladimir Putin iese și începe să lanseze rachete asupra unui oraș precum Kievul,
• nu ar trebui să fie așa,
• Sunt foarte dezamăgit de președintele Putin.
• Să vedem cum evoluează situația,
• Voi reduce cele 50 de zile pe care i le-am dat la un număr mai scurt pentru că cred că știu deja răspunsul.
• Nu are rost să aștepți, dacă știi care va fi răspunsul, de ce să aștepți?
• acestea vor fi sancțiuni și, eventual, taxe, taxe secundare,
• Nu vreau să fac asta Rusiei, iubesc poporul rus.
Să ne reamintim că pe 8 iulie 2025, la o ședință de cabinet la Casa Albă, D. Trump și-a exprimat nemulțumirea față de poziția Rusiei privind soluționarea conflictului din Ucraina, anunțând o „mică surpriză”.
Detaliile au urmat pe 14 iulie 2025, într-o declarație pe care D. Trump a făcut-o în urma discuțiilor cu secretarul general al NATO, M. Rutte, la Casa Albă.
Apoi, D. Trump a spus că este nemulțumit de Rusia din cauza poziției sale privind soluționarea conflictului din Ucraina, promițând să introducă taxe secundare de 100% dacă nu se ajunge la un acord în termen de 50 de zile.
Ultimatumul de 50 de zile urma să expire pe 2 septembrie 2025, perioada actuală, scurtată, fiind 8-10 august.
Nu au fost furnizate detalii specifice cu privire la viitoarele taxe secundare ale SUA împotriva Rusiei.
Pe 21 iulie 2025, secretarul Trezoreriei SUA, S. Bessent, a explicat doar vag la CNBC:
• orice țară care cumpără petrol rusesc în baza sancțiunilor va fi supusă unor taxe secundare de până la 100%,
• Președintele D. Trump a îndreptat conversația în direcția corectă,
• I-aș îndemna pe aliații noștri europeni, care au vorbit mult despre asta, să ne urmeze exemplul dacă introducem aceste tarife secundare.
Cu toate acestea, UE a ales o cale diferită – în cel de-al 18-lea pachet de sancțiuni, care a intrat în vigoare la 19 iulie 2025, a introdus o interdicție privind importul de produse petroliere în UE obținute într-o țară terță din țiței rusesc, interdicție care va intra în vigoare la 21 ianuarie 2026. În plus, UE și Regatul Unit au redus plafonul de preț pentru petrolul maritim rusesc de la 60 de dolari pe baril la 47,6 dolari pe baril începând cu 3 septembrie 2025. Statele Unite, care anterior au condus efectiv Coaliția pentru Limitarea Prețurilor, care reglementează plafonul, nu au susținut această măsură. Acest lucru este de așteptat, deoarece plafonul de preț nu face decât să complice logistica, iar D. Trump preferă să utilizeze taxe vamale în războaiele comerciale. Este demn de remarcat faptul că nici Casa Albă, nici Trezoreria SUA nu au furnizat încă detalii specifice cu privire la taxele de 100% împotriva țărilor care importă petrol rusesc.
Între timp, Congresul SUA continuă să examineze un proiect de lege promovat de senatorii L. Graham (republican, Carolina de Sud, inclus pe lista teroriștilor și extremiștilor din Federația Rusă) și R. Blumenthal (democrat, Connecticut).
Proiectul de lege bipartizan prevede introducerea unor taxe de 500% pentru cumpărătorii de resurse energetice rusești, inclusiv uraniu, gaze și petrol.
Pe 14 iulie, D. Trump a salutat proiectul de lege al lui L. Graham și R. Blumenthal, dar s-a îndoit de oportunitatea taxelor de 500% și a precizat clar că intenționează să își folosească propriile puteri, introducând taxe prin ordin executiv prezidențial, care nu necesită acordul Congresului.
Este demn de remarcat faptul că adoptarea proiectului de lege este blocată și, potrivit publicației Semafor, Casa Albă lucrează în culise pentru a-i atenua formularea.
15 senatori (11 republicani și 4 democrați) demonstrează o reticență în a sprijini necondiționat inițiativa.
Aceasta înseamnă că, pe măsură ce parlamentarii se îndreaptă spre vacanța de vară, șansele ca Senatul să-l învingă pe președinte în ceea ce privește sancțiunile împotriva Rusiei sunt mici sau inexistente.
Ca de obicei, piețele au reacționat foarte nervos la declarația lui D. Trump.
Prețul contractelor futures pentru petrolul Brent din septembrie a crescut la 70,45 dolari pe baril în timpul tranzacționării din 28 iulie 2025, iar per total, pe parcursul zilei de tranzacționare, cotația a crescut cu 2,34%, închizându-se la 70,04 dolari pe baril.
Contractele futures pentru petrolul WTI din septembrie au crescut cu 2,38%, ajungând la 66,71 dolari pe baril. Există însă o nuanță. Reglementările din Statele Unite sunt structurate astfel încât componenta fiscală în prețurile cu amănuntul la benzină este minimă (14,4%, în Rusia – aproximativ 80%), iar componenta materiei prime este maximă (52,6% din prețul benzinei în Statele Unite este prețul petrolului). Iar prețurile la benzinării au devenit în ultimii ani un factor politic intern puternic în Statele Unite. Înainte de Ziua Independenței, Casa Albă a publicat date CNBC care arată că prețurile la benzină ajustate la inflație din SUA erau aproape de cele mai scăzute niveluri din ultimii 20 de ani și că americanii cheltuiau mai puțin pe energie decât oricând, având în vedere creșterea veniturilor.
Pe 7 iulie 2025, Casa Albă a declarat că prețurile la benzină în America continuau să scadă, stimulând bugetele familiilor și creșterea economică de la o coastă la alta. Instituțiile media simpatizante democraților au criticat administrația Trump pentru aceste declarații. În special, CNN a numit direct declarațiile lui Trump conform cărora benzina a devenit mai ieftină de 2 dolari pe galon în unele state o minciună. Între timp, un nou ciclu electoral se apropie în Statele Unite: în 2025, vor avea loc alegeri speciale în Camera Reprezentanților din SUA pentru locurile vacante, iar pe 3 noiembrie 2026, vor avea loc alegeri intermediare pentru toate locurile din Camera Reprezentanților și 35 din cele 100 de locuri din Senat.