FACIAS cere justiției române să constate prejudiciile financiare enorme provocate de CNAIR prin risipa banilor publici destinați infrastructurii rutiere

Astăzi, 16 octombrie, are loc primul termen de judecată în dosarul în care Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) a solicitat magistraților de la Judecătoria Sectorului 1 să constate prejudiciile uriașe aduse statului român de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), estimate la zeci de milioane de euro. Gestionarea defectuoasă a fondurilor pentru realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, fie neutilizate, fie realizate incorect, a dus la o risipă considerabilă de a banilor publici, iar documentațiile întocmite au necesitat frecvente revizuiri costisitoare. Această administrare defectuoasă nu doar că a provocat pierderi financiare semnificative, dar a condus și la întârzierea unor proiecte vitale de infrastructură rutieră, de importanță strategică pentru România.

FACIAS a inițiat acest proces în ianuarie 2023, după ce numeroase controale și rapoarte au relevat grave erori administrative comise de CNAIR în gestionarea proiectelor de infrastructură rutieră. În cererea de chemare în judecată, FACIAS a arătat incapacitatea CNAIR de a coordona eficient procesul de elaborare și implementare a studiilor de prefezabilitate și fezabilitate. Curtea de Conturi a confirmat aceste nereguli, menționând în rapoartele sale că o parte importantă dintre studiile contractate fie nu au fost valorificate, fie au necesitat corecturi costisitoare, contribuind astfel la întârzieri majore în implementarea proiectelor esențiale. De asemenea, Curtea de Conturi a remarcat lipsa unei strategii coerente în alocarea și utilizarea fondurilor destinate acestor studii, ceea ce a condus la cheltuieli nejustificate și risipirea fondurilor publice.

Rapoartele Curții de Conturi au evidențiat că, între 2010 și 2015, CNAIR a alocat aproximativ 17 milioane de euro pentru studii de fezabilitate, multe dintre acestea rămânând neutilizate. Un exemplu concret este dat de 10 proiecte, în valoare totală de circa 3.4 milioane de euro, care nu au fost niciodată finalizate. Proiectele autostrăzilor Sibiu-Sebeș, Sibiu-Pitești și Centura București Nord au fost grav afectate de această administrare ineficientă.

În plus, sume considerabile au fost alocate pentru revizuirea și completarea studiilor de fezabilitate, după cum urmează: 3.6 milioane de euro pentru autostrada Brașov-Făgăraș; 3.4 milioane de euro pentru autostrada Târgu Mureș-Târgu Neamț; 11.6 milioane de euro pentru autostrada Târgu Neamț-Iași-Ungheni; 10 milioane de euro pentru tronsonul Ploiești-Brașov. Costuri suplimentare s-au acumulat și în urma revizuirii studiilor privind centurile orașelor Iași și Vaslui, pentru care au fost plătite 500 de mii de euro. Cu toate acestea, nici centura municipiului Iași, nici cea a municipiului Vaslui nu au fost realizate până în prezent, rămânând doar proiecte pe hârtie.

Dosarul FACIAS împotriva CNAIR se află acum pe rolul Judecătoriei Sectorului 1, după ce Curtea de Apel București și-a declinat competența materială. FACIAS așteaptă ca instanța să recunoască prejudiciul major adus statului și să dispună măsuri ferme pentru a stopa risipa fondurilor publice și a recupera sumele nejustificat cheltuite.

FACIAS consideră că o astfel de administrare defectuoasă a resurselor publice de către CNAIR nu poate rămâne nesancționată. Acțiunea face parte din campania „Închideți robinetul risipei”, inițiată de FACIAS pentru a atrage atenția asupra risipei colosale de fonduri publice și pentru a responsabiliza autoritățile în gestionarea eficientă a banilor publici.

Copiii milionarului Adrian Marțian, încă dați dispăruți: Protecția Copilului pune ‘punctul pe i’ în războiul dintre părinții lor

Prahova: Percheziţii la o grupare iniţiată de o femeie, care a fraudat firma la care era angajată şi care deţine o platformă online şi o aplicaţie de comerţ cu haine şi încălţăminte/ Valoarea prejudiciului este de 45.000 de lei