Exportatorii ruși de gaze petroliere lichefiate au reușit să își redirecționeze majoritatea aprovizionărilor către Asia

#image_title

Acest lucru este demonstrat de datele companiei Petromarket, pe care Vedomosti le citează din 28 iulie 2025.

În primele 5 luni ale anului 2025, exporturile de GPL din Rusia au scăzut cu 5,8% față de aceeași perioadă din 2024, ajungând la 1,4382 milioane de tone.

Volumul principal al scăderii a fost în țările europene, exporturile în această direcție scăzând cu 59,4%, până la 341.500 de tone.

Această scădere a fost în mare parte compensată de o creștere a livrărilor în direcțiile non-europene – cu 59,8%, până la 1,0967 milioane de tone.

Dintre acestea:

• Turcia – exporturile au crescut cu 35,1%, ajungând la 397.300 de tone,

• China – creștere de 1,6 ori, până la 276.200 tone,

• Țările din Asia Centrală (cu excepția Afganistanului) – o creștere de 2,7 ori, până la 214.700 tone,

• Afganistan – creștere de 55,6%, până la 191.200 tone,

• Mongolia – creștere de 2,4%, până la 17.200 tone.

Estimarea Petromarket este destul de optimistă.

Anterior, RBC a citat estimarea OMT Consult pentru prima jumătate a anului 2025, conform căreia exporturile de GPL din Rusia au scăzut cu 21,8% față de anul precedent, la 1,3 milioane de tone (și acest lucru s-a întâmplat pe fondul unei creșteri de 3,1% a producției comerciale de GPL, la 6,5 milioane de tone).

În special, 234.100 de tone au fost livrate către China, 229.200 de tone către Afganistan și 144.300 de tone către Turcia.

Previziunile experților pentru 2025 diferă în general foarte mult:

• Exporturile de GPL din Rusia ar putea rămâne la nivelul din 2024 (3,487 milioane de tone, conform PetroMarket),

• să crească cu 14%, până la 4 milioane de tone, pe fondul creșterii aprovizionării cu China și Afganistan, precum și al promovării mai active a piețelor din Pakistan, India și țările din Asia de Sud-Est.

• ar putea scădea cu 15-20% din cauza constrângerilor logistice și a concurenței de pe piețele asiatice.

Aprovizionarea cu GPL rusesc către Europa este în prezent extrem de limitată din cauza sancțiunilor UE. Cel de-al 12-lea pachet de sancțiuni adoptat în decembrie 2023 a inclus un embargou amânat asupra importurilor de GPL din Rusia. Acesta a intrat în vigoare pe 20 decembrie 2024, dar reducerea aprovizionării către Occident a început să se observe cu câteva luni înainte.

În acest context, ponderea direcției europene în exporturile de GPL din Rusia a scăzut de la 55% la sfârșitul a 5 luni din 2024 la 23,7% în ianuarie-mai 2025 (respectiv, ponderea exporturilor din afara Europei a crescut de la 45% la 76,3%). Aprovizionarea cu Europa nu a scăzut la zero. Principalul cumpărător de GPL rusesc către Europa este Belarus.

Potrivit OMT Consult, în prima jumătate a anului 2025, livrările de GPL din Rusia către Belarus s-au ridicat la 93.300 de tone. În același timp, o parte din volume au putut fi reexportate către Polonia, care anterior era principalul importator de GPL din Rusia, precum și către țările baltice.

Rolul Chinei ca cel mai mare importator de GPL din Rusia este în creștere.

Mai mult, estimările atât ale PetroMarket, cât și ale OMT Consult ar putea fi prea restrânse. Anterior, Izvestia a distribuit date de la Argus și, conform publicației lor, în primele 5 luni ale anului 2025, 230.000 de tone de GPL din Rusia au fost livrate

în China doar pe calea ferată, în timp ce transporturile se fac și pe cale rutieră. Se așteaptă ca în 2025:

• Exporturile de GPL către China ar putea crește de la 450.000 de tone în 2024 la 750.000 de tone în 2025, adică de 1,7 ori.

• din volumul total al livrărilor pe calea ferată către țară în 2025, acestea s-ar putea ridica la cel puțin 550-600.000 de tone.

Există potențial de creștere a livrărilor de GPL din Rusia către China.

China produce aproximativ 50 de milioane de tone/an de GPL și importă încă 35 de milioane de tone/an.

China este interesată de rutele de aprovizionare terestre, iar Rusia ar putea crește exporturile, dar totul este limitat de constrângeri logistice.

Livrările de GPL din Rusia către China pe calea ferată trec prin stația de frontieră Zabaikalsk, pe ruta sudică a căii ferate Trans-Baikal, care este cronic supraîncărcată.

Situația generală de la Poligonul Estic și lipsa periodică de vagoane cisternă pentru transportul GPL adaugă la dificultăți. Creșterea ulterioară a livrărilor ar putea fi asigurată de noi terminale GPL în Orientul Îndepărtat.

În septembrie 2024, a fost lansat un terminal terestru de GPL în districtul Khasansky din Primorsky Krai, unde produsele sunt transbordate de la transportul feroviar la cel rutier. Capacitatea sa este de 150.000 de tone/an de GPL, cu perspectiva dublării. Perspectivele pentru terminalele maritime sunt neclare. Două proiecte mari (în Golful Perevoznaya din Ținutul Primorsky și în districtul Sovetsko-Gavansky din Ținutul Habarovsk, cu o capacitate de 1 milion de tone/an fiecare) sunt în impas.

Cu toate acestea, experții se așteaptă ca situația să se schimbe odată cu lansarea terminalului din Ținutul Habarovsk. Să ne amintim că investitorul în proiect trebuia să fie producătorul petrochimic chinez Hebei Haiwei, dar în august 2024 Statele Unite au impus sancțiuni împotriva Remstal, compania care implementa proiectul terminalului (Departamentul de Stat al SUA a legat compania de proiectul Yakut LNG).

Sursa: www.stiripesurse.ro

Franța critică ‘supunerea’ la pactul comercial cu SUA, în timp ce țările UE răsuflă ușurate

Comisia Europeană lansează o anchetă privind preluarea companiei chimice germane Covestro de către ADNOC